"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturorientering och teknik för lärande och undervisning för åk F-3 och 4-6, 15 hp

Engelskt namn: Science and Technology for education and teaching for school years F-3 and 4-6

Denna kursplan gäller: 2013-04-15 och tillsvidare

Kurskod: 6NO023

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-06-20

Innehåll

Kursen är uppdelad i teman där ämnet och ämnesdidaktiken studeras integrerat.
Kursen inleds med en översikt över de storleksordningar i vilka naturvetenskapen är inblandad, från universum ned till kvarkarna. Kursen blickar även bakåt i tiden och gör en översikt över tidsepokerna i universums, jordens och livets utveckling. Vidare behandlas myter och föreställningar från dessa epoker och från andra kulturer. I anslutning till detta behandlas också hur naturvetenskap och teknik kommer till uttryck i medier som barnlitteratur och barnfilm och hur detta kan såväl berika som utmana undervisning i naturorienterande ämnen och teknik.
Kursen är fortsättningsvis uppbyggt kring fem teman; Astronomi, Teknik, Materia, Naturens kretslopp samt Krafter. Inom temat Astronomi studeras bl.a. stjärnhimlen, solsystemet, månens faser, årstider och jordens utvecklingshistoria. Inom temat Teknik behandlas teknik för informationsöverföring, energiförsörjning och transporter, samt dess betydelse för samhällsutvecklingen. Även mätteknik behandlas tillsammans med vardagsnära tekniska system och artefakter.
Inom temat Materia behandlas materiens byggnad, kemiska reaktioner, faser och fasövergångar samt energi och energiomvandlingar. Inom temat Naturens kretslopp studeras växt- och djurceller, biologisk diversitet, fotosyntes, cellandning och ekologi. Inom temat Krafter studeras krafter och rörelselagar bland annat utifrån lekplatsen som erbjuder tillfällen att genom lek och rörelse studera friktion, centripetalkraft och Newtons rörelselagar.
Naturvetenskapliga och tekniska begrepp och företeelser i dessa teman behandlas ingående, omformas till övningar och experiment och används i undervisningsövningar med elevgrupper. Betydelsen av att oberoende av årstid kunna uppleva, upptäcka och utforska naturvetenskapliga och tekniska fenomen i omgivningen betonas, och det genomgående temat är att omsätta detta till undervisning för barn/elever. Människans roll i lokala och globala ekosystem bearbetas och diskuteras, liksom genusfrågor relaterade till undervisning i naturvetenskap och teknik.
Digitala verktyg för undervisning i natur- och teknikorienterande ämnen är betydelsefulla lärarkompetenser och används genom hela kursen. I kursen behandlas gällande styrdokument för grundskolan, och vikt läggs vid bedömningsfrågor i de natur- och teknikorienterande ämnena. Aktuell och relevant forskning som belyser betydelsen av det praktiska och undersökande arbetet för barns kunskapsutveckling och kreativitet behandlas och nyttjas.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • använda begrepp och modeller för respektive ämnesområde som behandlas i momentet,
  • redogöra för innebörden i de naturvetenskapliga och tekniska begrepp och företeelser, som behandlas i kursen,
  • använda naturvetenskapliga och tekniska förklaringsmodeller, för att förklara vardagliga fenomen och företeelser för elever på ett sådant sätt att deras intresse och begreppsutveckling stimuleras,
  • redogöra för hur relevant aktuell didaktisk forskning kan användas vid undervisning i de natur- resp. teknikorienterande ämnena,

Färdighet och förmåga

  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsövningar för elever i några av de områden som behandlas i kursen,
  • genomföra laborationer och övningar, utifrån ett beaktande av gällande säkerhetsaspekter,
  • använda digitala verktyg för undervisningsändamål,
  • använda närmiljön och närsamhället, oberoende av årstid, för studier i de natur- resp. teknikorienterande ämnena,
  • bedöma och dokumentera barns kunskaper och utveckling i de natur- respektive teknikorienterande ämnena,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera och problematisera aktuella händelser och forskning med relevans för kursens innehåll, samt kunna diskutera hur dessa kan användas i den framtida yrkesutövningen,
  • värdera källor till vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar,
  • göra en enkel analys av hur en given mänsklig aktivitet kan påverka vår gemensamma livsmiljö, lokalt och globalt,
  • kritiskt granska det egna förhållningssättet till undervisning i natur- resp. teknikorienterande ämnen utifrån relevant forskning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. Cambro eller Moodle och även Adobe Connect dels via kursträffar där arbetsformerna varieras med föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, presentationsövningar, exkursioner, självstudier samt handledning i samband med design av egna undervisningsaktiviteter för barn/elever. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp, vilket kräver obligatorisk närvaro vid campusträffarna. Studenten ansvarar för att genomföra didaktiska uppdrag med barn/ elever på någon skola.

Examination

Examinationen sker genom individuell skriftlig tentamen samt muntliga och skriftliga redovisningar,  bedömning av med elever genomförda undervisningsmoment samt seminarier och laborationsrapporter.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Examinationen sker genom skriftlig tentamen samt bedömning av med elever genomförda undervisningsmoment samt seminarier och laborationsrapporter.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

På tentamen och individuella redovisningar sätts något av betygen VG, G eller U. Laborationer, undervisningsaktiviteter och seminarier bedöms med betyget G eller U. Betyget på momentet baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 6

    Obligatorisk litteratur

    Bjurulf Veronica
    Teknikdidaktik
    Stockholm : Norstedt : 2011 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Elfström Ingela
    Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
    Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
    ISBN: 978-91-47-08422-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hewitt Paul G.
    Conceptual integrated science
    2nd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson : c2014. : iv, 976 p. :
    ISBN: 9781292023083 (pbk)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Andra upplagor går också bra

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundin Bo
    Den kupade handen - historien om människan och tekniken
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
    Obligatorisk

    Övrigt material och vetenskapliga artiklar tillkommer
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Bi-lagan : inspiration och information för lärare i skolan
    Uppsala : Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik : 2003- :
    Tidskriften i fulltext

    En kortfattad historik över nästan allting
    Bryson Bill, Sjögren Frederik
    Stockholm : Fahrenheit : 2004 : 491 s. :
    ISBN: 91-975261-1-8 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    4., [uppdaterade, rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 283 s. :
    ISBN: 978-91-47-10003-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grimvall Göran
    Teknikens väsen : skolans teknikämne i tidigare skolår
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-44-08345-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Helldén Gustav
    Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
    2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-09924-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kemiskafferiet. Kemilärarnas resurscentrum, KRC
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    http://www.krc.su.se/page.php?pid=110Kemiskafferiet

    Nationellt resurscentrum i fysik
    Lunds universitet :
    Fysik

    Nationellt resurscentrum i teknik
    CETIS :
    CETIS Hemsida

    Nordlab: Göteborgsgruppen för forskning och naturvetenskaplig undervisning
    Institutionen för didaktik och pedagogisk profession :
    NORDLAB-SE

    Supporting science, design, and technology in the early years
    Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
    Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
    ISBN: 0-335-19943-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolkemi
    Kemi-institutionen, Umeå Universitet :
    Skol-kemi

    Naturvetenskap med yngre barn. En forskningsöversikt
    Zetterqvist Ann, Kärrqvist Christina
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    http://www.grkom.se/download/18.4fc4ed4b12654e2ceb680001333/Naturvetenskap+med+yngre+barn.pdf

  • Giltig från: 2015 vecka 1

    Obligatorisk litteratur

    Andersson Björn
    Att utveckla undervisning i naturvetenskap - kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik.
    Studentlitteratur : 2010 :
    Obligatorisk

    Areskoug Mats
    Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 229 s. :
    ISBN: 9789140682222
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
    Jönsson Anders, Ekborg Margareta, Lindahl Britt, Löfgren Lena
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2013 : 170 s. :
    ISBN: 9789140682185
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjurulf Veronica
    Teknikdidaktik
    Stockholm : Norstedt : 2011 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Helldén Gustav
    Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
    2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
    ISBN: 978-91-47-09924-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hewitt Paul G.
    Conceptual integrated science
    2nd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson : c2014. : iv, 976 p. :
    ISBN: 9781292023083 (pbk)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Andra upplagor går också bra

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
    Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-38-32541-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundin Bo
    Den kupade handen - historien om människan och tekniken
    Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
    Obligatorisk

    Övrigt material och vetenskapliga artiklar tillkommer
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Bi-lagan : inspiration och information för lärare i skolan
    Uppsala : Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik : 2003- :
    Tidskriften i fulltext

    En kortfattad historik över nästan allting
    Bryson Bill, Sjögren Frederik
    Stockholm : Månpocket : 2005 : 491, [1] s. :
    ISBN: 91-7232-000-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
    Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
    4., [uppdaterade, rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 283 s. :
    ISBN: 978-91-47-10003-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Grimvall Göran
    Teknikens väsen : skolans teknikämne i tidigare skolår
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 144 s. :
    ISBN: 978-91-44-08345-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kemiskafferiet. Kemilärarnas resurscentrum, KRC
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    http://www.krc.su.se/page.php?pid=110Kemiskafferiet

    Nationellt resurscentrum i fysik
    Lunds universitet :
    Fysik

    Nationellt resurscentrum i teknik
    CETIS :
    CETIS Hemsida

    Nordlab: Göteborgsgruppen för forskning och naturvetenskaplig undervisning
    Institutionen för didaktik och pedagogisk profession :
    NORDLAB-SE

    Supporting science, design, and technology in the early years
    Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
    Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
    ISBN: 0-335-19943-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolkemi
    Kemi-institutionen, Umeå Universitet :
    Skol-kemi

    Naturvetenskap med yngre barn. En forskningsöversikt
    Zetterqvist Ann, Kärrqvist Christina
    Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
    http://www.grkom.se/download/18.4fc4ed4b12654e2ceb680001333/Naturvetenskap+med+yngre+barn.pdf