Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-01-16
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-12-18
Innehåll
Kursen behandlar det svenska skolsystemets uppbyggnad och organisering, samt för den studerande relevanta kursplaner och undervisningsmaterial, utifrån det valda programmet i lärarutbildningen.
Kursen behandlar vidare sociala och kulturella påverkansfaktorer på skolverksamhet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
-redogöra för huvuddragen i det svenska skolsystemet, dess organisation, kultur och utveckling
-diskutera det centrala innehållet i svenska styrdokument utifrån det egna ämnes- och åldersfältet i lärarutbildningen
-jämföra och diskutera undervisning och lärande i en internationell kontext.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet. Undantag från krav i svenska för utländska studerande (utbytesavtal gällande utbytesstud).
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt fältstudier.
Fältstudier utgör en obligatorisk del av kursen.
Examination
Examinationen sker genom examinerande samtal och en skriftlig rapport. Den studerande ska under kursen föra en reflekterande loggbok vilken utgör en grund för den skriftliga rapport som hemuniversitetet kräver.
På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.
Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande vetenskapliga förändringar. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om byte av examinator görs hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Skolverket (2005) National Assessment and Grading in the Swedish School System. www.skolverket.se
Skolverket (2006) Curriculum for the Compulsory School System, the Pre-school Class and the Leisuretime Centre. Lpo 94.
Skolverket: Information leaflets:
-Democracy and Fundamental Values.
-Education for students of non-Swedish background and recognized minorities.
-Childcare for schoolchildren
-Upper Secondary School
-Special education and special schools.
www.skolverket.se/inEnglish