"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hållbar utveckling med Storyline som arbetssätt, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Sustainable Development, an Integrated Approach with Storyline as Pedagogical Method

Denna kursplan gäller: 2008-03-03 och tillsvidare

Kurskod: 6NO015

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-27

Innehåll

Utifrån ett tvärvetenskapligt och hålbarhetsperspektiv behandlas människans påverkan på miljön, t ex när det gäller energiomvandlingar. Didaktiska möjligheter i undervisningen, som exempelvis ämnesintegration och tematiska studier behandlas. Speciell tonvikt läggs vid Storyline som arbetssätt. En Storyline är en berättelse som lärare och elever skapar tillsammans. Berättelsen skapar en röd tråd och ett sammanhang för eleverna med inriktning mot kursplanemålen, främst i naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga ämnen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - belysa och konkretisera begreppet hållbar utveckling utifrån ämnesteoretiska och tvärvetenskapliga perspektiv - kunna reflektera över, kritiskt granska och värdera olika globala överlevnadsfrågor samt bearbeta och föreslå strategier för läsningar, lokalt och globalt - beskriva och tillämpa sådana naturvetenskapliga, tekniska och samhällsvetenskapliga kunskaper som möjliggör ställningstaganden i rågor som är viktiga för individ och samhälle rörande energiproblematiken och hållbar utveckling - uppvisa didaktisk förmåga att omsätta ovanstående kunskaper och erfarenheter i relation till läro- och kunskapsprocesser och stimulera till läro- och kunskapsprocesser och stimulera till nya arbets- och undervisningsformer inom skolan - värdera och analysera olika sätt att utvärdera elevers kunskaper och färdigheter vid ämnesövergripande arbetssätt - självständigt planera, genomföra och utvärdera ämnesövergripande undervisning där storyline nyttjas som arbetssätt.

Behörighetskrav

Univ: Lärarexamen. 2 års yrkesverksamhet som NO-lärare.

Undervisningens upplägg

Undervisninen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier och fältarbete. IKT-basert konferenssystem för handledning och diskussion används.

Examination

Examinationen sker genom skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar av t ex egenutvecklad Storyline samt genom seminarier. På genomförd och utvärderad Storylinje sätts betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På laborationsmoment och seminarier ges endast betygen G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska inslag är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först nr alla obligatorska moment är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier ur såväl ämnes- som didaktiskt perspektiv. För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. Antalet provtillfällen begränsas till fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Hel kurs tillgodoräknas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Blankett för tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.