Engelskt namn: Science and Technology for education and teaching for school years F-3 and 4-6
Denna kursplan gäller: 2013-04-15 och tillsvidare
Kurskod: 6NO023
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-06-20
Kursen är uppdelad i teman där ämnet och ämnesdidaktiken studeras integrerat.
Kursen inleds med en översikt över de storleksordningar i vilka naturvetenskapen är inblandad, från universum ned till kvarkarna. Kursen blickar även bakåt i tiden och gör en översikt över tidsepokerna i universums, jordens och livets utveckling. Vidare behandlas myter och föreställningar från dessa epoker och från andra kulturer. I anslutning till detta behandlas också hur naturvetenskap och teknik kommer till uttryck i medier som barnlitteratur och barnfilm och hur detta kan såväl berika som utmana undervisning i naturorienterande ämnen och teknik.
Kursen är fortsättningsvis uppbyggt kring fem teman; Astronomi, Teknik, Materia, Naturens kretslopp samt Krafter. Inom temat Astronomi studeras bl.a. stjärnhimlen, solsystemet, månens faser, årstider och jordens utvecklingshistoria. Inom temat Teknik behandlas teknik för informationsöverföring, energiförsörjning och transporter, samt dess betydelse för samhällsutvecklingen. Även mätteknik behandlas tillsammans med vardagsnära tekniska system och artefakter.
Inom temat Materia behandlas materiens byggnad, kemiska reaktioner, faser och fasövergångar samt energi och energiomvandlingar. Inom temat Naturens kretslopp studeras växt- och djurceller, biologisk diversitet, fotosyntes, cellandning och ekologi. Inom temat Krafter studeras krafter och rörelselagar bland annat utifrån lekplatsen som erbjuder tillfällen att genom lek och rörelse studera friktion, centripetalkraft och Newtons rörelselagar.
Naturvetenskapliga och tekniska begrepp och företeelser i dessa teman behandlas ingående, omformas till övningar och experiment och används i undervisningsövningar med elevgrupper. Betydelsen av att oberoende av årstid kunna uppleva, upptäcka och utforska naturvetenskapliga och tekniska fenomen i omgivningen betonas, och det genomgående temat är att omsätta detta till undervisning för barn/elever. Människans roll i lokala och globala ekosystem bearbetas och diskuteras, liksom genusfrågor relaterade till undervisning i naturvetenskap och teknik.
Digitala verktyg för undervisning i natur- och teknikorienterande ämnen är betydelsefulla lärarkompetenser och används genom hela kursen. I kursen behandlas gällande styrdokument för grundskolan, och vikt läggs vid bedömningsfrågor i de natur- och teknikorienterande ämnena. Aktuell och relevant forskning som belyser betydelsen av det praktiska och undersökande arbetet för barns kunskapsutveckling och kreativitet behandlas och nyttjas.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs dels via lärplattformar som t.ex. Cambro eller Moodle och även Adobe Connect dels via kursträffar där arbetsformerna varieras med föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, presentationsövningar, exkursioner, självstudier samt handledning i samband med design av egna undervisningsaktiviteter för barn/elever. Undervisningen bygger i betydande omfattning på de studerandes aktiva medverkan, individuellt och i grupp, vilket kräver obligatorisk närvaro vid campusträffarna. Studenten ansvarar för att genomföra didaktiska uppdrag med barn/ elever på någon skola.
Examinationen sker genom individuell skriftlig tentamen samt muntliga och skriftliga redovisningar, bedömning av med elever genomförda undervisningsmoment samt seminarier och laborationsrapporter.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Examinationen sker genom skriftlig tentamen samt bedömning av med elever genomförda undervisningsmoment samt seminarier och laborationsrapporter.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat.
Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
På tentamen och individuella redovisningar sätts något av betygen VG, G eller U. Laborationer, undervisningsaktiviteter och seminarier bedöms med betyget G eller U. Betyget på momentet baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta.
För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Tillgodoräknande av kurs/del av kurs se information:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande
Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt : 2011 : 224 s. :
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Elfström Ingela
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
Stockholm : Liber : 2008 : 178 s. :
ISBN: 978-91-47-08422-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
2nd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson : c2014. : iv, 976 p. :
ISBN: 9781292023083 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Andra upplagor går också bra
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundin Bo
Den kupade handen - historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
Obligatorisk
Övrigt material och vetenskapliga artiklar tillkommer
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Bi-lagan : inspiration och information för lärare i skolan
Uppsala : Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik : 2003- :
Tidskriften i fulltext
En kortfattad historik över nästan allting
Bryson Bill, Sjögren Frederik
Stockholm : Fahrenheit : 2004 : 491 s. :
ISBN: 91-975261-1-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
4., [uppdaterade, rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-47-10003-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Grimvall Göran
Teknikens väsen : skolans teknikämne i tidigare skolår
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 144 s. :
ISBN: 978-91-44-08345-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldén Gustav
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09924-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Kemiskafferiet. Kemilärarnas resurscentrum, KRC
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.krc.su.se/page.php?pid=110Kemiskafferiet
Nationellt resurscentrum i fysik
Lunds universitet :
Fysik
Nationellt resurscentrum i teknik
CETIS :
CETIS Hemsida
Nordlab: Göteborgsgruppen för forskning och naturvetenskaplig undervisning
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession :
NORDLAB-SE
Supporting science, design, and technology in the early years
Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
ISBN: 0-335-19943-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolkemi
Kemi-institutionen, Umeå Universitet :
Skol-kemi
Naturvetenskap med yngre barn. En forskningsöversikt
Zetterqvist Ann, Kärrqvist Christina
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.grkom.se/download/18.4fc4ed4b12654e2ceb680001333/Naturvetenskap+med+yngre+barn.pdf
Andersson Björn
Att utveckla undervisning i naturvetenskap - kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik.
Studentlitteratur : 2010 :
Obligatorisk
Areskoug Mats
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2013 : 229 s. :
ISBN: 9789140682222
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
Jönsson Anders, Ekborg Margareta, Lindahl Britt, Löfgren Lena
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2013 : 170 s. :
ISBN: 9789140682185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjurulf Veronica
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt : 2011 : 224 s. :
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Helldén Gustav
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-09924-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
2nd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson : c2014. : iv, 976 p. :
ISBN: 9781292023083 (pbk)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Andra upplagor går också bra
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundin Bo
Den kupade handen - historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson : 2006 : 362 :
Obligatorisk
Övrigt material och vetenskapliga artiklar tillkommer
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
Obligatorisk
Bi-lagan : inspiration och information för lärare i skolan
Uppsala : Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik : 2003- :
Tidskriften i fulltext
En kortfattad historik över nästan allting
Bryson Bill, Sjögren Frederik
Stockholm : Månpocket : 2005 : 491, [1] s. :
ISBN: 91-7232-000-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Friluftslivets pedagogik : en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas
4., [uppdaterade, rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 283 s. :
ISBN: 978-91-47-10003-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Grimvall Göran
Teknikens väsen : skolans teknikämne i tidigare skolår
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 144 s. :
ISBN: 978-91-44-08345-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kemiskafferiet. Kemilärarnas resurscentrum, KRC
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.krc.su.se/page.php?pid=110Kemiskafferiet
Nationellt resurscentrum i fysik
Lunds universitet :
Fysik
Nationellt resurscentrum i teknik
CETIS :
CETIS Hemsida
Nordlab: Göteborgsgruppen för forskning och naturvetenskaplig undervisning
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession :
NORDLAB-SE
Supporting science, design, and technology in the early years
Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
ISBN: 0-335-19943-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolkemi
Kemi-institutionen, Umeå Universitet :
Skol-kemi
Naturvetenskap med yngre barn. En forskningsöversikt
Zetterqvist Ann, Kärrqvist Christina
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.grkom.se/download/18.4fc4ed4b12654e2ceb680001333/Naturvetenskap+med+yngre+barn.pdf