"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenskämnet och dagens språksamhälle. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a School Subject in Contemporary Society

Denna kursplan gäller: 2009-01-26 och tillsvidare

Kurskod: 6NS006

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-21

Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-10-21

Innehåll

Dagens svenska språksamhälle har genomgått stora förändringar under bara det senaste årtiondet. Det svenska samhället har blivit flerspråkigt, talspråk och skriftspråk har närmat sig varandra, de digitala medierna har expanderat och betydande språkpolitiska insatser har genomförts. Kursen behandlar dagens språksamhälle ur ett skolperspektiv utifrån aktuell forskning. I kursen problematiseras också didaktiska redskap för skolelevernas språkutveckling. Kursen omfattar både läsande, skrivande och talande i skolan med syfte att stimulera och utveckla skolelevernas läsförmåga, skrivförmåga och muntliga kommunikationsförmåga. Stor vikt läggs vid språkets identitetsskapande funktion ur både ett individ- och samhällsperspektiv. Kursen består av följande moment: • Skolan i ett flerspråkigt samhälle 7,5 hp (Secondary and Upper-secondary Education in a Multilingual Society) • Läsa för livet 7,5 hp (Reading Skills for Life) • Skriva för livet 7,5 hp (Writing Skills for Life) • Samtal och talande i skolan 7,5 hp (Dialogue and Speech in the Classroom) Moment 1. Skolan i ett flerspråkigt samhälle 7,5 hp Dagens språksituation i Sverige presenteras. Här behandlas flerspråkighet, minoritetsspråk, dialekter, svenskan i ett nordiskt perspektiv samt engelskans ställning i Sverige. Dessutom redovisas de språkplaneringsinsatser som görs i Sverige, både språkpolitiska och språkvårdande. Skolans roll som språkvårdande instans fokuseras särskilt. Moment 2. Läsa för livet 7,5 hp Ungdomars läsande behandlas med fokus på elevernas läsförståelse av både sakprosa och skönlitteratur. Begreppet läskompetens presenteras utifrån skilda faser i läsprocessen. Ungdomslitteratur problematiseras utifrån exempelvis tematiska, genremässiga och berättartekniska aspekter. Momentet utvecklar den studerandes förmåga att välja ut, läsa och samtala om barn- och ungdomslitteratur. Dessutom synliggörs elevers val av skönlitteratur och erfarenhet av berättande. Det skönlitterära läsandet behandlas både ur ett genusperspektiv och ett mångkulturellt perspektiv. Momentet beaktar även elever med behov av stöd. Moment 3. Skriva för livet 7,5 hp De förskjutningar som skett mellan talspråk och skriftspråk ställer nya krav på det praktiska skrivandet i både grundskolan och gymnasieskolan. I momentet inventeras inledningsvis elevernas datorvanor och villkoren för det skrivande som de praktiserar på sin fritid i digitala medier: sms, chat, blogg. Den nätbaserade kommunikationen ungdomar emellan betraktas ur ett genusperspektiv. Ungdomarnas skrivande diskuteras i relation till lärarnas användning av skrivuppgifter i skolmiljön, för att medvetandegöra de skriftliga genrernas skilda villkor och funktioner. Momentet ger förutsättningar för att bredda och utveckla samtliga elevers skriftliga kompetens utifrån ett processorienterat arbetssätt, bland annat genom skrivande i samarbete med övriga skolämnen. Bedömning av elevtexter behandlas också. Moment 4. Samtal och talande i skolan 7,5 hp Talandets villkor behandlas under detta moment. Här diskuteras både talandets, lyssnandets och samtalandets villkor – i skolmiljön, i yrkeslivet och i offentligheten. Särskild vikt läggs vid makt- och dominansförhållanden i samtal. I skolmiljön behandlas både kommunikation mellan lärare-elev, och mellan elever, här med särskild tonvikt på genus.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • tillämpa strategier för att stärka skoleleverna vad gäller deras kompetens i läsande, skrivande och talande • diskutera samband mellan genus och läsande, skrivande och talande i skolan • tillämpa det teoretiska kunskapsstoffet didaktiskt utifrån lokala och centrala styrdokument • redogöra för mångfalden i dagens språksamhälle och kunna diskutera vilka konsekvenser som detta får för den pedagogiska praktiken i skolan • redogöra för läsprocessen • samtala om barn- och ungdomslitteratur utifrån tematiska, genremässiga och berättartekniska aspekter • tillämpa ett processorienterat skrivande • beskriva och analysera olika typer av samtal i skolan ur ett maktperspektiv Moment 1. Skolan i ett flerspråkigt samhälle För godkänd kurs ska den studerande kunna • beskriva aktuell svensk språkpolitik och dagens språksituation i Sverige • redogöra för de svenska minoritetsspråken, deras historia och språkpolitiska insatser • diskutera samband mellan språk och identitet • tillämpa styrdokument i den didaktiska planeringen av språkpolitik och språkvård Moment 2. Läsa för livet För godkänd kurs ska den studerande kunna: • redogöra för läsprocessen • redovisa kunskap om olika läsförståelsestrategier • samtala om barn- och ungdomslitteratur utifrån tematiska, genremässiga och berättartekniska aspekter • välja ut skönlitteratur utifrån barn och ungdomars erfarenhet • bearbeta skönlitteraturen ur ett identitetsskapande perspektiv • tillämpa styrdokument i den didaktiska planeringen av läsning av skönlitteratur och facklitteratur Moment 3. Skriva för livet För godkänd kurs ska den studerande kunna • tillämpa ett processorienterat skrivande i syfte att stötta eleverna i utvecklingen av deras skriftkompetens • problematisera relationen mellan elevernas dubbla skriftkompetens – skrivandet på fritiden och skrivandet i skolmiljön • diskutera samband mellan språk och genus i kommunikation via digitala medier • tillämpa styrdokument i den didaktiska planeringen av och bedömningen av skrivande i skolan Moment 4. Samtal och talande i skolan För godkänd kurs ska den studerande kunna • analysera och beskriva olika typer av samtal i skolan • identifiera och diskutera dominansförhållanden i samtal mellan lärare-elev och mellan elever • redogöra för skilda samband mellan språk och genus i muntlig kommunikation • tillämpa styrdokument i den didaktiska planeringen av muntlig framställning

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Kursen ges parallellt både som campuskurs och som nätkurs. För campuskursen är undervisningen förlagd till 4 träffar per moment, varav tre träffar är obligatoriska. För nätkursen är en inledande träff obligatorisk, övrig undervisning äger rum på en webbplattform. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier på campus eller på nätet, samt uppgifter i anslutning till lärarnas pedagogiska praktik. I diskussioner och examinationer, på campus eller på en webbplattform, relateras det teoretiska stoffet till centrala och lokala styrdokument och till lärarnas erfarenheter. För att kunna använda den webbplattform som används på nätkursen krävs tillgång till dator med ljudkort och Internetuppkoppling. Följande är minimikrav: • PC med Windows 2000/XP/Vista eller Mac med OS X • Högtalare eller hörlurar • Internet Explorer eller Firefox, senaste version (Safari eller Firefox på Mac) • Internetuppkoppling: 56k modem* eller fast uppkoppling • Det är vår ambition att det ska gå att följa kursen med modemuppkoppling, vissa problem kan dock uppstå om modemuppkopplingen inte håller tillräckligt hög kvalitet Observera även att Java och Cookies måste vara påslaget.

Examination

Under kursen sker fortlöpande examination vid seminarier på campus eller på webbplattformen. Varje enskilt moment avslutas med en didaktisk tillämpning av kunskapsstoffet som redovisas skriftligt och diskuteras i seminarieform. Vid examination avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på moment omfattande mer än 15 högskolepoäng. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle senast 3 månader efter ordinarie provtillfälle. Anmälan till prov och omprov är obligatorisk. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Moment 1. Skolan i ett flerspråkigt samhälle Momentet examineras fortlöpande i seminarieform. Den avslutande examinationen består av en didaktisk tillämpning. Den studerande ska planera undervisning inom området språkpolitik och språkvård, med utgångspunkt i både lokala och centrala styrdokument. Planeringen redovisas skriftligt och diskuteras i seminarieform. Moment 2. Läsa för livet Momentet examineras fortlöpande i seminarieform. Den avslutande examinationen består av en didaktisk tillämpning av skönlitterärt läsande med fokus på identitet. Tillämpningen ska ske med utgångspunkt i både lokala och centrala styrdokument. I examinationen ingår planering av undervisningen. Planeringen redovisas skriftligt och diskuteras i seminarieform. Moment 3. Skriva för livet Momentet examineras fortlöpande i seminarieform. Den avslutande examinationen består av en didaktisk tillämpning. Den studerande ska planera undervisning inom området skrivande, med utgångspunkt i både lokala och centrala styrdokument. Planeringen redovisas skriftligt och diskuteras i seminarieform. Moment 4. Samtal och talande i skolan Momentet examineras fortlöpande i seminarieform. Den avslutande examinationen består av inspelning, renskrift och analys av ett samtal i skolmiljö. Analysen görs ur ett maktperspektiv och/eller genusperspektiv och möjliga konsekvenser för den pedagogiska praktiken diskuteras. Arbetet redovisas skriftligt och diskuteras i seminarieform. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande görs på särskild blankett och ställs till Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blanketten skickas till Umeå universitet, Registraturen, 901 87 Umeå. Prövning görs alltid individuellt. Regler återfinns i Tillgodoräknande¬ordning vid Umeå universitet (Dnr 545-3317-02).

Övriga föreskrifter

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildning enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare (se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning). Den som söker denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.