Kursen ger en fördjupad insikt i begreppet utomhuspedagogik, ur ett kunskapsteoretiskt, sociokulturellt och historiskt perspektiv. Kursen innehåller även tvärvetenskapliga studier av naturen och kulturlandskapet och människans nyttjande av naturmiljöer för olika ändamål i ett kulturhistoriskt, kretslopps- och hållbarhetsperspektiv. Vidare tar de olika områdenas studier utgångspunkt i företeelser i utomhusmiljön. Inom det naturvetenskapliga området, behandlas artkunskap samt ekologiska begrepp och modeller . Genom aktivt friluftsliv bearbetas ledarskapsområdet, gruppdynamik och konflikthantering. Livsstil och hälsa är ytterligare ett fält som bearbetas och där behandlas bla sambandet mellan dessa. Naturen får även inspirera till undervisning/aktiviteter inom förskolans/skolans övriga ämnesområden. Kursens innehåll kopplas samman med frågor om vad undervisning är och hur lärande sker. Vetenskapliga forskningsfrågor inom det utomhuspedagogiska området belyses och diskuteras.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
Kunskap och förståelse:
Upptäcka, känna igen och namnge vanliga växt- och djurarter
Redogöra för några faktorer som påverkar dessa under olika årstider och i olika ekosystem
Redogöra för vad som utgör resurser i naturen
Redogöra för samband mellan naturresurser och verksamheter som industrialisering och urbanisering,
Förklara samband mellan livsstil och hälsa samt förståelse för hur vi påverkar miljön genom vårt handlande
Färdighet och förmåga:
Visa prov på fördjupad förmåga att nyttja utomhusmiljön som kunskapskälla samt med utvecklat ledarskap inspirera elever till aktiviteter och kunskapsutveckling .
Visa prov på utvecklad förmåga att undervisa i naturen inom skolans/ förskolans övriga ämnesområden
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Visa prov på ett utvecklat personligt ledarskap inkluderande konflikthantering
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen innehåller fältdelar: dels i vintermiljö med fokus på vinterlandskapets möjligheter för lärande och inspiration, dels i skogs-och havsnära miljö. Under fältdelarna vävs naturvetenskap, friluftsliv, kulturhistoria samt lärande om hållbar utveckling samman till en fungerande helhet. Under kursen behandlas naturvetenskap och miljöfrågor i projektarbetsform. Arbetena utgår från observationer som studenten/gruppen gör i utomhusmiljön. Dessa problematiseras, bearbetas vetenskapligt ur såväl ett ämnesperspektiv, ett perspektiv för hållbar utveckling samt ur ett didaktiskt perspektiv, och redovisas muntligt och skriftligt. Under arbetets gång ges föreläsningar, laborationer och litteraturseminarier till stöd för projekten. I kursen förväntas deltagarna genomföra planerade undervisningstillfällen i barngrupp beroende på inriktning.
Examination
Den studerandes kunskaper examineras praktiskt samt i muntlig och skriftlig form. Bedömningen sker dels fortlöpande inom ramen för undervisningen, dels efter de olika inslagen i kursen. På de examinerande momenten ges något av betygen: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som erhållit betyget godkänt på kursen kan ej examineras för högre betyg. Examination baserad på denna kursplan garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regel¬samling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.