Kursen behandlar begreppet Outdoor education/Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv. Inom det naturvetenskapliga området, behandlas artkunskap samt ekologiska begrepp och modeller. Genom aktivt friluftsliv bearbetas ledarskapsområdet, gruppdynamik och konflikthantering. Naturen får även inspirera till undervisning/aktiviteter inom förskolans/skolans övriga ämnesområden såsom matematik, historia, svenska och teknik. Kursen innehåller även tvärvetenskapliga studier av naturen och kulturlandskapet och människans nyttjande av naturmiljöer för olika ändamål i ett kulturhistoriskt, kretslopps- och hållbarhetsperspektiv. Kursens innehåll kopplas samman med frågor om vad undervisning är och hur lärande sker.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
visa kunskap om och namnge vanliga växt- och djurarter,
redogöra för några faktorer som påverkar naturen under olika årstider och i olika ekosystem,
redogöra för lärande- och kunskapsteorier som ligger till grund för Outdoor education/Utomhuspedagogik,
Färdighet och förmåga
tillämpa kunskaper om växter och djur i fält,
tillämpa lärande- och kunskapsteorier avseende Outdoor education/Utomhuspedagogik praktiskt,
visa upp ett tydligt ledarskap och utifrån detta ta ansvar för en grupp i fält,
visa goda färdigheter i praktiskt friluftsliv,
Värderingsförmåga och förhållningsätt
redogöra för naturens betydelse för människan ur ett hållbarhetsperspektiv, samt
reflektera över och diskutera hur egna erfarenheter kan berika den praktiska undervisningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
I kursen förekommer följande arbetsformer: Föreläsningar, seminarier, exkursioner, studiebesök, gruppövningar och litteraturstudier. Litteraturstudierna redovisas i seminarieform samt i skriftliga dokument. Undervisningen förläggs till två sammankomster varav en är i fjällmiljö. Båda sammankomsterna är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom följande prov:
Obligatoriskt och aktivt deltagande vid exkursion,
gruppövningar,
praktisk individuell skriftlig tentamen med vissa muntliga inslag,
seminarier,
individuella skriftliga inlämningsuppgifter, samt
individuell skriftlig rapport.
Den praktiska tentamen och skriftliga rapporten bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För de övriga proven ges endast något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Slutbetyg på kursen beslutas först när alla examinerande inslag är genomförda. För slutbetyget godkänt (G) krävs att samliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För slutbetyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att både den skriftliga inlämningsuppgiften och den praktiska tentamen bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U) sätts slutbetyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet medUmeå universitets Regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Övriga föreskrifter
Användning av kursen inom en examina Kursen kan ej ingå i Lärarexamen tillsammans med andra kurser i utomhuspedagogik.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/ Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.