Engelskt namn: Degree Project
Denna kursplan gäller: 2010-01-25 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-01-25
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2010-01-24
Kursplan för kurser med start mellan 2008-08-25 och 2010-01-17
Kurskod: 6ÖÄ011
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11
Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-12-18
Kursen innebär ett systematiskt studium av pedagogisk yrkesverksamhet och omfattar ämnesval, planering, genomförande samt dokumentation och redovisning av detta i form av en uppsats. Detta förutsätter studier av teorier och tidigare nationell och internationell forskning inom problemområdet. Kursen inleds med en forskningsmetodisk fördjupning som fokuserar formulering av forskningsfrågor, metodval samt teoretisk förankring. Den innefattar även källkritiska överväganden samt orientering i internationell forskning och litteratur. Vid gestaltande examensarbete Utöver ovanstående innehåller kursen ett gestaltande arbete utifrån valda frågeställningar med ett didaktiskt syfte relevant för estetiska läroprocesser och de estetiska ämnenas respektive fält.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - som en del i utvecklingen av ett kunskapsområde formulera ett syfte och undersökningsbara frågeställningar med relevans för läraryrket - via olika databaser söka litteratur som är relevant för problemområdet och värdera den - välja, motivera, tillämpa och tydligt redovisa relevant vetenskaplig metod i förhållande till forskningsproblemet - problematisera etiska aspekter i förhållande till den egna studien - bearbeta, tolka och analysera insamlade data i enlighet med vetenskapliga principer samt i uppsatsen redogöra för detta - dra slutsatser grundade i egna resultat, tidigare forskning och teorier samt diskutera resultaten i förhållande till yrkesverksamheten - kritiskt och konstruktivt granska eget och andras examensarbete Dessutom gäller för gestaltande examensarbeten: För godkänd kurs skall den studerande kunna: genomföra en gestaltning och vetenskaplig undersökning inom valda frågeställningar där didaktiskt syfte, teoretisk analys och gestaltning integreras.
För tillträde till kursen krävs godkänt på kurser om 60 hp inom allmänt utbildningsområde, samt minst en inriktning om 60 hp, eller motsvarande.
Examensarbetet genomförs enskilt eller i par. Kursen inleds med fyra seminarier som behandlar och examinerar vetenskaplig problemformulering, sökning av nationella och internationella publikationer inom det aktuella området, vetenskaplig teori och metod samt analys av olika typer av empiri. Handledning sker i grupp men också enskilt. Den studerande skall regelbundet rådgöra och diskutera med handledaren om arbetets fortskridande. Minst tre obligatoriska handledningsseminarier ingår i kursen då planering och genomförande av arbetet presenteras och ventileras. Hela eller delar av den planerade studien genomförs med fördel vid någon av de praktikskolor där studenten genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Omfattningen av vistelsen görs upp mellan studenten och praktikskolan. Arbetet på praktikskolan kan omfatta ca två veckor, vilket inkluderar diskussion kring problemformulering, ev. datainsamling samt presentation av studiens resultat. Vid ett avslutande seminarium genomför de studerande opposition på varandras arbeten.
För godkänd kurs krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett examensarbete som motsvarar de förväntade studieresultaten samt genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, problematisera forskningsmetodiska frågor samt att på ett reflekterande och självständig sätt analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske. Vid gestaltande examensarbete För godkänd kurs i gestaltande examensarbete krävs att den studerande deltagit aktivt vid de obligatoriska seminarierna, presenterat och försvarat ett gestaltande examensarbete där såväl den gestaltande som den vetenskapliga delen behandlas. Innehållet i arbetet ska motsvara de förväntade studieresultaten samt att studenten genomfört en godkänd opposition på ett annat arbete. För betyget Väl godkänt läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att identifiera och visa relevant teori och forskning, där såväl den gestaltande som den vetenskapliga delen är konsistent. Därutöver läggs vikt vid en problematisering av forskningsmetodiska frågor samt att studenten på ett reflekterande och självständig sätt kan analysera, värdera och diskutera de egna resultaten i relation till nationell och internationell forskning, teorier, forskningsetiska principer och yrkesverksamhet. För Väl godkänt på kursen vägs även en väl genomförd opposition in i betyget där såväl den vetenskapliga som den gestaltande delen behandlas. Bedömningen ska enligt gällande förordning vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Humanistiska fakulteten. Ansökan görs på särskild blankett som finns på www.umu.se/blankett.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till forskningsmetodik
Bell Judith, Nilsson Björn
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 265 s. :
ISBN: 91-44-04645-6 och 978-91-44-04645-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Sandin Bengtd 1949-, Säljö Rogerd 1948-
Stockholm : Carlsson : 2006 : 380, [1] s. :
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Widerberg Karin
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Lund : Studentlitteratur : 1995 : 91 s. :
ISBN: 91-44-49441-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Huhmarniemi, Maria (2008-9) Community Arts Projects and Virtual Learning Environments. In Coutts, Glenn, Jokela, Timo, Art, Community and Environment: Educational Perspectives, UK: Intellect. Kopietz, Reinhard (2002) Making Music and Making sense Through Music. Expressive Performance and Communication In: Richard Colwell & Carol Richardson. The new Handbook of research on Music Teaching and Learning. A Project of the Music Educatoris National Conference. Oxford: Oxford University Press. (pp 522-41)
Halvorsen Else Marie
Kunstfaglig og pedagogisk FoU : nærhet, distanse, dokumentasjon
Kristiansand : Høy̜skoleforl. : 2007 : 186 s. :
ISBN: 978-82-7634-753-1 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Leiderstam Matts
See and seen : seeing landscape through artistic practice
Malmö : Malmö Academies of Performing Arts : 2006 : 84 s. +e 1 CD-skiva :
Läsanvisning: http://www.seeandseen.net/dissertation/ (20091103).
Saar Tomas
Musikens dimensioner : en studie av unga musikers lärande
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 1999 : [6], 184, [6] s. :
ISBN: 91-7346-348-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.100-162).
Dalen, Monica (2009). Intervju som metod. Gleerups. Eriksson, Martin (2009). Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Studentlitteratur. Kvale, Steinar (2009). Interviews: learning the craft of qualitative interviewing. Los Angeles: Sage Publications. Repstad, Pål (2007) Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Kullberg, Birgitta (2004, 2 [rev.] uppl). Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. Merriam, B. Sharan (1994). Fallstudien som forskningsmetod. Lund: Studentlitteratur. Ryen, Anne (2004). Kvalitativ intervju: från vetenskap till fältstudier. Stockholm. Liber. Rönnqvist, Carina & Vinterek, Monika (2008). Se skolan: forskningsmetoder i pedagogiskt arbete. Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet, 2008 Sohlberg, Peter & Sohlberg, Britt-Marie (2008, 3 uppl.). Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod. Malmö: Liber. Thurén, Torsten (1997). Källkritik. Stockholm. Almqvist & Wiksell. Trost, Jan (2007, 3., [rev och utök. ] uppl.). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur. Watt Boolsen, Merete (2007). Kvalitativa analyser: Forskningsprocess, människa, samhälle. Malmö: Gleerups. Winther Jörgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000). Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur.