Engelskt namn: Perspectives on Bullying, Offensive Behaviour and Discrimination - School Practice and Research Perspectives
Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare
Kurskod: 6ÖÄ016
Högskolepoäng: 10
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18
Kursen syftar till att: - problematisera och tydliggöra komplexiteten i begreppen mobbning, kränkande behandling och diskriminering, - fördjupa insikter om mobbning, kränkande behandling och diskriminering som företeelse utifrån olika teoretiska perspektiv, - utveckla kompetens i att upptäcka, definiera, förebygga och åtgärda mobbning, - på vetenskaplig grund utveckla ett kritiskt förhållningssätt till program och metoder för att hantera mobbning, - medvetandegöra hur diskriminering kommer till uttryck i skolan, - öka effektiviteten i skolans arbete mot mobbning, kränkande behandling och diskriminering. Kursen fokuserar moment av relevans för utveckling av kunskaper om mobbning, kränkande behandling, diskriminering och likabehandling. - Begreppen mobbning, kränkande behandling, trakasserier, diskriminering och likabehandling - Diskursen om mobbning i Sverige - Förekomst av mobbning, kränkande behandling och diskriminering - Förklaringsmodeller till mobbning och beskrivning av diskrimineringsgrunderna - Olika former och konsekvenser av mobbning och diskriminering - Barn- och elevskyddslagen, lagen om förbud mot diskriminering och skolans styrdokument - Program för att motverka mobbning och strategier för att motverka diskriminering Praktiskt deltagande i utveckling av en skolas likabehandlingsplan
Kunskap och förståelse För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - känna till diskursen om mobbning i Sverige, - kunna redogöra för och problematisera begreppen mobbning, kränkande behandling och diskriminering i den svenska skolan, - vara orienterad om gällande svenska styrdokument om diskrimineringsgrunderna och olika förklaringsmodeller till mobbning och diskriminering, - ha kännedom om mobbningens och diskrimineringens omfattning i Sverige - känna till konsekvenser av mobbning och diskriminering i skolan, - kunna relatera till aktuell lagstiftning och gällande styrdokument om likabehandling och diskriminering. Värderingsförmåga och förhållningssätt: För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - kunna kritiskt värdera, granska och diskutera befintliga antimobbningsprogram - kunna kritiskt granska och utveckla en skolas likabehandlingsplan - kunna granska och diskutera befintliga program för att hantera mobbning i skolan, - kunna bidra till att utveckla och förbättra arbetet mot mobbning och diskriminering i skolan. Färdighet och förmåga: För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - visa kompetens att upptäcka, definiera och dokumentera situationer med mobbning och diskriminerande handlingar i skolan, - ha kompetens att utveckla skolans arbete med likabehandlingsplanen, - besitta förmågan att förbättra arbetet mot mobbning och diskriminering i en skola.
Kursen genomförs som "halvdistanskurs" med obligatoriska, fysiska träffar på respektive högskola vid minst sex tillfällen. Varje campusträff omfattar nyckelföreläsningar, workshops, litteratur- och examinerande seminarier. Mellan träffarna äger litteraturstudier, nätbaserad kommunikation med och mellan kursdeltagare rum. Därutöver genomförs fältstudier och praktiskt förändringsarbete. Som stöd genomförs ett antal skolbesök. Kursdeltagarna förväntas samarbete i planering av skolbesöken genom överenskommelse om gemensamma träffar på fältet. Deltagarnas egen skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen. Kursen genomförs även som "heldistanskurs" med följande förutsättningar: Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisningen sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Deltagarnas egen skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.
Examinationsformer anpassas till kursdeltagarnas förutsättningar och särskilda förutsättningar vid olika skolor. Former för bedömning Former för bedömning är muntliga och skriftliga redovisningar med utrymme för kreativ gestaltning, enskilt och i grupp. Underlag för bedömning - halvdistanskurs: Uppgift 1: Uppgift 1: Granskning (enskilt eller i grupp) av en (din) skolas likabehandlingsplan Uppgift 2: Förslag till utveckling av en likabehandlingsplan för en skola med muntlig redovisning i seminarieform Uppgift 3: Litteraturseminarium - redovisning av kurslitteratur Uppgift 4: Granskning och jämförelse av befintliga program och strategier för att motverka diskriminering, mobbning och annan kränkande behandling i skolan Uppgift 5: Lämplig fältarbete i samråd mellan kursdeltagarna och berörda skolan(or) För heldistanskursen gäller följande: Underlag för bedömning - heldistanskurs: Uppgift 1: Granskning av en skolas likabehandlingsplan Uppgift 2: Förslag till utveckling av en likabehandlingsplan för en skola Uppgift 3: Redovisning av kurslitteratur Uppgift 4: En granskning och jämförelse av befintliga program och strategier för att motverka diskriminering, mobbning och annan kränkande behandling i skolan Uppgift 5: Lämplig fältarbete i samråd mellan kursdeltagarna och berörda skolan(or) Skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp. Bedömningen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp. Som betyg på kursen används Underkänt (U) och Godkänt (G). TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.
Kursen genomförs som distans med obligatoriska fysiska träffar på respektive högskola vid sex tillfällen med föreläsningar och seminarier. Deltagare med högskolebehörighet erhåller kursbevis vid uppnått godkänt betyg. Deltagare utan högskolebehörighet erhåller kursintyg vid uppnått godkänt betyg.
Det blågula glashuset : strukturell diskriminering i Sverige : betänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 689, [5] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/61/88/bcbc2913.pdfz Fulltext
ISBN: 91-38-22376-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 74-84, kap 5 (52 s)
Eriksson Björn
Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
ISBN: 91-85009-06-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frånberg Gun-Marie
Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
Obligatorisk
Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
Obligatorisk
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 97-130
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
2006 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646
Obligatorisk
SOU 2006:40
Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66a9.pdf
Justitiedepartementet : 2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Välj något av följande kapitel:
s. 47-101, s. 135-165, s. 187-249 (145 s)
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mobbning - en social konstruktion?
Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
ISBN: 978-91-44-05559-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-86529-28-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad fungerar? Resultat av utvärdering av metoder mot mobbning.
Skolverket : 2011 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2517
Obligatorisk
Dunkels Elza
När kan vi tala om nätmobbning
LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Stockholms Universitet Vol 2, s 38-52
Att färgas av Sverige. Upplevelser av diskriminering och rasism bland ungdomar med afrikansk bakgrund i Sverige. Utgiven av DO, 62 sidor. Skolverket. (2009).På tal om mobbning. www.skolverket.se/mobbning. (130 s).
Erdis Mare
Juridik för pedagoger
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 133 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6940-04/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04869-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruber Sabined 1958-
När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
ISBN: 91-47-08423-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Moore Mark Harrison.
Deadly lessons [Elektronisk resurs] b understanding lethal school violence : case studies of School Violence Committee
Washington, DC : National Academy Press : c2003. : xii, 386 p. :
http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=10370&page=R1
Parszyk Ing-Marie
En skola för andra : minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan
Stockholm : HLS : 1999 : 290, [5] s. :
ISBN: 91-7656-446-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 228-265 (38 s)
Nygren Tord
Överenskommet! : fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna
Stockholm : Statens skolverk :b Liber distribution : 1994 : 126 s. :
ISBN: 91-88372-92-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartley, Kristina. (2007). Skolans demokratiuppdrag förstärks om rätten till skadestånd för kränkande behandling. Perspektiv på demokrati. En vänbok till Hans Lindfors. Skrift nr 1:2007. Borås: Högskolan i Borås. Institutionen för pedagogik. (s 68-98). (30 s). Kimber, Birgitta, Rolf Sandell, Sven Bremberg. (2007). Social and emotional training in Swedish classrooms for the promotion of mental health: Results from an effectiveness study in Sweden, in preparation. Stencil. Rigby, Ken. (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. School Psychology International 25. (s. 287-300). (13 s). Länkadress: http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Utbildningsdepartementet. (1985). Skollagen (1985:1100). Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Utbildningsdepartementet. (2006) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Vad innebär diskriminering? Jämförelser mellan olika gruppers uppfattningar och med närliggande begrepp, Utgiven av statistiska centralbyrån, (29 s) Myndigheten för skolutveckling. (2007). Kartläggning av utvärderade program mot mobbning. (27 s). Länkadress: www.skolverket.se/mobbning Texter om program och metoder mot mobbning (för analys) Befintliga likabehandlingsplaner från den egna skolan.
Det blågula glashuset : strukturell diskriminering i Sverige : betänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 689, [5] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/61/88/bcbc2913.pdfz Fulltext
ISBN: 91-38-22376-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 74-84, kap 5 (52 s)
Eriksson Björn
Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
ISBN: 91-85009-06-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Frånberg Gun-Marie
Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Läsanvisning: s. 97-130
Olweus Dan
Mobbning i skolan : vad vi vet och vad vi kan göra
2., [utök.] uppl. / b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : [8], 103 s. :
ISBN: 91-47-00613-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga
Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. :
http://hdl.handle.net/2077/8440
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
2006 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646
SOU 2006:40
Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66a9.pdf
Justitiedepartementet : 2006 :
Läsanvisning: Välj något av följande kapitel:
s. 47-101, s. 135-165, s. 187-249 (145 s)
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Att färgas av Sverige. Upplevelser av diskriminering och rasism bland ungdomar med afrikansk bakgrund i Sverige. Utgiven av DO, 62 sidor. Dunkels, Elza. (2009). "När kan vi tala om nätmobbning?" http://www.kulturer.net/documents/mobbning.pdf Skolverket. (2009).På tal om mobbning. www.skolverket.se/mobbning. (130 s).
Erdis Mare
Juridik för pedagoger
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 133 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6940-04/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04869-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Gruber Sabined 1958-
När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
ISBN: 91-47-08423-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Moore Mark Harrison.
Deadly lessons [Elektronisk resurs] b understanding lethal school violence : case studies of School Violence Committee
Washington, DC : National Academy Press : c2003. : xii, 386 p. :
http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=10370&page=R1
Parszyk Ing-Marie
En skola för andra : minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan
Stockholm : HLS : 1999 : 290, [5] s. :
ISBN: 91-7656-446-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 228-265 (38 s)
Nygren Tord
Överenskommet! : fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna
Stockholm : Statens skolverk :b Liber distribution : 1994 : 126 s. :
ISBN: 91-88372-92-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Bartley, Kristina. (2007). Skolans demokratiuppdrag förstärks om rätten till skadestånd för kränkande behandling. Perspektiv på demokrati. En vänbok till Hans Lindfors. Skrift nr 1:2007. Borås: Högskolan i Borås. Institutionen för pedagogik. (s 68-98). (30 s). Kimber, Birgitta, Rolf Sandell, Sven Bremberg. (2007). Social and emotional training in Swedish classrooms for the promotion of mental health: Results from an effectiveness study in Sweden, in preparation. Stencil. Rigby, Ken. (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. School Psychology International 25. (s. 287-300). (13 s). Länkadress: http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Utbildningsdepartementet. (1985). Skollagen (1985:1100). Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Utbildningsdepartementet. (2006) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Vad innebär diskriminering? Jämförelser mellan olika gruppers uppfattningar och med närliggande begrepp, Utgiven av statistiska centralbyrån, (29 s) Myndigheten för skolutveckling. (2007). Kartläggning av utvärderade program mot mobbning. (27 s). Länkadress: www.skolverket.se/mobbning Texter om program och metoder mot mobbning (för analys) Befintliga likabehandlingsplaner från den egna skolan.