"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Svenska som andraspråk i grundskolan. Lärarfortbildning, 30 hp

Engelskt namn: Swedish as a Second Language

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 6NS003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-27

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-08-18

Innehåll

Kursen kombinerar teoretiska och praktiska moment där didaktiska, sociala, psykologiska och kulturella faktorer som påverkar andraspråksinlärningen behandlas. Dessutom behandlas svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) (Teaching in the Multicultural Classroom) Moment 1 behandlar orsaker till migration samt huvuddragen i svensk invandrar- och minoritetspolitik. Vidare studeras den egna kulturen och samhället samt minoritetskulturer, etnicitet och identitet. Dessutom behandlas minoriteters sociala och psykologiska situation och dessas betydelse för undervisning och lärande. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) (Learning in a Second Language) Moment 2 behandlar teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärning. Härvid studeras sociala, kulturella och psykologiska bakgrundsfaktorer som kan påverka framgången i andraspråksinlärningen. I kursen studeras dessutom kursplaner i svenska som andraspråk samt mål och riktlinjer för undervisningen med direkt koppling till den pedagogiska praktiken. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 1) Moment 3 omfattar svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. Dessutom problematiseras fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på andraspråksinlärning ur ett didaktiskt perspektiv. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) (The Swedish Language in a Cross-linguistic Perspective 2) Moment 4 behandlar svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv med tyngdpunkt på undervisning i svenska som andraspråk. Med fokus på lärande, studeras ord, och ordklasser utifrån form, betydelse och funktion samt ord sammansatta i satser, meningar och texter. Vidare studeras texters uppbyggnad utifrån ordföljd, variation och informationsstruktur i såväl didaktiskt som teoretiskt perspektiv.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • göra en syntes av kursinnehållet och därigenom kunna visa en helhetssyn på och förståelse av ämnet svenska som andraspråk. • uppvisa grundläggande kunskaper om de inlärnings- och språkpsykologiska processer som ligger bakom de två- och flerspråkiga elevernas utveckling av språken. • uppvisa grundliga kunskaper om svenskans uttal och grammatik i ett kontrastivt och språktypologiskt perspektiv. Moment 1. Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Uppvisa grundläggande kunskaper om invandringsprocessen och identitetsfrågor. • Reflektera över och diskutera undervisningens roll i ett mångkulturellt samhälle. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Uppvisa grundläggande kunskaper om teorier och modeller för olika aspekter på andraspråksinlärningen. • Reflektera över och diskutera påverkande bakgrundsfaktorer i andraspråksinlärningen. • Redogöra för mål och riktlinjer i kursplaner i svenska som andraspråk och kunna relatera det till en undervisningspraktik. Moment 3. Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Redogöra för svenskans uttal, ordbildning och semantik i ett jämförande perspektiv. • Analysera fonologiska, typologiska och semantiska aspekter på inlärarspråk och kunna beskriva pedagogiska konsekvenser. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) För godkänt moment ska den studerande kunna: • Redogöra för svenskans uppbyggnad och struktur i ett jämförande perspektiv. • Analysera andraspråksinlärares skriftspråk. • Reflektera över och diskutera andraspråksundervisningens innehåll och upplägg utifrån kursplanen.

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt projektarbeten relaterade till den pedagogiska praktiken. Kursuppläggningen skall återspegla en helhetssyn på ämnet svenska som andraspråk.

Examination

Bedömningen görs muntligt eller skriftligt. Betyg sätts på hela kursen varvid något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd används. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på mer än 15 poäng. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov. Studerande som underkänts två gånger i prov för viss kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att en annan examinator utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå. Ansökan sker på särskild blankett. Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 44

    Kurslitteratur

    Moment 1 Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franzén Elsie C.
    Att bryta upp och byta land
    Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
    ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
    Goldstein-Kyaga Katrin, Borgström María
    Huddinge : Södertörns högskola : 2009 : 138 s. :
    ISBN: 978-91-89315-98-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lorentz Hans
    Skolan som mångkulturell arbetsplats
    Studentlitteratur AB : 2009 : 211 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33158-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05150-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet
    Skolverket, www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Lahdenperä Pirjo
    Interkulturell pedagogik i teori och praktik.
    Lund : Studentlitteratur, 2008 (Lund : tur) : 178 s. :
    ISBN: 91-44-03669-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Otterbeck Jonas
    Islam, muslimer och den svenska skolan
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 148 s. :
    ISBN: 91-44-00945-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk

    Skönlitteratur som väljs
    i samråd med läraren :
    Obligatorisk

    Stencilerat material
    tillkommer :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Tvärkulturella möten
    Allwood Carl Martin, Franzén Elsie C.
    Ingår i:
    Tvärkulturella möten
    Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 323, [1] s. :

    Att möta flyktingbarn och deras familjer
    Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
    Lund : Studentlitteratur : 1992 : 221 s. :
    ISBN: 91-44-35811-3 (korr.) ; 220:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    I hederns skugga : de unga männens perspektiv
    Baladiz Dilek, Mermer Menekse
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2009 : 159 s. :
    ISBN: 978-91-7205-673-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bunar Nihad
    Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2010 : 127 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-7307-171-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Franzén Elsie C.
    Invandring och arbetslöshet
    Lund : Studentlitteratur : 1998 : 141 s. :
    ISBN: 91-44-00250-5 ; 220:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skola för mångfald eller enfald : om interkulturell undervisning
    Fredriksson Ulf, Wahlström Pär
    Stockholm : Legus : 1997 : 325, [1] s. :
    ISBN: 91-88192-46-6 ; 235:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Olsson Ronny
    En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar.
    Stockholm : Rädda barnen : 2001 : 40 s. :
    http://se-web-01.rb.se/Shop/Archive/Documents/2596%20En%20liten%20skrift.pdf
    ISBN: 91-89366-68-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Samuelsson Jan
    Islam i Sverige : nutid och framtid
    Stockholm : Natur och kultur : 2002 :
    Omslag och förlagets beskrivning
    ISBN: 91-27-09233-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skovdahl Bernt
    Skeletten i garderoben : om rasismens idéhistoriska rötter.
    Tumba : Mångkulturellt centrum, 1996 ; (Stockholm : 173, [2]s. :
    ISBN: 91-88560-03-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tusen år av invandring : en svensk kulturhistoria
    Svanberg Ingvar, Tydén Mattias
    3. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2005 : 466, [1] s. :
    ISBN: 91-7504-166-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Utanförskap och gemenskap : en antologi om rasism, mångkultur och religion.
    Mathiasson Leif, Lärarförbundet
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2004 : 287 s. :
    ISBN: 91-85096-93-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    "Det kan inte hända här!" : samtal med Mirsad och Azra
    Stockholm : Utbildningsradion : cop. 1996 : 191 s. :
    ISBN: 91-26-96812-6 ; 230:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wellros Seija
    Ny i klassen : om invandrarbarn i svenska skolan
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1992 : 155 s. :
    ISBN: 91-40-61527-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 2 Att lära på ett andraspråk

    Abrahamsson Niclas
    Andraspråksinlärning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 305 s. :
    ISBN: 978-91-44-01995-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever
    Bergman Pirkko, Abrahamsson Tua
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. : sid. 597-625 :
    Obligatorisk

    Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
    Gibbons Pauline, Samuelsson Inger
    1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2006 : 208 s. :
    ISBN: 91-7382-817-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 190 s

    Granberg Nils
    Inlärningsstrategier; vägen till språkbehärskning
    Ingår i:
    Svenskans beskrivning
    Lund : Lund University Press : 1994 : 409 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 150-158

    Lindberg Inger
    Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning
    2. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 250 s. :
    ISBN: 91-27-50496-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 230 s

    Att undervisa analfabeter : från det konkreta till det abstrakta
    Mörling Margareta, Mörling Lars
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 186 s. :
    http://www.nok.se/BR/lm/978-91-27-72285-9B.jpg
    ISBN: 978-91-27-72285-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den flerspråkiga människan : en grundbok om skriftspråkslärande
    Wagner Åse Kari Hansen, Strömqvist Sven, Uppstad Per Henning, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 307 s. :
    ISBN: 978-91-44-05674-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tingbjörn Gunnar
    Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 743-761, 18 s

    Viberg Åke
    Andraspråksinlärning i olika åldrar
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 13-83 :
    Obligatorisk

    Att undervisa elever med svenska som andraspråk : ett referensmaterial.
    2., omarb. uppl. / [ny utg.] : Stockholm : Statens skolverk : 2000 : 112 s. ; 25 cm :
    ISBN: 91-89313-69-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Skönlitteratur som väljs
    i samråd med läraren :
    Obligatorisk

    Stencilerat material
    tillkommer :
    Obligatorisk

    Referenslitteatur

    Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
    Abrahamsson Tua, Bergman Pirkko
    Stockholm : HLS förlag : 2005 : 152 s. :
    ISBN: 91-7656-597-1z 91-7656-592-0 (omsl.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Cerú Eva
    Mina tankar - mina språk : svenska som andraspråk i klassrummet
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 108 s. :
    ISBN: 91-27-40029-8 ; 215:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och högskola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg
    Lindberg Inger, Sandwall Karin
    Göteborg : Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet : [2006] : 260 s. :
    http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20797

    Olofsson Mikael
    Symposium 2006 : bedömning, flerspråkighet och och lärande
    Stockholm : HLS förlag :b Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk :b Förlagssystem [distributör] : 2007 : 151 s. :
    ISBN: 978-91-7656-638-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Viberg Åke
    Vägen till ett nytt språk.n 1,p Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv
    Stockholm : Natur och kultur : 1987 : 163 s.a (163 s.) :
    ISBN: 91-27-50241-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 3 Svenskan i tvärspråklig belysning 1

    Andersson Lars-Gunnar
    Språktypologi och språksläktskap
    4. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 95 s. :
    ISBN: 91-47-05118-3 ; 224:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-05232-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 2-4, 70 s

    Boyd Sally
    Utländska lärare i Sverige; attityder till brytning
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Lund : Studentlitteratur : 2004 : 768 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 419-436, 17 s

    Engstrand Olle
    Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 135, [1] s. :
    ISBN: 978-91-44-04399-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: 110 s

    Ordförråd och ordinlärning
    Enström Ingegerd, Holmegaard Margareta
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 164-191 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 27 s

    Uttal och uttalsundervisning
    Holmegaard Margareta, Källström Roger
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223, [1] s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 201-223, 22 s

    Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan
    www.skolverket.se :
    Obligatorisk

    Wellros Seija
    "Varje gång jag säger sten ..."
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s 84-125, 40 s

    Skönlitteratur som väljs i samråd
    med läraren :
    Obligatorisk

    Stencilerat material
    tillkommer :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    På väg mot svenskt uttal
    Bannert Robert, Svensson Lena
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 162 s. :
    ISBN: 91-44-03428-8 (korr.)z 91-44-03428-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bruce Gösta
    Vår fonetiska geografi : om svenskans accenter, melodi och uttal
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 239 s. :
    Interaktivt webbmaterial
    ISBN: 978-91-44-05053-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elert Claes-Christian
    Allmän och svensk fonetik
    8., omarb. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2000 : 172 s., [2] pl.-bl. :
    ISBN: 91-1-300939-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Garlén Claes
    Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
    [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1988 : 232, [1] s. :
    ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vårt tal
    Gårding Eva, Kjellin Olle
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
    ISBN: 91-7382-748-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Moment 4 Svenskan i tvärspråkig belysning 2

    Grammatik eller inte?
    Bergman Pirkko, Tidblom Lena
    Ingår i:
    Svenska som andraspråk
    Stockholm : Natur och kultur : 1993 : 223 s. : sid. 192-200 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 9 s

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 236 s. :
    ISBN: 91-47-05232-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kap 1, kap 5-7, 138 s

    Ekerot Lars-Johan
    Ordföljd, tempus, bestämdhet : föreläsningar om svenska som andra språk
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1995 : 186 s. :
    ISBN: 91-40-61785-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Handbok i svenska som andraspråk
    Garlén Claes, Sundberg Gunlög
    1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 480 s. :
    ISBN: 91-7227-507-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundin Åkesson Katarina
    Tala om språk : grammatik för lärarstuderande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 198 s. :
    ISBN: 978-91-44-04930-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skönlitteratur som väljs i samråd
    med läraren :
    Obligatorisk

    Stencilerat material
    tillkommer :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Andersson Erik
    Grammatik från grunden : en koncentrerad svensk satslära
    2. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1994 : 192 s. :
    ISBN: 91-7382-719-3 ; 260:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bolander Maria
    Funktionell svensk grammatik.
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 75 s. :
    ISBN: 91-47-05280-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Övningsbok

    Dahl Östen
    Grammatik.
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2003 : 127 s. :
    ISBN: 91-44-01844-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Deskriptiv svensk grammatik
    Holm Britta, Nylund Elizabeth
    16. [tr.] : Stockholm : Skriptor/Almqvist & Wiksell : 1993 : 211 s. :
    ISBN: 91-21-15048-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Teleman Ulf
    Grammatik på villovägar
    1. uppl. : Solna : Almqvist & Wiksell : 1992 : 123 s. :
    ISBN: 91-21-11951-1 ; 149:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Genrebyrån : en språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext
    Hedeboe Bodil, Polias John
    Uppsala : Hallgren & Fallgren : 2008 : 356 s. :
    ISBN: 978-91-7382-827-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska meningar : elementär språklära
    Holm Lars, Larsson Kent
    2. uppl. : Lund : Studentlitt. : 1980 : 154 s. :
    ISBN: 91-44-09662-3 ; 60:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kalmström Kate
    Svensk grammatik och ordbildning : för undervisning i svenska som andraspråk
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 1993 : 160 s. :
    ISBN: 91-40-61440-9 (inb.) ; 261:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Svenska akademiens grammatik.
    Teleman Ulf, Hellberg Staffan, Andersson Erik, Christensen Lisa
    Stockholm : Svenska akad. : 1999 : [4], 768 s. :
    ISBN: (Inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wijk-Andersson Elsie
    Ny grammatik : det svenska språkets struktur
    6., omarb. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1993 : 82 s. :
    ISBN: 91-7382-697-9 ; 252:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Moment 1: Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum, 7,5 hp.

    Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna integration i praktiken. Runa förlag (120s) Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Falun: Natur och Kultur. (170s) Goldstein-Kyaga & Maria Borgström 2009. Den tredje identiteten: Ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet. Huddinge, Södertörns högskola. Lorentz, Hans.2009. Skolan som mångkulturell arbetsplats. Studentlitteratur. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Lahdenperä, Pirjo . 2004. Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Studentlitteratur. Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur. (200s) Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 645-673. (tot. ca 980s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur (320s) Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Baladiz, Dilek.2009. I hederns skugga. Gothia förlag. Bunar, Nihad. 2010. Nyanlända och lärande en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan. Vetenskapsrådets rapportserie 6:2010. En liten skrift om att möta rasism och nazism bland ungdomar. 2001. Rädda barnen. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Mathiasson, Leif (red.) 2004. Utanförskap och gemenskap en antologi om rasism, mångkultur och religion. Lärarförbundets förlag. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998.Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Det kan inte hända här! Samtal med Mirsad och Azra. Stockholm: Utbildningsradion (UR). Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i den svenska skolan. Gleerups.

    Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp)

    Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. 1999. www.skolverket.se (100s) Abrahamsson, Nicklas. 2008. Andraspråksinlärning. Studentlitteratur. Bergman, Pirkko och Abrahamsson, Tua. Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 597-626. (29s) Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. (190s) Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) (8s) Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 2005. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). (230s) Mörling, Margareta. 2007. Att undervisa analfabeter. Natur och kultur. Strömqvist, Sven, Åse Kri H. Wagner, Henning, Per. 2010. Den flerspråkiga människan. Studentlitteratur. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. (18s) Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2.Utbildningsradion och Natur och Kultur. (70s) (tot. ca 880s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. (110s.) Lindberg, Inger och Sandwall, Karin. (red.) 2005. Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. Olofsson, Mikael (red.) 2007. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. HLS förlag. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. (160s)

    Moment 3: Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp)

    Andersson, Lars-Gunnar. 2001. Språktypologi och Språksläktskap. Liber. (90s) Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Liber (Kapitel 2-4) (70s). Boyd, Sally, 2004. Utländska lärare i Sverige attityder till brytning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S 419-436. (17s) Engstrand, Olle. 2007. Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Studentlitteratur. (110s) Enström, Ingegerd och Holmegaard, Margareta. 1993. Ordförråd och ordinlärning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur. (s.164-191) (27s) Holmegaard, Margareta och Källström, Roger. 1993. Uttal och uttalsundervisning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 201-223). (22s) Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan. www.skolverket.se Wellros, Seija. 1993. Varje gång jag säger sten Om begrepp, referensramar och förförståelse. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 84-125 (40s) (tot. ca 540s) Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Stencilerat material Referenslitteratur Bannert, Robert. 2004. På väg mot svenskt uttal. Studentlitteratur. (160s) Bruce, Gösta. 2010. Vår fonetiska geografi. Studentlitteratur. Elert, Claes-Christian. 1989. Allmän och svensk fonetik. Almqvist & Wiksell. Garlén, Claes. 1988. Svenskans fonologi i kontrastiv och typologisk belysning. Studentlitteratur. Gårding, Eva & Kjellin, Olle. 1998. Vårt tal. Hallgren & Fallgren.

    Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp)

    Bergman, Pirkko och Tidblom Lena. 1993. Grammatik eller inte? I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (sid. 192-201) (9s) Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Liber AB (Kapitel 1, Kapitel 5-7). (138s) Ekerot, Lars-Johan.1995. Ordföljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Gleerups. (187s) Garlén, C & Sundberg G. 2008. Handbok i svenska som andraspråk. Nordstedts akademiska förlag Lundin, Katarina. 2009. Tala om språk. Studentlitteratur. (tot. ca 402s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren Referenslitteratur Andersson, Erik. 1993. Grammatik från grunden. Hallgren & Fallgren. Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Liber Dahl, Östen. 2003. Grammatik. Studentlitteratur. Hedeboe, Bodil & Polias, John. 2008. Genrebyrån. En språkpedagogisk funktionell grammatik i kontext. Hallgren & Fallgren. Holm, Britta och Nylund, Elizabeth. 1993. Deskriptiv svensk grammatik. Skriptor/Almqvist & Wiksell. Holm, Lars och Larsson, Kent. 1980. Svenska meningar. Studentlitteratur. Kalmström, Kate. 2004. Svensk grammatik och ordbildning. Books on demand. Teleman, Ulf. 1987. Grammatik på villovägar. Svenska språknämnden. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik. 2001. Svenska Akademiens Grammatik. Norstedts. Wijk-Andersson, Elsie. 1989. Ny grammatik det svenska språkets struktur (med övningsbok). Hallgren & Fallgren studieförlag.

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Kurslitteratur

    Moment 1: Att undervisa i ett mångkulturellt klassrum, 7,5 hp. Kurslitteratur: Alfakir, Nabila. 2004. Skapa dialog med föräldrarna integration i praktiken. Runa förlag (120s) Allwood, Martin & Franzén, Elsie C. 2003. Tvärkulturella möten. Natur och Kultur (320s) Franzén, Elsie C. 2001. Att bryta upp och byta land. Falun: Natur och Kultur. (170s) Goldstein-Kyaga & Maria Borgström 2009. Den tredje identiteten: Ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet. Huddinge, Södertörns högskola. Kursplaner i svenska som andraspråk, grundskolan och gymnasiet: www.skolverket.se Lahdenperä, Pirjo . 2004. Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Studentlitteratur. Otterback, Jonas. 2000. Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur. (200s) Wellros, Seija, 2004. Språk och kultur i undervisningen i svenska för vuxna invandrare. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 645-673. (tot. ca 980s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Angel, Birgitta & Hjern, Anders. 1992. Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur. Franzén, Elsie C. 1997. Invandring och arbetslöshet. Lund: Studentlitteratur. Fredriksson, Ulf & Wahlström, Pär. 1997. Skola för mångfald eller enfald. Stockholm: Legus förlag. Mathiasson, Leif (red.) 2004. Utanförskap och gemenskap en antologi om rasism, mångkultur och religion. Lärarförbundets förlag. Samuelsson, Jan. 1999. Islam i Sverige: nutid och framtid. Stockholm: Natur och Kultur. Skovdahl, B. 1996. Skeletten i garderoben: om rasismens idéhistoriska rötter. Tumba: Mångkulturellt centrum. Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias. 1998.Tusen år av invandring, en svensk kulturhistoria. Stockholm: Arena/Gidlund. Wellros, Seija. 1996. Det kan inte hända här! Samtal med Mirsad och Azra. Stockholm: Utbildningsradion (UR). Wellros, Seija. 1996. Ny i klassen om invandrarbarn i den svenska skolan. Gleerups. Moment 2. Att lära på ett andraspråk (7,5 hp) Att undervisa elever med svenska som andraspråk ett referensmaterial. 1999. www.skolverket.se (100s) Abrahamsson, Nicklas. 2008. Andraspråksinlärning. Studentlitteratur. Bergman, Pirkko och Abrahamsson, Tua. Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 597-626. (29s) Gibbons, Pauline. 2006. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren. (190s) Granberg, Nils. 1994. Inlärningsstrategier vägen till språkbehärskning? I: Svenskans beskrivning 20. Lund University Press 1994 (s. 150-158.) (8s) Kursplaner för svenska som andraspråk i grundskolan. www.skolverket.se Lindberg, Inger. 2005. Språka samman. Natur och kultur (Läses enligt anvisningar). (230s) Mörling, Margareta. 2007. Att undervisa analfabeter. Natur och kultur. Tingbjörn, Gunnar, 2004. Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 743-761. (18s) Viberg, Åke, Andraspråksinlärning i olika åldrar. I: Cerú, Eva (red.). 1993. Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Lärarbok 2.Utbildningsradion och Natur och Kultur. (70s) (tot. ca 880s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Referenslitteratur Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red.) 2005. Tankarna springer före Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. Cerú, Eva. 1993. Mina tankar mina språk. Svenska som andraspråk i klassrummet. Natur och Kultur. (110s.) Lindberg, Inger och Sandwall, Karin. (red.) 2005. Språket och kunskapen att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. Olofsson, Mikael (red.) 2007. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. HLS förlag. Viberg, Åke. 1987. Vägen till ett nytt språk 1. Natur och Kultur. (160s) Moment 3: Svenskan i tvärspråklig belysning 1 (7,5 hp) Andersson, Lars-Gunnar. 2001. Språktypologi och Språksläktskap. Liber. (90s) Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Liber (Kapitel 2-4) (70s). Boyd, Sally, 2004. Utländska lärare i Sverige attityder till brytning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S 419-436. (17s) Engstrand, Olle. 2007. Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Studentlitteratur. (110s) Enström, Ingegerd och Holmegaard, Margareta. 1993. Ordförråd och ordinlärning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur. (s.164-191) (27s) Holmegaard, Margareta och Källström, Roger. 1993. Uttal och uttalsundervisning. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 201-223). (22s) Kursplaner i Svenska som andraspråk för grundskolan. www.skolverket.se Wellros, Seija. 1993. Varje gång jag säger sten Om begrepp, referensramar och förförståelse. I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. . Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (s. 84-125 (40s) (tot. ca 540s) Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren. Stencilerat material Referenslitteratur Bannert, Robert. 2004. På väg mot svenskt uttal. Studentlitteratur. (160s) Elert, Claes-Christian. 1989. Allmän och svensk fonetik. Almqvist & Wiksell. Garlén, Claes. 1988. Svenskans fonologi i kontrastiv och typologisk belysning. Studentlitteratur. Gårding, Eva & Kjellin, Olle. 1998. Vårt tal. Hallgren & Fallgren. Moment 4. Svenskan i tvärspråklig belysning 2 (7,5 hp) Bergman, Pirkko och Tidblom Lena. 1993. Grammatik eller inte? I: Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen. Ceru, Eva (red) Lärarbok 2, Utbildningsradion, Natur och Kultur (sid. 192-201) (9s) Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Liber AB (Kapitel 1, Kapitel 5-7). (138s) Ekerot, Lars-Johan.1995. Ordföljd, tempus, bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Gleerups. (187s) Garlén, C & Sundberg G. 2008. Handbok i svenska som andraspråk. Nordstedts akademiska förlag Henriksson, Bert Hene, Birgitta Bolander, Maria.1983. En flicka gråter inte. Om svenskans artikelbruk. Läromedel från institutionen för nordiska språk vid Umeå universitet nr 10. (50s) Lindberg, Inger. 1997. Apropå barn och badvatten om grammatik och fokusering på form i dagens språkundervisning. I: Andersson, Anders-Börje Enström, Inger Källström, Roger Nauclér, Kerstin (utg.). 1997. Svenska som andraspråk och andra språk. Festskrift till Gunnar Tingbjörn. Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. (18s) Lundin, Katarina. 2009. Tala om språk. Studentlitteratur (tot. ca 402s) Stencilerat material Skönlitteratur som väljs i samråd med läraren Referenslitteratur Andersson, Erik. 1993. Grammatik från grunden. Hallgren & Fallgren. Bolander, Maria. 2001. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Liber Dahl, Östen. 2003. Grammatik. Studentlitteratur. Holm, Britta och Nylund, Elizabeth. 1993. Deskriptiv svensk grammatik. Skriptor/Almqvist & Wiksell. Holm, Lars och Larsson, Kent. 1980. Svenska meningar. Studentlitteratur. Kalmström, Kate. 2004. Svensk grammatik och ordbildning. Books on demand. Teleman, Ulf. 1987. Grammatik på villovägar. Svenska språknämnden. Teleman, Ulf; Hellberg, Staffan och Andersson, Erik. 2001. Svenska Akademiens Grammatik. Norstedts. Wijk-Andersson, Elsie. 1989. Ny grammatik det svenska språkets struktur (med övningsbok). Hallgren & Fallgren studieförlag.

    Ny grammatik : det svenska språkets struktur
    Wijk-Andersson Elsie, Pettersson Karin
    4., omarb. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1989 : 82 s. :
    ISBN: 91-7382-640-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ny grammatik : det svenska språkets struktur.p Övningshäftet
    Wijk-Andersson Elsie, Pettersson Karin
    3. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1991 : 24 s. :
    ISBN: 91-7382-668-5
    Se Umeå UB:s söktjänst