"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobbning, kränkande behandling och diskriminering - skolpraktik och forskningsperspektiv, 10 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Perspectives on Bullying, Offensive Behaviour and Discrimination - School Practice and Research Perspectives

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ÖÄ016

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18

Innehåll

Kursen syftar till att: - problematisera och tydliggöra komplexiteten i begreppen mobbning, kränkande behandling och diskriminering, - fördjupa insikter om mobbning, kränkande behandling och diskriminering som företeelse utifrån olika teoretiska perspektiv, - utveckla kompetens i att upptäcka, definiera, förebygga och åtgärda mobbning, - på vetenskaplig grund utveckla ett kritiskt förhållningssätt till program och metoder för att hantera mobbning, - medvetandegöra hur diskriminering kommer till uttryck i skolan, - öka effektiviteten i skolans arbete mot mobbning, kränkande behandling och diskriminering. Kursen fokuserar moment av relevans för utveckling av kunskaper om mobbning, kränkande behandling, diskriminering och likabehandling. - Begreppen mobbning, kränkande behandling, trakasserier, diskriminering och likabehandling - Diskursen om mobbning i Sverige - Förekomst av mobbning, kränkande behandling och diskriminering - Förklaringsmodeller till mobbning och beskrivning av diskrimineringsgrunderna - Olika former och konsekvenser av mobbning och diskriminering - Barn- och elevskyddslagen, lagen om förbud mot diskriminering och skolans styrdokument - Program för att motverka mobbning och strategier för att motverka diskriminering Praktiskt deltagande i utveckling av en skolas likabehandlingsplan

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - känna till diskursen om mobbning i Sverige, - kunna redogöra för och problematisera begreppen mobbning, kränkande behandling och diskriminering i den svenska skolan, - vara orienterad om gällande svenska styrdokument om diskrimineringsgrunderna och olika förklaringsmodeller till mobbning och diskriminering, - ha kännedom om mobbningens och diskrimineringens omfattning i Sverige - känna till konsekvenser av mobbning och diskriminering i skolan, - kunna relatera till aktuell lagstiftning och gällande styrdokument om likabehandling och diskriminering. Värderingsförmåga och förhållningssätt: För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - kunna kritiskt värdera, granska och diskutera befintliga antimobbningsprogram - kunna kritiskt granska och utveckla en skolas likabehandlingsplan - kunna granska och diskutera befintliga program för att hantera mobbning i skolan, - kunna bidra till att utveckla och förbättra arbetet mot mobbning och diskriminering i skolan. Färdighet och förmåga: För godkänd kurs skall kursdeltagaren: - visa kompetens att upptäcka, definiera och dokumentera situationer med mobbning och diskriminerande handlingar i skolan, - ha kompetens att utveckla skolans arbete med likabehandlingsplanen, - besitta förmågan att förbättra arbetet mot mobbning och diskriminering i en skola.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs som "halvdistanskurs" med obligatoriska, fysiska träffar på respektive högskola vid minst sex tillfällen. Varje campusträff omfattar nyckelföreläsningar, workshops, litteratur- och examinerande seminarier. Mellan träffarna äger litteraturstudier, nätbaserad kommunikation med och mellan kursdeltagare rum. Därutöver genomförs fältstudier och praktiskt förändringsarbete. Som stöd genomförs ett antal skolbesök. Kursdeltagarna förväntas samarbete i planering av skolbesöken genom överenskommelse om gemensamma träffar på fältet. Deltagarnas egen skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen. Kursen genomförs även som "heldistanskurs" med följande förutsättningar: Kursen genomförs helt på distans utan sammankomster. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisningen sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Deltagarnas egen skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.

Examination

Examinationsformer anpassas till kursdeltagarnas förutsättningar och särskilda förutsättningar vid olika skolor. Former för bedömning Former för bedömning är muntliga och skriftliga redovisningar med utrymme för kreativ gestaltning, enskilt och i grupp. Underlag för bedömning - halvdistanskurs: Uppgift 1: Uppgift 1: Granskning (enskilt eller i grupp) av en (din) skolas likabehandlingsplan Uppgift 2: Förslag till utveckling av en likabehandlingsplan för en skola med muntlig redovisning i seminarieform Uppgift 3: Litteraturseminarium - redovisning av kurslitteratur Uppgift 4: Granskning och jämförelse av befintliga program och strategier för att motverka diskriminering, mobbning och annan kränkande behandling i skolan Uppgift 5: Lämplig fältarbete i samråd mellan kursdeltagarna och berörda skolan(or) För heldistanskursen gäller följande: Underlag för bedömning - heldistanskurs: Uppgift 1: Granskning av en skolas likabehandlingsplan Uppgift 2: Förslag till utveckling av en likabehandlingsplan för en skola Uppgift 3: Redovisning av kurslitteratur Uppgift 4: En granskning och jämförelse av befintliga program och strategier för att motverka diskriminering, mobbning och annan kränkande behandling i skolan Uppgift 5: Lämplig fältarbete i samråd mellan kursdeltagarna och berörda skolan(or) Skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp. Bedömningen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp. Som betyg på kursen används Underkänt (U) och Godkänt (G). TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Kursen genomförs som distans med obligatoriska fysiska träffar på respektive högskola vid sex tillfällen med föreläsningar och seminarier. Deltagare med högskolebehörighet erhåller kursbevis vid uppnått godkänt betyg. Deltagare utan högskolebehörighet erhåller kursintyg vid uppnått godkänt betyg.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 37

    Kurslitteratur

    Det blågula glashuset : strukturell diskriminering i Sverige : betänkande
    Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 689, [5] s. :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/61/88/bcbc2913.pdfz Fulltext
    ISBN: 91-38-22376-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 74-84, kap 5 (52 s)

    Eriksson Björn
    Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
    Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
    ISBN: 91-85009-06-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
    København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
    http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
    Obligatorisk

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
    Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
    http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext
    Obligatorisk

    Skola i normer"
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Malmö : Gleerups : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 97-130

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
    2006 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646
    Obligatorisk

    SOU 2006:40
    Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66a9.pdf
    Justitiedepartementet : 2006 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Välj något av följande kapitel: s. 47-101, s. 135-165, s. 187-249 (145 s)

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Mobbning - en social konstruktion?
    Frånberg Gun-Marie, Wrethander Bliding Marie
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 123 s. :
    ISBN: 978-91-44-05559-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 67 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-28-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vad fungerar? Resultat av utvärdering av metoder mot mobbning.
    Skolverket : 2011 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2517
    Obligatorisk

    Dunkels Elza
    När kan vi tala om nätmobbning
    LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Stockholms Universitet Vol 2, s 38-52

    Att färgas av Sverige. Upplevelser av diskriminering och rasism bland ungdomar med afrikansk bakgrund i Sverige. Utgiven av DO, 62 sidor. Skolverket. (2009).På tal om mobbning. www.skolverket.se/mobbning. (130 s).

    Referenslitteratur

    Erdis Mare
    Juridik för pedagoger
    4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 133 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6940-04/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04869-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruber Sabined 1958-
    När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
    Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
    ISBN: 91-47-08423-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skola i normer"
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Malmö : Gleerups : 2008 :

    Moore Mark Harrison.
    Deadly lessons [Elektronisk resurs] b understanding lethal school violence : case studies of School Violence Committee
    Washington, DC : National Academy Press : c2003. : xii, 386 p. :
    http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=10370&page=R1

    Parszyk Ing-Marie
    En skola för andra : minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan
    Stockholm : HLS : 1999 : 290, [5] s. :
    ISBN: 91-7656-446-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 228-265 (38 s)

    Nygren Tord
    Överenskommet! : fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna
    Stockholm : Statens skolverk :b Liber distribution : 1994 : 126 s. :
    ISBN: 91-88372-92-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartley, Kristina. (2007). Skolans demokratiuppdrag förstärks om rätten till skadestånd för kränkande behandling. Perspektiv på demokrati. En vänbok till Hans Lindfors. Skrift nr 1:2007. Borås: Högskolan i Borås. Institutionen för pedagogik. (s 68-98). (30 s). Kimber, Birgitta, Rolf Sandell, Sven Bremberg. (2007). Social and emotional training in Swedish classrooms for the promotion of mental health: Results from an effectiveness study in Sweden, in preparation. Stencil. Rigby, Ken. (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. School Psychology International 25. (s. 287-300). (13 s). Länkadress: http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Utbildningsdepartementet. (1985). Skollagen (1985:1100). Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Utbildningsdepartementet. (2006) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Vad innebär diskriminering? Jämförelser mellan olika gruppers uppfattningar och med närliggande begrepp, Utgiven av statistiska centralbyrån, (29 s) Myndigheten för skolutveckling. (2007). Kartläggning av utvärderade program mot mobbning. (27 s). Länkadress: www.skolverket.se/mobbning Texter om program och metoder mot mobbning (för analys) Befintliga likabehandlingsplaner från den egna skolan.

  • Giltig från: 2009 vecka 4

    Kurslitteratur

    Det blågula glashuset : strukturell diskriminering i Sverige : betänkande
    Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2005 : 689, [5] s. :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/61/88/bcbc2913.pdfz Fulltext
    ISBN: 91-38-22376-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 74-84, kap 5 (52 s)

    Eriksson Björn
    Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
    Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
    ISBN: 91-85009-06-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Frånberg Gun-Marie
    Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
    København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
    http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf

    Förebygga diskriminering & främja likabehandling i skolan : (handledning för arbetet med likabehandlingsplan)
    Stockholm : JämO : 2008 : 31, [1] s. :
    http://www.do.se/upload/Ladda%20ner/Handledning_likabehandlingsplan08.pdfz Fulltext

    Skola i normer"
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Malmö : Gleerups : 2008 :
    Läsanvisning: s. 97-130

    Olweus Dan
    Mobbning i skolan : vad vi vet och vad vi kan göra
    2., [utök.] uppl. / b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : [8], 103 s. :
    ISBN: 91-47-00613-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
    Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga
    Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. :
    http://hdl.handle.net/2077/8440

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
    2006 :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646

    SOU 2006:40
    Utbildningens dilemma - Demokratiska ideal och andrafierande praxis. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/17/98/1fb66a9.pdf
    Justitiedepartementet : 2006 :
    Läsanvisning: Välj något av följande kapitel: s. 47-101, s. 135-165, s. 187-249 (145 s)

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-44-04604-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att färgas av Sverige. Upplevelser av diskriminering och rasism bland ungdomar med afrikansk bakgrund i Sverige. Utgiven av DO, 62 sidor. Dunkels, Elza. (2009). "När kan vi tala om nätmobbning?" http://www.kulturer.net/documents/mobbning.pdf Skolverket. (2009).På tal om mobbning. www.skolverket.se/mobbning. (130 s).

    Referenslitteratur

    Erdis Mare
    Juridik för pedagoger
    4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 133 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6940-04/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04869-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gruber Sabined 1958-
    När skolan gör skillnad : skola, etnicitet och institutionell praktikc Sabine Gruber
    Stockholm : Liber : 2008 : 191 s. :
    http://www.liber.se/productimage/large/4708423o.jpg
    ISBN: 91-47-08423-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skola i normer"
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Malmö : Gleerups : 2008 :

    Moore Mark Harrison.
    Deadly lessons [Elektronisk resurs] b understanding lethal school violence : case studies of School Violence Committee
    Washington, DC : National Academy Press : c2003. : xii, 386 p. :
    http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=10370&page=R1

    Parszyk Ing-Marie
    En skola för andra : minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan
    Stockholm : HLS : 1999 : 290, [5] s. :
    ISBN: 91-7656-446-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 228-265 (38 s)

    Nygren Tord
    Överenskommet! : fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna
    Stockholm : Statens skolverk :b Liber distribution : 1994 : 126 s. :
    ISBN: 91-88372-92-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bartley, Kristina. (2007). Skolans demokratiuppdrag förstärks om rätten till skadestånd för kränkande behandling. Perspektiv på demokrati. En vänbok till Hans Lindfors. Skrift nr 1:2007. Borås: Högskolan i Borås. Institutionen för pedagogik. (s 68-98). (30 s). Kimber, Birgitta, Rolf Sandell, Sven Bremberg. (2007). Social and emotional training in Swedish classrooms for the promotion of mental health: Results from an effectiveness study in Sweden, in preparation. Stencil. Rigby, Ken. (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. School Psychology International 25. (s. 287-300). (13 s). Länkadress: http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Utbildningsdepartementet. (1985). Skollagen (1985:1100). Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Utbildningsdepartementet. (2006) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Vad innebär diskriminering? Jämförelser mellan olika gruppers uppfattningar och med närliggande begrepp, Utgiven av statistiska centralbyrån, (29 s) Myndigheten för skolutveckling. (2007). Kartläggning av utvärderade program mot mobbning. (27 s). Länkadress: www.skolverket.se/mobbning Texter om program och metoder mot mobbning (för analys) Befintliga likabehandlingsplaner från den egna skolan.