"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

NO och teknik för lärare, 30 hp (1-30 hp), åk 4-6 - ingår i Lärarlyftet, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Science and technology education for primary school teachers, 30 ECTS (1-30 ECTS), åk 4-6

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 6NO022

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2011-05-06

Innehåll

Kursen består av två moment. Moment 1: NO och teknik I Momentet tar sin utgångspunkt i gällande styrdokument för grundskolan, Lgr11. Naturvetenskapliga och tekniska begrepp och företeelser behandlas ingående, omformas till övningar och experiment och används i undervisningsövningar med elevgrupper. Ämnesinnehållet i kemi utgår ifrån materiens minsta delar såsom atomen, kemiska ämnen och energiomvandlingar; i fysik ifrån krafter, rörelselagar, värme och astronomi; i biologi ifrån cellen, genetik, genteknik, evolution och ekologi, biodiversitet; i teknik ifrån enkla konstruktioner, vardagsteknik och kraft och enkla maskiner. Moment 2: NO och teknik II I momentet fördjupas ämnesinnehållet och byggs till stora delar vidare på Moment 1. I kemi blir påbyggnaden med inriktning mot kolföreningarnas kemi och biokemi; i biologi fokuseras människokroppen utifrån organens funktion och uppbyggnad; i fysiken behandlas elektricitet, magnetism och vågrörelser såsom ljud och ljus; och i tekniken fördjupas och breddas kunskaperna kring tekniska system och konstruktioner t ex inom energi och transport. I hela kursen får den studerande självständigt och i grupp planera, genomföra och utvärdera egna undervisningsövningar, såväl på campus som tillsammans med elevgrupp/barngrupp. Att ha tillgång till elever är alltså en förutsättning för kursens genomförande. Aktuell och relevant didaktisk forskning som belyser betydelsen av det praktiska och undersökande arbetet för barns kunskapsutveckling och kreativitet behandlas och används. Utbildningen syftar till att deltagarna utvecklar förmågan att skapa lärandesituationer som tar vara på elevers nyfikenhet, uppmuntrar dem att ställa frågor och tänka kritiskt, samt stimulerar till systematiska undersökningar. Häri ingår att exempelvis utgå från i samhället aktuella naturvetenskapliga frågor samt diskussioner om naturvetenskap i relation till andra sätt att förstå och betrakta vår omvärld. Betydelsen av att oberoende av årstid kunna uppleva, upptäcka och utforska naturvetenskapliga och tekniska fenomen i omgivningen betonas, och det genomgående temat är att omsätta detta till undervisning för barn/elever. Utvärderings och bedömningsfrågor i de natur- och teknikorienterande ämnena ur perspektivet bedömning för lärande är centrala i kursen. Nationella och internationella prov och betygssättning bearbetas och problematiseras.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna • redovisa egen kunskap i och om naturvetenskap • använda ämnesdidaktiska forskningsresultat för att organisera lärandesituationer som kan stimulera elevers intresse och frågande samt utmana deras föreställningar om omvärlden • identifiera naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle och använda den som utgångspunkt för lärande med hjälp av systematiska undersökningar • använda formativ och summativ bedömning för att utveckla undervisning och lärande i naturvetenskap och teknik • utveckla elevers förmåga att kommunicera naturvetenskap muntligt, skriftligt, estetiskt och digitalt • skapa lärandesituationer där eleverna ges möjlighet att kritiskt granska, diskutera och argumentera frågor som rör naturvetenskap • planera, genomföra och utvärdera undervisningsövningar för barn/elever i några av de områden som behandlas i kursen • genomföra laborationer och övningar, utifrån ett beaktande av gällande säkerhetsaspekter • kritiskt granska det egna förhållningssättet till undervisning i natur- resp. teknikorienterande ämnen i relation till relevant forskning • bedöma, dokumentera och betygsätta elevers kunskaper och utveckling i de natur- respektive teknikorienterande ämnena • identifiera och problematisera aktuella händelser och forskning med relevans för kursens innehåll samt kunna diskutera hur dessa kan användas i den framtida yrkesutövningen

Behörighetskrav

Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs med föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, presentationsövningar, exkursioner, självstudier samt handledning i samband med design av egna undervisningsaktiviteter för barn/elever. De egna undervisningsaktiviteterna sker i universitets- eller skolmiljö. Laborationer, konstruktionsövningar, presentationsövningar, egna undervisningsaktiviteter och seminarier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar samt seminarier och laborationsrapporter. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att tydliggöra och kritiskt diskutera samband mellan enskilda frågeställningar och i kursen behandlade teorier och synsätt. Välgrundade tolkningar och kritisk analys är centrala. På tentamen och individuella redovisningar sätts något av betygen VG, G eller U. Experiment, undervisningsaktiviteter och seminarier bedöms med betyget G eller U. Betyget på kursen baseras på en sammanvägning av resultat på samtliga examinerande delar och sätts först när samtliga obligatoriska inslag är betygsatta. För VG på hel kurs krävs VG på Moment 1 och Moment 2. En omtentamen ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie tentamenstillfälle, dock ska tentamen erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av ordinarie tentamen har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett tentamenstillfälle erbjudas inom ett år från ordinarie tillfälle, s.k. uppsamlingstentamen. I de fall tentamen eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för tentamen kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande studierektor efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment/inslag som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatser bifogas. Studerande som två gånger har underkänts har rätt att hos teknisk naturvetenskaplig fakultetsnämnd begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 34

Gällande styrdokument för förskolan och grundskolan
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.skolverket.se
Obligatorisk

Blomdahl Eva
Teknik i skolan : en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn
Stockholm : HLS förlag : 2007 : 215, [1] s. :
urn:nbn:se:su:diva-6868
ISBN: 978-91-7656-635-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En kortfattad historik över nästan allting
Bryson Bill, Sjögren Frederik
Stockholm : Månpocket : 2005 : 491, [1] s. :
ISBN: 91-7232-000-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diagnosmaterial från Kristianstad
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.skolverket.se/sb/d/4161/a/22135
Obligatorisk

Gallas Karen
Talking their way into science : hearing children's questions and theories, responding with curricula
New York : Teachers College Press : c1995 : viii, 116p :
ISBN: 0-8077-3436-5 ; No price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fysiologi : med relevant anatomi
Henriksson Olle, Rasmusson Margareta, Lyons Lena
2., [uppdaterade och utvidgade] uppl. /b [illustrationer: Olle Henriksson i samarbete med Lena Lyons] : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 296 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7540-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-00835-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hewitt Paul G.
Conceptual integrated science
1st ed. : San Francisco, Calif. : Pearson/Addison Wesley : c2007 : xxvi, 668, [58] p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0613/2006015582.html
ISBN: 0-8053-9038-3 (pbk.) : No Price
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Humankemi
Jakobsson Gunilla, Zeidler Otto, Lundquist Sophia, Hofvander Niklas
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 204 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32205-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04440-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Stjärnhimlen : en vägvisare i natten
Jönsson Uno, Jilg Karl, Kennedal David
3. uppl. : Stockholm : Liber AB : 2002 : 70 s. :
ISBN: 91-47-01748-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kemiskafferiet. Kemilärarnas resurscentrum, KRC
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.krc.su.se/page.php?pid=110Kemiskafferiet
Obligatorisk

Reading Nature- experienced teachers' reflections on a teaching sequence in ecology: implications for future teacher training. NorDiNa 2(2006):5
Magntorn Ola, Helldén Gustav
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.naturfagsenteret.no/binfil/download.php?did=6546
Obligatorisk

Nord-lab. Göteborgsgruppen för forskning om naturvetenskaplig undervisning
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://na-serv.did.gu.se/
Obligatorisk

Student reasoning while investigating plant material. NorDiNa 4(2008):2, 178-191
Näs Helena, Ottander Christina
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.naturfagsenteret.no/tidsskrift_nummer/vis.html?tid=1512837
Obligatorisk

Supporting science, design, and technology in the early years
Siraj-Blatchford John, MacLeod-Brudenell Iain
Buckingham : Open University Press : 1999 : xii, 143 s. :
ISBN: 0-335-19943-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sjukvårdsupplysning (om människokroppen)
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.1177.se/
Obligatorisk

Sjöberg Staffan
I uppfinnarens verkstad
Uppsala : Reklam & Katalogtryck : 1997 :
Obligatorisk

Naturvetenskap med yngre barn. En forskningsöversikt
Zetterqvist Ann, Kärrqvist Christina
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik :
http://www.grkom.se/download/18.4fc4ed4b12654e2ceb680001333/Naturvetenskap+med+yngre+barn.pdf
Obligatorisk