"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mobbning - skolpraktik och forskningsperspektiv, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Bullying - School Practice and Research Perspectives

Denna kursplan gäller: 2008-02-11 och tillsvidare

Kurskod: 6ÖÄ010

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-26

Innehåll

Kursen fokuserar moment av relevans för utveckling av kunskaper om mobbning, kränkande, behandling, trakasserier, diskriminering och likabehandling. • Diskursen om mobbning i Sverige • Begreppen mobbning, kränkande behandling, trakasserier, diskriminering och likabehandling • Förklaringsmodeller till mobbning och andra kränkande handlingar • Förekomst av mobbning och kränkande handlingar • Arenor, kontext, medel för och konsekvenser av mobbning och kränkande handlingar • Lagstiftning, styrdokument och internationella överenskommelser om likabehandling och kränkande behandling • Program och metoder för att hantera mobbning

Förväntade studieresultat

Kursen syftar till att: • problematisera begreppet mobbning och tydliggöra komplexiteten i mobbningssituationer • fördjupa insikter om mobbning som företeelse utifrån olika teoretiska perspektiv • utveckla kompetens att upptäcka och definiera mobbning som grund för att kunna förebygga och åtgärda mobbning samt att • på vetenskaplig grund utveckla ett kritiskt förhållningssätt till program och metoder för att hantera mobbning i skolan För godkänd kurs skall studenten kunna: • diskutera och reflektera över diskursen om mobbning i Sverige • redogöra för och problematisera begreppen mobbning, kränkande behandling, trakasserier, diskriminering och likabehandling • beskriva, reflektera över och förhålla sig till olika förklaringsmodeller till mobbning och andra kränkande handlingar • problematisera och förhålla sig till undersökningar om förekomsten av mobbning och andra kränkande handlingar • beskriva arenor, kontext för och konsekvenser av mobbning i skolan • relatera till lagstiftning, styrdokument och internationella överenskommelser om likabehandling och kränkande behandling och exemplifiera och diskutera tillämpning i praktiken • granska, diskutera och kritiskt förhålla sig till befintliga program och metoder för att hantera mobbning i skolan • visa kompetens att upptäcka, definiera, dokumentera situationer med mobbning och andra kränkande handlingar i skolan • granska och utveckla en skolas likabehandlingsplan

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier samt litteraturstudier, nätbaserad kommunikation, fältstudier, fallstudier och handledning i arbetsgrupper. Deltagarnas egen skolverksamhet utgör utgångspunkt för kursen.

Examination

Underlag för bedömning: • Lägesbeskrivning/dokumentation av möjlig förekommande mobbning och andra kränkande handlingar i en skola • Granskning av en skolas likabehandlingsplan • Förslag till utveckling av en likabehandlingsplan för en skola • Reflektioner och diskussioner om kurslitteratur • Granskning och jämförelse av lokala befintliga program/metoder för att hantera mobbning och kränkande handlingar i skolan Bedömningen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp. Som betyg på kursen används Underkänt (U) och Godkänt (G).

Övriga föreskrifter

Kursen genomförs som distans med obligatoriska fysiska träffar på respektive högskola vid fem tillfällen med föreläsningar och seminarier. Deltagare med högskolebehörighet erhåller kursbevis vid uppnått godkänt betyg. Deltagare utan högskolebehörighet erhåller kursintyg vid uppnått godkänt betyg.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 7

Erdis Mare
Juridik för pedagoger
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00975-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Björn
Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
ISBN: 91-85009-06-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Frånberg Gun-Marie
Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf

Moore Mark Harrison.
Deadly lessons [Elektronisk resurs] b understanding lethal school violence : case studies of School Violence Committee
Washington, DC : National Academy Press : c2003. : xii, 386 p. :
http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=10370&page=R1

Olweus Dan
Mobbning i skolan : vad vi vet och vad vi kan göra
2., [utök.] uppl. / b 3. [tr.] : Stockholm : Liber : 1998 : [8], 103 s. :
ISBN: 91-47-00613-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga
Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. :
http://hdl.handle.net/2077/8440

Bartley Kristina
Perspektiv på demokrati : en vänbok till Hans Lindfors
Borås : Högskolan i Borås : 2007 : 125 s. :
http://hdl.handle.net/2320/3034 z Fulltext
ISBN: 9789185659098
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs s 68-98.

Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Se Umeå UB:s söktjänst

Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Dunkels, Elza. (2005). Nätkulturer vad gör barn och unga på Internet? Umeå: Umeå universitet, Tidskriften för lärarutbildning och forskning. (s. 41-49). (9 s). Länkadress: http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/2005.html#2005 Myndigheten för skolutveckling. (2007). Kartläggning av utvärderade program mot mobbning. (27 s). Länkadress: www.skolutveckling.se/mobbning Rigby, Ken. (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. School Psychology International 25. (s. 287-300). (13 s). Länkadress: http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Skolverket. (2006). Allmänna råd och kommentarer. För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling. Stockholm: Skolverket. (36 s). Länkadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646

Referenslitteratur

Thornberg Robert
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 302 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705348o.jpg
ISBN: 91-47-05348-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s. 228-265

Skolverket. (1994). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Stockholm: Skolverket. (152 s). Länkadress: http://www.skolverket.se Utbildningsdepartementet. (1985). Skollagen (1985:1100). Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Utbildningsdepartementet. (2006) Lag (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Svensk författningssamling (SFS). Länkadress: http://62.95.69.15/ Texter om program och metoder mot mobbning (för analys) Befintliga likabehandlingsplaner från den egna skolan