Engelskt namn: Gender Pedagogics and Learning I
Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2011-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-07 och 2010-01-17
Kurskod: 6ÖÄ013
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-12
Reviderad av: Kicki Westergren, IML, 2010-11-09
Den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter för att kunna arbeta medvetet och genuspedagogiskt i den pedagogiska praktiken inom skola och/eller annan verksamhet. Kursen synliggör hur faktorer som social bakgrund, kön, ålder och etnicitet påverkar undervisnings- och /eller arbetssituationen i relation till interaktiva medier och lärandemiljöer. Mot denna bakgrund utvecklar deltagarna förståelse för grundläggande centrala begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga området. Föreställningar om kvinnlighet och manlighet i olika sociala och kulturella sammanhang relateras till maktdimensioner som etnicitet, klass och ålder. Kursen fokuserar huvudsakligen svenska förhållanden. Konkreta metoder för att kunna bearbeta genusrelaterad problematik i den pedagogiska praktiken, utvecklas. I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt som ett redskap för social förändring. Kursen kan ingå som en del av inriktningen Digital kompetens och lärande inom lärarprogrammet.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för grundläggande centrala begrepp och teorier inom det genusvetenskapliga området - omsätta de teoretiska kunskaperna till praktiska redskap - identifiera problem relaterade till det genuspedagogiska kunskapsfältet - synliggöra hur genus görs i förhållande till interaktiva medier och lärandemiljöer - föreslå åtgärder för att förändra praktiken till en jämställd verksamhet - dokumentera arbetet - relatera till aktuell lagstiftning och gällande styrdokument om jämställdhet
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en virtuell lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till internetansluten dator. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier och skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänt skall studenten i uppgifterna och projektarbetet, förutom uppfyllda kriterier för godkänt: - visat mycket god förmåga att koppla sitt resonemang till litteraturen - insiktsfullt belyst olika problemområden med relation till det genuspedagogiska området - genomgående belyst genusperspektivet på ett medvetet, kritiskt och problematiserade sätt. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14, Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.
Anmärkning: I moment III uppgift 3 finns det två spår, tanken är att dessa spår ska ha 1-2 huvudböcker och sedan får de välja 1-2 böcker som tillval utifrån deras val av tillämpning, därav mängden ökad litteratur.
Amundsdotter Eva
Att framkalla och förändra ordningen : aktionsorienterad genusforskning för jämställda organisationer
1. uppl. : Stockholm : Gestalthusets Förlag : 2010 : 288 s. :
ISBN: 978-91-976766-8-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Connell Raewyn
Om genus
2., utvidgade och omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2009 : 220 s. :
ISBN: 978-91-7173-296-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Davies Bronwyn
Hur flickor och pojkar gör kön
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
ISBN: 91-47-05208-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Flickor och pojkar i skolan : hur jämställt är det? : delbetänkande
Stockholm : Fritze : 2009 : 263, [4] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/94/34/1994d30d.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-38-23245-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedlin Maria
Lilla genushäftet : om genus och skolans jämställdhetsmål
Kalmar : Högsk. : 2004 : 29 s. :
ISBN: 91-89584-28-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lagar
Diskrimineringslag (2008:567) : Svensk författningssamling (SFS)
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:567
Obligatorisk
Lif Jan
Allt du behöver veta innan du börjar arbeta med jämställdhet i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02994-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skola i normer"
Martinsson Lena, Reimers Eva
Malmö : Gleerups : 2008 :
Obligatorisk
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
Patel Runa, Davidson Bo
3., [uppdaterade]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 149 s. :
ISBN: 91-44-02288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skollagen (SFS 1985:1100) : Svensk författningssamling (SFS)
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:1100
Obligatorisk
Wedin Eva-Karin
Jämställdhetsarbete i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2009 : 207 s. :
ISBN: 978-91-39-11033-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wernersson Inga
Från förskola till högskola : vilka avtryck ger forskning om jämställdhet?
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2007 : 92 s. :
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2007_12.pdf
ISBN: 978-91-7307-118-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herrström Christina
Tusen gånger starkare
Stockholm : Bonnier Carlsen : 2006 : 217, [1] s. :
http://194.68.4.214/bilder/tif/9163852500.tif
ISBN: 91-638-5250-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom ingår annan relevant lagstiftning, elektroniskt publicerade material och artiklar.
Att användas i moment III, uppgift 3.
Bondestam Fredrik
Kunskap som befrielse? : en metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969-2009 : rapport III
Stockholm : Fritze : 2010 : 118, [3] s. :
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/14/64/49/9760a3ee.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-38-23390-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth Janne C. H., Darj Frida
Uppsala : Centrum för genusvetenskap : 2010 : 290 s. :
ISBN: 978-91-978186-5-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Franck Olof
Genusperspektiv i skolan : om kön, kärlek och makt
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 140 s :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32289-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04547-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Drejhammar Inga-Britt
Organisationsutveckling och jämställdhet
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 167 s. :
ISBN: 91-44-01238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Organisering och intersektionalitet
Eriksson-Zetterquist Ullad 1967-, Styhre Alexander
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 206 s. :
ISBN: 91-47-07735-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Gustaf får visst sitta i tjejsoffan : etik och genus i förskolebarns världar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 224 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708471o.jpg
ISBN: 91-47-08471-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Britta
Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 125 s. :
ISBN: 978-91-976598-0-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Martinsson Lena
Jakten på konsensus : intersektionalitet och marknadsekonomisk vardag
1. uppl. : Malmö : Liber : 2006 : 233 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/saknas.jpg
ISBN: 91-47-07729-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordberg Marie
Jämställdhetens spjutspets? : manliga arbetstagare i kvinnoyrken, jämställdhet, maskulinitet, femininitet och heteronormativitet
Göteborg : Arkipelag : 2005 : 382 s. :
ISBN: 91-85838-67-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Abrahamsson Lena
Att återställa ordningen : könsmönster och förändring i arbetsorganisationer
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2000 : 357, [4] s. :
http://epubl.luth.se/1402-1544/1999/44/index.html z Sammanfattning
ISBN: 91-89140-10-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Det ordnar sig : teorier om organisation och kön.
Wahl Anna, Holgersson Charlotte, Höök Pia, Linghag Sophie
Lund : Studentlitteratur, ; : 2001 : 226 s. :
ISBN: 91-44-01336-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Frånberg Gun-Marie
Att bli medveten och förändra sitt förhållningssätt : jämställdhetsarbete i skolan
Stockholm : Fritze : 2010 : 82 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23473-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Kjerstin
Barns perspektiv på jämställdhet i skola : en kunskapsöversikt
Stockholm : Fritze : 2010 : 57 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23446-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kimmel Michael S.
Pojkar och skolan: : ett bakgrundsdokument om "pojkkrisen"
Stockholm : Fritze : 2010 : 62 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-38-23427-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst