Engelskt namn: Bullying in Learningenvironments
Denna kursplan gäller: 2008-11-10 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-11-10
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-28 och 2008-11-09
Kurskod: 6ÖÄ009
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogik: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-11-27
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-11-25
Begreppet mobbning som socialt fenomen skall problematiseras och analyseras utifrån olika teoretiska perspektiv; ett maktperspektiv, ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, ett genusperspektiv samt ett aktörsperspektiv. Deltagarna skall utveckla en nyanserad förståelse om bakomliggande orsaker till mobbning och utveckla djupare insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. Konkreta metoder för att kunna identifiera och bearbeta mobbningsrelaterade konflikter i den pedagogiska praktiken, skall utvecklas.
Kursens mål är att på vetenskaplig grund öka deltagarnas kunskaper om olika förklaringsmodeller till varför mobbning uppstår och vidmakthålles. Kursen syftar också till att öka insikten om vilka mekanismer som ligger bakom handlingar som kan karakteriseras som mobbning i lärandemiljöer, även e-mobbning kommer att behandlas. Ett annat viktigt syfte är att utveckla insikter om hur mobbning kan förebyggas och hanteras. För godkänd kurs skall den studerande - känna till olika teoretiska perspektiv om mobbning som ett socialt fenomen - förstå bakomliggande orsaker till mobbning - identifiera problem som kan relateras till mobbning - kunna förebygga och motverka mobbning i den pedagogiska praktiken - känna till riktlinjer för utformning av en skolas likabehandlingsplan
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Under kursen används en webbaserad nätplattform för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Undervisning sker i Windowsmiljö. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Nedan listas typ av programvara du behöver tillgång till för att kunna genomföra kursen: - Program för text och presentation, t ex Officepaketet - Kommunikationsprogramvara, t ex First Class - Program för att läsa PDF, t ex Adobe Acrobat Reader
Examination sker fortlöpande med inlämningsuppgifter, samt i form av skriftliga redovisningar. Kursen består av deluppgifter som bedöms utifrån en tregradig skala. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Ansökan om tillgodoräknande av hel kurs görs på särskild blankett som finns tillgänglig på www.umu.se/blankett/SA.
Kursen kan läsas som en del av inriktningen Digital kompetens och lärande inom lärarprogrammet eller som fristående kurs.
Eriksson Björn
Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
ISBN: 91-85009-06-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Frånberg Gun-Marie
Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga
Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. :
http://hdl.handle.net/2077/8440
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Dunkels Elza
När kan vi tala om nätmobbning
LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Stockholms Universitet
Vol 2, s 38-52
Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.
Dunkels, Elza (2005). Nätkulturer - vad gör barn och vuxna på Internet? Umeå universitet, Tidskriften för lärarutbildning och forskning. http://www.educ.umu.se/presentation/publikationer/lof/2005.html#2005
Eriksson Björn
Skolan - en arena för mobbning : en forskningsöversikt och diskussion kring mobbning i skolan
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2002 : 146 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1028
ISBN: 91-85009-06-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Frånberg Gun-Marie
Mobbning i nordiska skolor : kartläggning av forskning om och nationella åtgärder mot mobbning i nordiska skolor
København : Nordiska ministerrådet : cop. 2003 : 90 s. :
http://www.norden.org/pub/ebook/2003-508.pdf
Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
Osbeck Christina, Holm Ann-Sofie, Wernersson Inga
Göteborg : Värdegrunden : 2003 : 192, [52] s. :
http://hdl.handle.net/2077/8440
Thors Christina
Utstött : en bok om mobbning
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
ISBN: 9789197659840
Se Umeå UB:s söktjänst
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-04604-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Rigby, Ken (2004). Addressing Bullying in Schools: Theoretical Perspectives and their Implications. In School Psychology International 2004; 25, 287. http://spi.sagepub.com/cgi/reprint/25/3/287 Ett antal artiklar tillkommer. Referenslitteratur väljes i samråd med kursledaren.