Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Innehåll
Kursen behandlar begreppet Outdoor education/Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv. Studier av friluftsliv genom vistelser i havsmiljö under vår- och sommartid genomförs. Vidare ger kursen kunskap om hur natur- och kulturlandskap kan användas för lärande samt hur levnadssättet påverkar hälsan. Vidare behandlas ledarskap och grupprocesser på en utomhuspedagogisk arena. I kursen behandlas också hur olika aktiviteter med anknytning till natur och friluftsliv kan planeras och genomföras för barn och ungdomar i behov av särskilt stöd.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna
- redogöra för utomhuspedagogikens grundläggande begrepp
- använda upplevelsen som utgångspunkt för lärandet
- planera, leda och genomföra exkursioner i havsmiljö
- analysera och värdera de olika faktorer som påverkat och påverkar människan och miljön och omsätta dessa i en pedagogisk verksamhet
- redogra för möjligheter och hinder gällande utveckling och lärande för barn och ungdom i behov av särskilt stöd.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att studenten är antagen till lärarutbildning eller har lärarexamen eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Kursen utgörs av föreläsningar, seminarier, fältstudier, studiebesök och grupparbeten. Kursen består av tre sammankomster varav en kan vara fältförlagd. Sammankomsterna är obligatoriska.
Examination
Den studerandes kunskaper prövas muntligt och skriftligt. Bedömningen sker dels fortlöpande inom ramen för undervisningen, dels efter de olika inslagen i kursen och av den skriftliga rapporten av fördjupningsarbetet. För att bli godkänd på kursen skall alla examinerande delar vara godkända. För betyget VG krävs att den studerande visar didaktisk förmåga samt förmåga att analysera och problematisera såväl kursens praktiska och teoretiska innehåll som det egna deltagandet.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ej ingå i Lärarexamen tillsammans med andra kurser inom Utomhuspedagogik.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Artiklar och kopierat material som tillhandahålles vid kursstart
Friluftslivets pedagogik : för kunskap, känsla och livskvalitet. Brügge Britta, Glantz Matz, Sandell Klas 2. uppl. : Stockholm : Liber, 2002 (Kristianstad) : [2], 262 s. : ill. : ISBN: 91-47-05130-2 Se Umeå UB:s söktjänst
Utomhuspedagogik-Boklig bildning och sinnlig erfarenhet Dahlgren Lars Owe, Szczepanski Anders Linköping : Skapande Vetande, nr 31 Linköpings universitet : 1997 : 64 :
På upptäcktsfärd i kulturlandskapet Larsson Eva-Lena, Öbom Gösta Göteborg : Bokskogen : 1991 : 136 : ISBN: 91-88376-05-2 Se Umeå UB:s söktjänst
För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur. Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo, Stensson Lennart Umeå : UnivEx, Umeå universitet : 2000 : 198 sid :
Kvarkens natur Rinkineva Leena, Bader Pekka Vasa : Kvarkenrådet, Länsstyrelsen i Västerbottens län : 1998 : ISBN: 951-53-1709-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Stensson Lennart (red) Sjöliv i Kvarkenområdet Umeå : Umeå universitet, Inst MaTNv : 2000 : 152 :
Referenslitteratur
Friluftsmat Friluftsfrämjandet :
Teaching in the Outdoors Hammermann Donald, Hammermann William, Hammermann Elisabeth Danville, Ill : Interstate Publishers Inc : 282 : ISBN: 0-910251-39-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Adventure Education Miles John, Priest Simon State College : Venture Publishing, Inc : 470 :