"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturvetenskap för lärare åk f-3, 15 hp (1-15 hp). Ingår i Lärarlyftet, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Science education for school year 0-3, 15 ECTS (1-15 ECTS).

Denna kursplan gäller: 2012-04-02 och tillsvidare

Kurskod: 6NO029

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2011-12-15

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i gällande styrdokument för grundskolan, Lgr11. Naturvetenskapliga begrepp och företeelser behandlas ingående, omformas till övningar och experiment och används i undervisningsövningar med elevgrupper. Ämnesinnehållet i kemi utgår ifrån materiens minsta delar såsom atomen, kemiska ämnen och kemiska reaktioner; i fysik ifrån energiomvandlingar, krafter, rörelselagar, värme och astronomi; i biologi ifrån cellen, genetik, genteknik, evolution och ekologi, biodiversitet. I kursen får den studerande självständigt och i grupp planera, genomföra och utvärdera egna undervisningsövningar tillsammans med elevgrupp/barngrupp. Att ha tillgång till elever är alltså en förutsättning för kursens genomförande. Aktuell och relevant didaktisk forskning som belyser betydelsen av det praktiska och undersökande arbetet för barns kunskapsutveckling och kreativitet behandlas och används. Utbildningen syftar till att deltagarna utvecklar förmågan att skapa lärandesituationer som tar vara på elevers nyfikenhet, uppmuntrar dem att ställa frågor och tänka kritiskt, samt stimulerar till systematiska undersökningar. Betydelsen av att oberoende av årstid kunna uppleva, upptäcka och utforska naturvetenskapliga fenomen i omgivningen betonas, och det genomgående temat är att omsätta detta till undervisning för barn/elever. Utvärderings och bedömningsfrågor i de naturorienterande ämnena ur perspektivet bedömning för lärande är centrala i kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • redovisa egen kunskap i och om naturvetenskap • använda ämnesdidaktiska forskningsresultat för att organisera lärandesituationer som kan stimulera elevers intresse och frågande samt utmana deras föreställningar om omvärlden • identifiera naturvetenskap i vardag och samhälle och använda den som utgångspunkt för lärande med hjälp av systematiska undersökningar • använda formativ och summativ bedömning för att utveckla undervisning och lärande i naturvetenskap. • utveckla elevers förmåga att kommunicera naturvetenskap muntligt, skriftligt, estetiskt och digitalt • skapa lärandesituationer där eleverna ges möjlighet att kritiskt granska, diskutera och argumentera frågor som rör naturvetenskap • planera, genomföra och utvärdera undervisningsövningar för barn/elever i de områden som behandlas i kursen • genomföra laborationer och övningar, utifrån ett beaktande av gällande säkerhetsaspekter • bedöma och dokumentera barns kunskaper och utveckling i de naturorienterande ämnena • kritiskt granska det egna förhållningssättet till undervisning i naturorienterande ämnen i relation till relevant forskning

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs med föreläsningar, seminarier, laborationer, presentationsövningar, exkursioner, självstudier samt handledning i samband med design av egna undervisningsaktiviteter för barn/elever. Laborationer, presentationsövningar, egna undervisningsaktiviteter och seminarier är obligatoriska. Studenten ansvarar själv för möjligheten att genomföra uppgifter i skolans verksamhet.

Examination

Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt seminarier och laborationsrapporter. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. På tentamen och individuella redovisningar sätts något av betygen VG, G eller U. Experiment, undervisningsaktiviteter och seminarier bedöms med betyget G eller U. Betyget på kursen baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta. En omtentamen ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie tentamenstillfälle, dock ska tentamen erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie tentamen har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett tentamenstillfälle erbjudas inom ett år från ordinarie tillfälle, s.k. uppsamlingstentamen. I de fall tentamen eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för tentamen kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande studierektor efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment/inslag som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatser bifogas. Studerande som två gånger har underkänts har rätt att hos teknisk naturvetenskaplig fakultetsnämnd begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 14

Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk

Blomdahl Eva
Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6868
ISBN: 978-91-7656-635-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En kortfattad historik över nästan allting
Bryson Bill, Sjögren Frederik
Stockholm : Månpocket : 2005 : 491, [1] s. :
ISBN: 91-7232-000-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diagnosmaterialet från Kristianstad
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.skolverket.se/sb/d/4161/a/22135
Obligatorisk

Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gallas Karen
Talking their way into science : hearing children's questions and theories, responding with curricula
New York : Teachers College Press : c1995 : viii, 116p :
ISBN: 0-8077-3436-5 ; No price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stjärnhimlen : en vägvisare i natten
Jönsson Uno, Kennedal David, Jilg Karl
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber utbildning : 1995 : [2] s., s. 5-70 :
ISBN: 91-634-1640-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kemiskafferiet. Kemilärarnas resurscentrum, KRC
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.krc.su.se/page.php?pid=110Kemiskafferiet
Obligatorisk

Reading Nature- experienced teachers' reflections on a teaching sequence in ecology: implications for future teacher training. NorDiNa 2(2006):5
Magntorn Ola, Helldén Gustav
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.naturfagsenteret.no/binfil/download.php?did=6546
Obligatorisk

Reading nature from a 'bottom-up' perspective. Journal of biological education 41(2007):2
Magntorn Ola, Helldén Gustav
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&hid=21&sid=2a330118-532c-4175-b905-5374df4a7afb%40sessionmgr15
Obligatorisk

Nord-lab. Göteborgsgruppen för forskning om naturvetenskaplig undervisning
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://na-serv.did.gu.se/
Obligatorisk

Student reasoning while investigating plant material. NorDiNa 4(2008):2, 178-191
Näs Helena, Ottander Christina
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.naturfagsenteret.no/tidsskrift_nummer/vis.html?tid=1512837
Obligatorisk

Supporting science, design, and technology in the early years
Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
ISBN: 0-335-19943-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Naturvetenskap med yngre barn. En forskningsöversikt
Zetterqvist Ann, Kärrqvist Christina
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.grkom.se/download/18.4fc4ed4b12654e2ceb680001333/Naturvetenskap+med+yngre+barn.pdf
Obligatorisk