Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: IML, 2009-06-10
Innehåll
Kursen syftar till att:
- problematisera och tydliggöra komplexiteten i begreppet diskriminering
- fördjupa insikter om diskriminering som företeelse utifrån olika teoretiska perspektiv
- medvetandegöra hur diskriminering kommer till uttryck i skolan
- öka effektiviteten i skolans arbete mot diskriminering
Kursen fokuserar på moment som är relevanta för utveckling av kunskaper om diskriminering och likabehandling.
- Begreppet diskriminering
- Förekomst av diskriminering
- Beskrivning av diskrimineringsgrunderna
- Olika former och konsekvenser av diskriminering
- Barn- och elevskyddslagen, lagen om förbud mot diskriminering och skolans styrdokument
- Strategier för att motverka diskriminering
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall kursdeltagaren:
- kunna redogöra för och problematisera begreppet diskriminering i den svenska skolan
- vara orienterad om gällande svenska styrdokument om diskrimineringsgrunderna och olika förklaringsmodeller till diskriminering
- ha kännedom om diskrimineringens omfattning i Sverige
- känna till konsekvenser av diskriminering i skolan
- kunna relatera till aktuell lagstiftning om diskriminering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall kursdeltagaren:
- kunna bidra till att utveckla och förbättra arbetet mot diskriminering i skolan
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall kursdeltagaren:
- visa kompetens att upptäcka, definiera och dokumentera situationer med diskriminerande handlingar i skolan
- besitta förmågan att förbättra arbetet mot diskriminering i en skola
Behörighetskrav
Kursen riktar sig till all verksam personal inom skolväsendet som deltagit i kursen Mobbning - skolpraktik och forskningsperspektiv, 7.5 hp
Undervisningens upplägg
Kursen genomförs som "heldistanskurs" med följande förutsättningar:
Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator.
Deltagarnas egen skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.
Examination
Examinationsformer anpassas till kursdeltagarnas förutsättningar och särskilda förutsättningar vid olika skolor.
Former för bedömning är muntliga och skriftliga redovisningar med utrymme för kreativ gestaltning, enskilt och i grupp.
Underlag för bedömning - heldistanskurs:
Uppgift 1: Granskning av en skolas likabehandlingsplan
Uppgift 2: Förslag till utveckling av en likabehandlingsplan för en skola
Uppgift 3: Redovisning av kurslitteratur
Uppgift 4: En granskning och jämförelse av befintliga program och strategier för att motverka diskriminering, mobbning och annan kränkande behandling i skolan
Uppgift 5: Lämplig fältarbete i samråd mellan kursdeltagarna och berörda skolan(or)
Skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp
Övriga föreskrifter
Alla deltagare erhåller kursbevis vid uppnått godkänt betyg.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 36
Att färgas av Sverige. Upplevelser av diskriminering och rasism bland ungdomar med afrikansk bakgrund i Sverige.
Utgiven av DO, 62 sidor.
Skola i normer" Martinsson Lena, Reimers Eva Malmö : Gleerups : 2008 : Läsanvisning: s 97-130, kap. 4, "Asexuell heteronormativitet"
SOU 2006:40 Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66a9.pdf Justitiedepartementet : 2006 : Läsanvisning: s. 47-101, s. 135-165, s. 187-249 (145 s)
Vad innebär diskriminering? Jämförelser mellan olika gruppers uppfattningar och med närliggande begrepp, Utgiven av
statistiska centralbyrån, (29 s)
Parszyk Ing-Marie En skola för andra : minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan Stockholm : HLS : 1999 : 290, [5] s. : ISBN: 91-7656-446-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsdepartementet. (2006) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn
och elever. Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/
BRYT! ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet. Forum för levande historia/RFSL ungdom. 2008.