"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobbning i lärandemiljöer II, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Bullying in Learningenvironments II

Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 6ÖÄ014

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-25

Reviderad av: Kicki Westergren, IML, 2009-12-17

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i och fördjupar grundläggande kunskaper som ingår i kursen "Mobbning i lärandemiljöer I". Dessutom kommer en breddning av kunskapsfältet att ske. Begreppet mobbning och kränkande behandling skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv. Deltagarna skall utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Även begreppet diskriminering skall problematiseras. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika antimobbningsprogram.

Förväntade studieresultat

Kursens mål är att fördjupa insikterna om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning, kränkande behandling och diskriminering. Begreppet mobbning skall problematiseras och analyseras utifrån teoretiska perspektiv. Deltagarna skall utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas, hanteras och åtgärdas. Därutöver kommer begreppet diskriminering att problematiseras. Kursen syftar också till att öka deltagarnas kompetens att värdera och bedöma olika antimobbningsprogram. För godkänt resultat skall den studerande –känna till diskursen om mobbning i Sverige –vara orienterad om diskrimineringsgrunderna i skollagen –kunna kritiskt granska, värdera och bedöma befintliga antimobbningsprogram –visa komptens att upptäcka, definiera och dokumentera mobbning och diskriminering i skolan –kunna granska och utveckla en skolas likabehandlingsplan.

Behörighetskrav

Mobbning i lärandemiljöer I

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen kommer ett projektarbete att genomföras som omfattar 4 hp. Förslag på teman är: Flickor och mobbning; Nätmobbning; Små barn och mobbning; Diskriminering. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Nedan listas typ av programvara du behöver tillgång till för att kunna genomföra kursen: - Program för text och presentation, t ex Officepaketet - Kommunikationsprogramvara, t ex First Class - Program för att läsa PDF, t ex Adobe Acrobat Reader

Examination

Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tvågradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 - Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Övriga föreskrifter

Kursen kan läsas som en del av inriktningen Digital kompetens och lärande inom lärarprogrammet eller som fristående kurs.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 3

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brodin Jane
    Barn i utsatta livssituationer
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 191 s. :
    ISBN: 978-91-40-66422-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skola i normer"
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Malmö : Gleerups : 2008 :
    Obligatorisk

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket (2009) På tal om mobbning och det som görs. Taki, M. A. (2008). New Definition and scales for indirect aggression in schools. International Journal of Violence and School, 7, 3-19. www.ijvs.org/files/Revue-07/01.-Taki-Ijvs-7.pdf Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brodin Jane
    Barn i utsatta livssituationer
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 191 s. :
    ISBN: 978-91-40-66422-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Thornberg Robert
    Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
    ISBN: 91-47-05348-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket (2009) På tal om mobbning och det som görs. Taki, M. A. (2008). New Definition and scales for indirect aggression in schools. International Journal of Violence and School, 7, 3-19. www.ijvs.org/files/Revue-07/01.-Taki-Ijvs-7.pdf Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.

  • Giltig från: 2010 vecka 3

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Brodin Jane
    Barn i utsatta livssituationer
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2008 : 191 s. :
    ISBN: 978-91-40-66422-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skola i normer"
    Martinsson Lena, Reimers Eva
    Malmö : Gleerups : 2008 :

    Skolverket (2009) På tal om mobbning och det som görs. Taki, M. A. (2008). New Definition and scales for indirect aggression in schools. International Journal of Violence and School, 7, 3-19. www.ijvs.org/files/Revue-07/01.-Taki-Ijvs-7.pdf Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Kulturnavigering i skolan
    Arvastson Gösta, Ehn Billy
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 174 s. :
    ISBN: 9789140661081
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Backman, Ulla m.fl. (2006) Vad innebär diskriminering? SCB. www.homo.se/upload/homo/pdf_homo/scb_rapport.pdf Smedjegård, Elisabet (2006) Mobbning mellan flickor, mobbning mellan kvinnor. URI: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-370 Skolverket (2009) På tal om mobbning. (Kommer i februari 2009) Just the Facts About Online Youth Victimization. http://www.youtube.com/youthvictimization http://www.netcaucus.org/events/2007/youth/20070503transcript.pdf Därutöver tillkommer artiklar och annan litteratur i samband med projektarbetet att kunna väljas i samråd med lärare.