Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-04-11
Innehåll
Kursen är en breddning och fördjupning av tidigare genomgångna kurser inom naturvetenskap och teknik. Valda delar inom dessa områden med relevans för undervisning inom naturvetenskap på gymnasiet studeras. Olika bedömningsmodeller tas upp och bearbetas och styrdokumentens betydelse för undervisningen betonas.
Kursen är indelad i fyra moment.
Moment 1. Miljö och naturvetenskap, 9 hp,
Science and Environmental Studies. I momentet behandlas olika aspekter på ämnen och deras roll i naturmiljö.
Moment 2. Teknik och samhälle, 9 hp
Technology and Society.I momentet behandlas teknik och teknikens roll och konsekvenser i samhället.
Moment 3. Energi och naturvetenskap, 9 hp. I momentet behandlas olika energiformer och deras betydelse för omgivningen.
Energy and Science.
Moment 4. Projektarbete med inriktning på den didaktiska praktiken, 3 hp.
Special Project with Focus on Pedagogical Practice in School. I momentet görs ett projektarbete som syftar till att med utgångspunkt från styrdokumenten i naturkunskap, planera ett område riktat mot den kommande yrkesverksamheten.
Kursen genomsyras av bedömning och bedömningsmodeller.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
- åskådliggöra centrala samband mellan vardagslivets teknik, samhälle, individ och natur
- föra grundläggande resonemang kring grundämnens och kemiska föreningars egenskaper
- övergripande redogöra för mekanismerna bakom olika ämnens transport i naturen
- redogöra för olika gifters påverkan på människan och miljön
- redogöra för bakomliggande orsaker till lokala och globala miljöproblem samt presentera
möjliga modeller för att lösa dessa
- beskriva, reflektera över samt argumentera för olika aspekter kring genteknik och genetik
- planera och genomföra lektioner och laborationer inom området teknik i samhället
- planera och genomföra en workshop kring energi och energiteknik
- planera, introducera och arbeta med ett undervisningsmoment utifrån givna styrdokument
- beskriva och reflektera över olika didaktiska val utifrån nationella och lokala styrdokument
- beskriva relevanta sätt att göra bedömning av verksamhet och/eller betygssättning att
använda i, för studenten, aktuell verksamhet.
Behörighetskrav
Univ: Godkänd kurs Naturvetenskap III, 61-90hp eller Biologi 30 hp, Kemi 30 hp och Fysik 30 hp.
Undervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar samt obligatoriska delar såsom praktiska övningar, experimentellt arbete och projektarbete.
Examination
Kunskapsredovisningen sker fortlöpande i samband med undervisningen i form av övningar, redovisningar och rapporter. På inlämningsuppgifter, skriftliga rapporter och redovisningar ges betygen VG, G eller U.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnesperspektiv som ur didaktiska perspektiv. Studerande som godkänts får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. För studerande som inte blivit godkända vid ordinarie provtillfälle, anordnas ytterligare provtillfällen (se universitetets regelsamling). Antal provtillfällen begränsas till fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att, hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, begära att annan lärare utses som examinator.
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Biology *Campbell Neil A, Reece Jane B San Fransisco : Benjamin/Cummings : 2005 : 1231 : ISBN: 0-321-31532-4 Se Umeå UB:s söktjänst
*Hewitt Paul G. Conceptual physics 10. ed. : San Fransisco : Pearson Addison Wesley : 2006 : 788 s. : ISBN: 0-321-31532-4 (int. ed.) Se Umeå UB:s söktjänst
*Petrucci Ralph H.4 aut General chemistry :b principles and modern applications 9. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson : cop. 2007 : xxix, 1172, 77, 30 s. : ISBN: 0-13-198825-5 (International ed.) (hft.) Se Umeå UB:s söktjänst
Genteknik, kloning och stamceller Brändén Henrik, Nyberg Robert, Röhl Annika4 ill 2., rev. uppl. : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2004 : 196 s. : ISBN: 91-7307-052-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Birgitta Stadens tekniska system :b naturresurser i kretslopp 3., rev. uppl. : Stockholm : Formas :b Liber distribution : 2004 : [2], 254 s. : ISBN: 91-540-5922-4 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red) Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :
Styrdokument för grundskola och gymnasiet.
www.skolverket.se
Kopierat material och aktuella artiklar.
* Litteratur som använts i tidigare kurser
Kurslitteraturen kan förändras inför varje nytt kurstillfalle.