Engelskt namn: Outdoor Education in preschool and primary school
Denna kursplan gäller: 2018-02-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-02-19
Kurskod: 6NO035
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2016-11-18
Reviderad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2018-07-02
Kursen ger en fördjupad insikt i begreppet utomhuspedagogik, ur ett teoretiskt och historiskt perspektiv. Kursen innehåller även tvärvetenskapliga studier av naturen och kulturlandskapet och människans nyttjande av olika miljöer för olika ändamål i ett kulturhistoriskt och hållbarhetsperspektiv. Vidare tar de olika områdenas studier utgångspunkt i företeelser i utomhusmiljön. Inom det naturvetenskapliga området, behandlas artkunskap t ex fåglar och växter samt ekologiska begrepp och modeller. Genom aktivt friluftsliv bearbetas ledarskapsområdet, gruppdynamik och konflikthantering. Livsstil och hälsa och sambandet mellan dessa är ytterligare ett fält som bearbetas. Naturen får även inspirera till undervisning/aktiviteter inom förskolans/skolans övriga ämnesområden. Kursens innehåll kopplas samman med frågor om vad undervisning är och hur lärande sker. Vetenskapliga forskningsfrågor inom det utomhuspedagogiska området belyses och diskuteras.
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen innehåller fältdelar: dels i vintermiljö med fokus på vinterlandskapets möjligheter för lärande och inspiration, dels i skogs-och havsnära miljö. Under fältdelarna vävs naturvetenskap, friluftsliv, kulturhistoria samt lärande om hållbar utveckling samman till en fungerande helhet.
Under kursen behandlas naturvetenskap och miljöfrågor i projektarbetsform. Arbetena utgår från observationer som studenten/gruppen gör i utomhusmiljön. Dessa problematiseras, bearbetas vetenskapligt ur såväl ett ämnesperspektiv, ett perspektiv för hållbar utveckling samt ur ett didaktiskt perspektiv, och redovisas muntligt och skriftligt. Under arbetets gång ges föreläsningar, laborationer och litteraturseminarier till stöd för projekten. I kursen förväntas deltagarna genomföra planerade undervisningstillfällen i barngrupp beroende på inriktning.
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.
Kursen examineras genom följande prov:
Den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Vid kursens övriga prov ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när kursens samtliga prov är genomförda. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G), även att den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15).
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.