"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk 30 hp (1-30 hp), åk 7-9 och gymnasiet - ingår i Lärarlyftet, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language in the Secondary (years 7-9) and Upper Secondary School

Denna kursplan gäller: 2011-08-22 och tillsvidare

Kurskod: 6NS008

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-05-02

Innehåll

Kursen kombinerar teoretiska och praktiska moment där didaktiska, sociala, psykologiska och kulturella faktorer som påverkar andraspråksinlärningen behandlas. Dessutom behandlas svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) (Teaching in the Multicultural Classroom) Moment 1 behandlar orsaker till migration samt huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Vidare studeras den egna kulturen och samhället samt minoritetskulturer, etnicitet och identitet. Dessutom behandlas minoriteters sociala och psykologiska situation och dessas betydelse för undervisning och lärande. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) (Learning in a Second Language) Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom kursplaner i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den pedagogiska praktiken. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 1) Moment 3 omfattar svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. Dessutom problematiseras fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på andraspråksinlärning ur ett didaktiskt perspektiv. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 2) Moment 4 behandlar svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på undervisning i svenska som andraspråk. Med fokus på lärande, studeras ord, och ordklasser utifrån form, betydelse och funktion samt ord sammansatta i satser, meningar och texter. Vidare studeras texters uppbyggnad utifrån ordföljd, variation och informationsstruktur i såväl didaktiskt som teoretiskt perspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • göra en syntes av kursinnehållet och därigenom kunna visa en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk. • uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av språken. • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal och grammatik i ett kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor. • Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen. • Reflektera över och diskutera påverkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen. • Redogöra för mål och riktlinjer i kursplaner i svenska som andraspråk och kunna relatera det till en undervisningspraktik. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Redogöra för svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. • Analysera fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på inlärarspråk och kunna beskriva pedagogiska konsekvenser. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Redogöra för svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. • Analysera andraspråksinlärares skriftspråk. • Reflektera över och diskutera andraspråksundervisningens innehåll och upplägg utifrån kursplanen.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt projektarbeten relaterade till den pedagogiska praktiken. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

Examination

Bedömningen görs muntligt eller skriftligt. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 poäng. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Humanstiska fakultetsnämnden begära att en annan examinator utses att bestämma betyg. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Humanistiska fakultetsnämnden. Blanketten skickas till Umeå universitets, Registraturen 901 87 Umeå. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 35

Kurslitteratur

Moment 1 Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum

Bouakaz Laid
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05389-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Franzén Elsie C.
Att bryta upp och byta land
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
ISBN: 978-91-89315-98-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
Skolverket, www.skolverket.se :
Obligatorisk

Lahdenperä Pirjo
Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
ISBN: 91-44-03669-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lorentz Hans
Skolan som mångkulturell arbetsplats
Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05150-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Otterbeck Jonas
Islam, muslimer och den svenska skolan
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 148 s. :
ISBN: 91-44-00945-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wellros Seija
Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk

Skönlitteratur som väljs
i samråd med läraren :
Obligatorisk

Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Tvärkulturella möten
Allwood Carl Martin, Franzén Elsie C.
Ingår i:
Tvärkulturella möten
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 323, [1] s. :

Att möta flyktingbarn och deras familjer
Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
Lund : Studentlitteratur : 1992 : 221 s. :
ISBN: 91-44-35811-3 (korr.) ; 220:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

I hederns skugga : de unga männens perspektiv
Baladiz Dilek, Mermer Menekse
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2009 : 159 s. :
ISBN: 978-91-7205-673-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Bunar Nihad
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-171-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Ronny
En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar.
Stockholm : Rädda barnen : 2001 : 40 s. :
http://se-web-01.rb.se/Shop/Archive/Documents/2596%20En%20liten%20skrift.pdf
ISBN: 91-89366-68-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Utanförskap och gemenskap : en antologi om rasism, mångkultur och religion.
Mathiasson Leif, Lärarförbundet
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2004 : 287 s. :
ISBN: 91-85096-93-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Wellros Seija
Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
ISBN: 91-40-61527-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2 Att lära på ett andraspråk

Abrahamsson Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever
Bergman Pirkko, Abrahamsson Tua
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 597-625 :
Obligatorisk

Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
ISBN: 91-7382-817-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 190 s

Granberg Nils
Inlärningsstrategier; vägen till språkbehärskning
Ingår i:
Svenskans beskrivning
Lund : Lund University Press : 1994 : 409 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 150-158

Lindberg Inger
Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 250 s. :
ISBN: 91-27-50496-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 230 s

Att undervisa analfabeter : från det konkreta till det abstrakta
Mörling Margareta, Mörling Lars
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 186 s. :
http://www.nok.se/BR/lm/978-91-27-72285-9B.jpg
ISBN: 978-91-27-72285-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tingbjörn Gunnar
Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 743-761, 18 s

Att undervisa elever med svenska som andraspråk : ett referensmaterial.
2., omarb. uppl. / [ny utg.] : Stockholm : Statens skolverk : 2000 : 112 s. ; 25 cm :
ISBN: 91-89313-69-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan
www.skolverket.se :
Obligatorisk

Skönlitteratur som väljs
i samråd med läraren :
Obligatorisk

Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk

Referenslitteatur

Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
Stockholm : HLS förlag : 2005 : 152 s. :
ISBN: 91-7656-597-1z 91-7656-592-0 (omsl.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och högskola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg
Lindberg Inger, Sandwall Karin
Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20797

Olofsson Mikael
Symposium 2006 : bedömning, flerspråkighet och och lärande
Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
ISBN: 978-91-7656-638-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3 Svenskan i tvärspråklig belysning 1

Andersson Lars-Gunnar
Språktypologi och språksläktskap
4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 2-4, 70 s

Boyd Sally
Utländska lärare i Sverige; attityder till brytning
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 419-436, 17 s

Engstrand Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-04399-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 110 s

Ordförråd och ordinlärning
Enström Ingegerd, Holmegaard Margareta
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 164-191 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 27 s

Uttal och uttalsundervisning
Holmegaard Margareta, Källström Roger
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 201-223, 22 s

Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan
www.skolverket.se :
Obligatorisk

Wellros Seija
"Varje gång jag säger sten ..."
Ingår i:
Svenska som andraspråk
Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 84-125, 40 s

Skönlitteratur som väljs i samråd
med läraren :
Obligatorisk

Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk

Referenslitteratur

På väg mot svenskt uttal
Bannert Robert, Svensson Lena
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 162 s. :
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.)z 91-44-03428-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruce Gösta
Vår fonetiska geografi : om svenskans accenter, melodi och uttal
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 239 s. :
Interaktivt webbmaterial
ISBN: 978-91-44-05053-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Elert Claes-Christian
Allmän och svensk fonetik
8., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2000 : 172 s., [2] pl.-bl. :
ISBN: 91-1-300939-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Garlén Claes
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1988 : 232, [1] s. :
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Vårt tal
Gårding Eva, Kjellin Olle
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
ISBN: 91-7382-748-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4 Svenskan i tvärspråkig belysning 2

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
ISBN: 91-47-05232-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kap 1, kap 5-7, 138 s

Ekeroth Lars-Johan
Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andra språk
2:a upplagan Gleerups, 240 s : 2011 :
Obligatorisk

Handbok i svenska som andraspråk
Garlén Claes, Sundberg Gunlög
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 480 s. :
ISBN: 91-7227-507-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundin Åkesson Katarina
Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
ISBN: 978-91-44-04930-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skönlitteratur som väljs i samråd
med läraren :
Obligatorisk

Stencilerat material
tillkommer :
Obligatorisk

Ny grammatik : det svenska språkets struktur : med övningar
Wijk-Andersson Elsie, Larsson Lennart
Ny utg. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2008 : 113 s. :
ISBN: 91-7382-829-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Bolander Maria
Funktionell svensk grammatik.
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 75 s. :
ISBN: 91-47-05280-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Övningsbok

Deskriptiv svensk grammatik
Holm Britta, Nylund Elizabeth
16. [tr.] : Stockholm : Skriptor/Almqvist & Wiksell : 1993 : 211 s. :
ISBN: 91-21-15048-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
Hedeboe Bodil, Polias John
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
ISBN: 978-91-7382-827-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska meningar : elementär språklära
Holm Lars, Larsson Kent
2. uppl. : Lund : Studentlitt. : 1980 : 154 s. :
ISBN: 91-44-09662-3 ; 60:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Kalmström Kate
Svensk grammatik och ordbildning : för undervisning i svenska som andraspråk
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1993 : 160 s. :
ISBN: 91-40-61440-9 (inb.) ; 261:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska akademiens grammatik.
Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa
Stockholm : Svenska akad. : 1999 : [4], 768 s. :
ISBN: (Inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst