Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-04-27
Innehåll
Kursen behandlar samhällets långsiktiga mål för en tryggad energiförsörjning med en ekologisk hållbar utveckling och deras tillämpning på lokala utvecklingsmål. Utifrån ett tvärvetenskapligt, didaktiskt betraktelsesätt behandlas frågeställningar som rör samspelet mellan mänsklig aktivitet, energiomvandlingar och miljöpåverkan. Olika företeelser inom energi som en del av miljöområdet granskas kritiskt. Vunna erfarenheter presenteras och diskuteras från ett didaktiskt perspektiv.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall studenten kunna:
- uppvisa/tillämpa en helhetssyn i energi- och miljöfrågor, såväl ur ett vardagsnära som ett globalt perspektiv
- beskriva och tillämpa sådana naturvetenskapliga, tekniska och samhällsvetenskapliga kunskaper som möjliggör ställningstaganden i frågor som är viktiga för individ och samhälle rörande energiproblematiken och en hållbar utveckling
- använda en didaktisk förmåga att sätta ovanstående kunskaper och erfarenheter i relation till läro- och kunskapsprocesser och stimulera till nya arbets- och undervisningsformer inom skolan.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och gruppövningar samt handledning i samband med projektarbete. Laborativa övningar, exkursioner, studiebesök och seminarier är obligatoriska moment.
Examination
Examinationen sker dels genom skriftliga tentamina, dels genom muntliga och/eller skriftliga redovisningar av t ex laborationsmoment och seminarier. På en skriftlig tentamen sätts något av betygen VG, G eller U. På laborationsmoment och seminarier ges endast betygen G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska inslag är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnes- som didaktiskt perspektiv.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Beslut om tillgodoräknande av hel kurs fattas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande finns på www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 36
Areskoug Mats Miljöfysik :b energi och klimat Lund : Studentlitteratur : 1999 : 250, [6] s. : ISBN: 91-44-01114-8 (korr.) Se Umeå UB:s söktjänst
IVA Projektet Energiframsyn: Sverige i Europa. Faktarapport Stockholm : http://www.ivawebb.se/bokhandel/pdf/m341.pdf : 2002 : 48 :
Att bygga ett hållbart samhälle Johansson Birgitta, Orrskog Lars 1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 224 s. : ISBN: 91-27-50545-6 Se Umeå UB:s söktjänst