"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Diskriminering i skolan, 2,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Perspectives on Discrimination

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6ÖÄ017

Högskolepoäng: 2,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: IML, 2009-06-10

Innehåll

Kursen syftar till att: - problematisera och tydliggöra komplexiteten i begreppet diskriminering - fördjupa insikter om diskriminering som företeelse utifrån olika teoretiska perspektiv - medvetandegöra hur diskriminering kommer till uttryck i skolan - öka effektiviteten i skolans arbete mot diskriminering Kursen fokuserar på moment som är relevanta för utveckling av kunskaper om diskriminering och likabehandling. - Begreppet diskriminering - Förekomst av diskriminering - Beskrivning av diskrimineringsgrunderna - Olika former och konsekvenser av diskriminering - Barn- och elevskyddslagen, lagen om förbud mot diskriminering och skolans styrdokument - Strategier för att motverka diskriminering

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - kunna redogöra för och problematisera begreppet diskriminering i den svenska skolan - vara orienterad om gällande svenska styrdokument om diskrimineringsgrunderna och olika förklaringsmodeller till diskriminering - ha kännedom om diskrimineringens omfattning i Sverige - känna till konsekvenser av diskriminering i skolan - kunna relatera till aktuell lagstiftning om diskriminering Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - kunna bidra till att utveckla och förbättra arbetet mot diskriminering i skolan Färdighet och förmåga För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - visa kompetens att upptäcka, definiera och dokumentera situationer med diskriminerande handlingar i skolan - besitta förmågan att förbättra arbetet mot diskriminering i en skola

Behörighetskrav

Kursen riktar sig till all verksam personal inom skolväsendet som deltagit i kursen Mobbning - skolpraktik och forskningsperspektiv, 7.5 hp

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs som "heldistanskurs" med följande förutsättningar: Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Deltagarnas egen skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.

Examination

Examinationsformer anpassas till kursdeltagarnas förutsättningar och särskilda förutsättningar vid olika skolor. Former för bedömning är muntliga och skriftliga redovisningar med utrymme för kreativ gestaltning, enskilt och i grupp. Underlag för bedömning - heldistanskurs: Uppgift 1: Granskning av en skolas likabehandlingsplan Uppgift 2: Förslag till utveckling av en likabehandlingsplan för en skola Uppgift 3: Redovisning av kurslitteratur Uppgift 4: En granskning och jämförelse av befintliga program och strategier för att motverka diskriminering, mobbning och annan kränkande behandling i skolan Uppgift 5: Lämplig fältarbete i samråd mellan kursdeltagarna och berörda skolan(or) Skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp

Övriga föreskrifter

Alla deltagare erhåller kursbevis vid uppnått godkänt betyg.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Att färgas av Sverige. Upplevelser av diskriminering och rasism bland ungdomar med afrikansk bakgrund i Sverige. Utgiven av DO, 62 sidor.

Det blågula glashuset : strukturell diskriminering i Sverige : betänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 689, [5] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/61/88/bcbc2913.pdfz Fulltext
ISBN: 91-38-22376-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 74-84, kap 5 (52 s).

Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext

Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Läsanvisning: s 97-130, kap. 4, "Asexuell heteronormativitet"

SOU 2006:40
Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66a9.pdf
Justitiedepartementet : 2006 :
Läsanvisning: s. 47-101, s. 135-165, s. 187-249 (145 s)

Vad innebär diskriminering? Jämförelser mellan olika gruppers uppfattningar och med närliggande begrepp, Utgiven av statistiska centralbyrån, (29 s)

Referenslitteratur

Erdis Mare
Juridik för pedagoger
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 133 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6940-04/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04869-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Gruber Sabined 1958-
När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
ISBN: 91-47-08423-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :

Lika värde, lika villkor? : arbete mot diskriminering i förskola och skola
Nordenmark Love, Rosén Maria
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 138 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708455o.jpg
ISBN: 978-91-47-08455-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Parszyk Ing-Marie
En skola för andra : minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan
Stockholm : HLS : 1999 : 290, [5] s. :
ISBN: 91-7656-446-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Utbildningsdepartementet. (2006) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ BRYT! ett metodmaterial om normer i allmänhet och heteronormen i synnerhet. Forum för levande historia/RFSL ungdom. 2008.