"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturvetenskap och teknik i barnets värld, del 2, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Science and Technology in a Child Perspective, part 2

Denna kursplan gäller: 2012-01-23 och tillsvidare

Kurskod: 6NO025

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2011-10-03

Innehåll

I kursen studeras ämne och ämnesdidaktik integrerat. I ämnesområdet kemi studeras kolföreningarnas kemi och biokemi; i biologi fokuseras människokroppen utifrån hälsa, organens funktion och uppbyggnad; i fysiken behandlas krafter, rörelse och energi och i tekniken fördjupas och breddas kunskaperna kring tekniska system och konstruktioner t ex inom energi och transport. I kursen får den studerande självständigt och i grupp planera, genomföra och utvärdera egna undervisningsövningar tillsammans med elevgrupp/barngrupp på campus eller ute i praktiken. Betydelsen av att oberoende av årstid kunna uppleva, upptäcka och utforska naturvetenskapliga och tekniska fenomen i omgivningen betonas, och det genomgående temat är att omsätta detta till undervisning för barn/elever. Aktuell och relevant didaktisk forskning som belyser betydelsen av det praktiska och undersökande arbetet för barns kunskapsutveckling och kreativitet behandlas och används. Kursen syftar till att den studerande utvecklar förmågan att skapa lärandesituationer som tar vara på elevers nyfikenhet, uppmuntrar dem att ställa frågor och tänka kritiskt, samt stimulerar till systematiska undersökningar. Häri ingår att exempelvis utgå från i samhället aktuella frågor om teknik och teknikens användning, aktuella naturvetenskapliga frågor samt diskussioner om naturvetenskap i relation till andra sätt att förstå och betrakta vår omvärld. Utvärderings och bedömningsfrågor i de natur- och teknikorienterande ämnena ur perspektivet bedömning för lärande är centrala i kursen. Betygssättning bearbetas och problematiseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna - redovisa egen kunskap i och om naturvetenskap - genomföra laborationer och övningar, utifrån ett beaktande av gällande säkerhetsaspekter - kommunicera naturvetenskap och teknik muntligt, skriftligt, estetiskt och digitalt - använda ämnesdidaktiska forskningsresultat för att organisera lärandesituationer som kan stimulera elevers intresse och frågande samt utmana deras föreställningar om omvärlden - identifiera naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle och använda detta som utgångspunkt för lärande med hjälp av systematiska undersökningar - använda bedömning för att utveckla undervisning och lärande i naturvetenskap och teknik - kritiskt granska det egna förhållningssättet till undervisning i naturvetenskap och teknik i relation till relevant forskning - identifiera och problematisera aktuella händelser och forskning med relevans för kursens innehåll samt kunna diskutera hur dessa kan användas i den framtida yrkesutövningen

Behörighetskrav

Naturvetenskap och teknik i barnets värld I, 15 hp eller Miljö, natur och samhälle 1-30 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs med föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, presentationsövningar, exkursioner, självstudier samt handledning i samband med design av egna undervisningsaktiviteter för barn/elever. De egna undervisningsaktiviteterna sker i universitets- eller skolmiljö. Laborationer, konstruktionsövningar, presentationsövningar, egna undervisningsaktiviteter och seminarier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt seminarier och rapporter. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinatorns samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. På tentamen och individuella redovisningar sätts något av betygen VG, G eller U. Experiment, undervisningsaktiviteter och seminarier bedöms med betyget G eller U. Betyget på kursen baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta. En omtentamen ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie tentamenstillfälle, dock ska tentamen erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie tentamen har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett tentamenstillfälle erbjudas inom ett år från ordinarie tillfälle, s.k. uppsamlingstentamen. I de fall tentamen eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för tentamen kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande studierektor efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment/inslag som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatser bifogas. Studerande som två gånger har underkänts har rätt att hos teknisk naturvetenskaplig fakultetsnämnd begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 4

Blomdahl Eva
Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6868
ISBN: 978-91-7656-635-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diagnosmaterial från Kristianstad
Skolverket :
http://www.skolverket.se/sb/d/4161/a/22135
Obligatorisk

Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Harlen Wynne
Principles and big ideas of science education
Association for Science Education College Lane : 2010 :
http://www.ase.org.uk
Obligatorisk

Fysiologi : med relevant anatomi
Henriksson Olle, Rasmusson Margareta
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 284 s. :
ISBN: 91-44-01599-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Humankemi
Jakobsson Gunilla, Zeidler Otto, Lundquist Sophia, Hofvander Niklas
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 204 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32205-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04440-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stjärnhimlen : en vägvisare i natten
Jönsson Uno, Jilg Karl, Kennedal David
3. uppl. : Stockholm : Liber AB : 2002 : 70 s. :
ISBN: 91-47-01748-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utomhusdidaktik.
Lundegård Iann, Wickman Per-Olof, Wohlin Ammi (reds)
Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. :
ISBN: 91-44-02492-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reading Nature- experienced teachers' reflections on a teaching sequence in ecology: implications for future teacher training. NorDiNa 2(2006):5
Magntorn Ola, Helldén Gustav
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.naturfagsenteret.no/binfil/download.php?did=6546
Obligatorisk

Student-Teachers' Ability Read Nature: Reflections on their own learning in ecology
Magntorn Ola, Helldén Gustav
International Journal of Science Education, 27 (10), 1229-1254 : 2005 :
http://www.ub.umu.se/sok/tidskrifter
Obligatorisk

NoTnavet: Kemiskafferiet
http:www.skolutveckling.se/notnavet/kemi/kemiskafferiet.shtml
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk

Nordlab
http://na-serv.did.gu.se/nordlab/se/trialse/trialunits.html
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk

Student reasoning while investigating plant material. NorDiNa 4(2008):2, 178-191
Näs Helena, Ottander Christina
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://, http://www.naturfagsenteret.no/tidsskrift_nummer/vis.html?tid=1512837
Obligatorisk

Sjöberg Staffan
I uppfinnarens verkstad
Uppsala : Reklam & Katalogtryck : 1997 :
Obligatorisk

http://www.skolverket.se
Gällande styrdokument för grundskolan
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk