Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Innehåll
Kursen behandlar begreppet Outdoor education/ Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv. De studerande tränas i att tillämpa olika modeller för elevaktiva arbetssätt och ledarskap utanför klassrummet.
Fältinslagen i kursen består till stor del av praktiskt friluftsliv. Vidare knyts teoretiska och didaktiska kunskaper ur ett hållbarhetsperspektiv samman
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
I kursen förekommer följande arbetsformer: Föreläsningar, seminarier, exkursioner, studiebesök, gruppövningar och litteraturstudier. Litteraturstudierna redovisas i seminarieform samt i skriftliga dokument. Undervisningen förläggs till två sammankomster varav den ena kan vara i fjällmiljö. Båda sammankomsterna är obligatoriska.
Examination
Den studerandes kunskaper prövas i muntlig och skriftlig form. Bedömningen sker dels fortlöpande inom ramen för undervisningen, dels efter de olika inslagen i kursen och av den skriftliga rapporten av fördjupningsarbetet. För att bli godkänd på kursen skall samtliga examinerande delar vara godkända. För betyget VG krävs att den studerande visar didaktisk förmåga samt förmåga att analysera och problematisera såväl kursens praktiska och teoretiska innehåll som det egna deltagandet
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning . Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Nilsson, Lars-Erik; Nilsson, Bo & Stensson, Lennart (red.) (2000). För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur. Umeå: UnivEx, Umeå Universitet. (198 s)
Källman, Stefan & Sepp, Harry (2001). Överleva på naturens villkor. Eurolito Italien: ICA Förlaget. (184 s) ISBN 91-534-1977-4.
Brugge, Britta; Glantz,Matz & Sandell,Klas (2004). Friluftslivets Pedagogik. Stockholm: LIBER. (240 s) ISBN 91-47-04946-4.
Stensson, Lennart (2004). Utomhuspedagogik och lägerskola. Umeå: Umeå Universitet: Institutionen. för matematik, teknik och naturvetenskap.(120 s)
Röj Lindberg, Ann-Sofi (1996). Ledarskap och säkerhet vid uteaktiviteter. Umeå: Umeå universitet, UnivEx. (16s)
Skogen i skolan. Lära med skolskogen (1998). Umeå: Umeå universitet, UnivEx. (81s)
Valfri bok om pedagoger
Material som väljs i samråd med undervisande lärare
Referenslitteratur
Sellgren, Germund (2003). Naturpedagogik. Västerås: Ekelunds förlag. (250 s)
ISBN 91-646-1905-2.
Higgins,P & Nicol, R (2002), Outdoor Education, Authentic learning in the context of landscapes.(volume2) Kisa, Sweden
ISBN 91-631-2904-3.
Knapp, Clifford (1992). Lasting lessons ERIC (118 s) ISBN 1-880785-06-4.
Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin. Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : 214 s. : ill. : ISBN: 91-44-02115-1 Se Umeå UB:s söktjänst