"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utomhuspedagogik - Från fjäll till hav, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Outdoor Education - From the Mountains to the Sea

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6NO008

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09

Innehåll

Kursen behandlar begreppet Outdoor education/Utomhuspedagogik, både ur ett kunskapsteoretiskt och historiskt perspektiv. Vidare innehåller kursen studier av naturen och kulturlandskapet och människans nyttjande av naturmiljöer för olika ändamål i ett kulturhistoriskt perspektiv och ett hållbarhetsperspektiv. Företeelser i utomhusmiljön bildar utgångspunkter för studier inom olika områden. En är den naturvetenskapliga där artkunskap, begrepp och modeller inom bl a ekologi, energi och materia behandlas. En annan är friluftsliv med ledarskap, gruppdynamik och konflikthantering. En tredje är sambanden mellan livsstil och hälsa, där näringslära och matlagning i fält ingår. Naturlandskapet som inspirationskälla till estetisk verksamhet. Kursens innehåll kopplas samman med frågor om vad undervisning är och hur lärande sker. Vetenskapliga forskningsfrågor inom det utomhuspedagogiska området belyses

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna - utnyttja utomhusmiljön i tillägnandet av kunskaper inom energi, materia och ekologi - leda och inspirera till aktiviteter och kunskapsutveckling där ekologiska hänsynstaganden och hållbarhetsaspekter övervägs - upptäcka, känna igen och namnge vanliga växt- och djurarter och redogöra för några av de ekologiska faktorer som påverkar dem under olika årstider - planera och laga mat i samband med olika friluftsaktiviteter och dessutom känna till sambandet mellan kostens sammansättning och hälsa - identifiera resurser i naturen och se hur industrialisering och urbanisering påverkar miljön - använda olika estetiska uttrycksformer med inspiration från naturen - förstå de teorier om lärande kurslitteraturen behandlar

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen innehåller tre fältinslag som kan förläggas till fjäll- skogs- eller havsmiljö. Under fältstudierna vävs naturvetenskap, friluftsliv, kulturhistoria och estetik samman till en helhet. Under kursen behandlas naturvetenskap och miljöfrågor i projektarbetsform. Arbetena utgår från observationer som studenten/gruppen gör i utomhusmiljön. Dessa problematiseras, bearbetas vetenskapligt ur såväl ett ämnesperspektiv, ett perspektiv för hållbar utveckling samt ur ett didaktiskt perspektiv muntligt och skriftligt. Under arbetets gång ges föreläsningar, laborationer och litteraturseminarier till stöd för projekten. Obligatoriska delar är fältinslag, laborationer och seminarier.

Examination

Den studerandes kunskaper prövas muntligt och skriftligt Bedömningen sker dels fortlöpande inom ramen för undervisningen, dels efter de olika inslagen i undervisningen och projektarbeten. För att bli godkänd på kursen skall samtliga examinerande delar vara godkända. För betyget VG krävs att den studerande visar didaktisk förmåga samt förmåga att analysera och problematisera såväl kursens praktiska och teoretiska innehåll som det egna deltagandet Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Brügge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2002). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber. (249 s) ISBN 91-47-05130-2. Drougge Susanne (1996). Miljömedvetande genom lek och äventyr i naturen. Stockholm: Friluftsfrämjandet. (186 s) ISBN 91-971862-2-8. Nilsson Lars-Erik, Nilsson Bo & Stensson Lennart (red.) (2000). För det vilda. Vatten, land. Aktiverande övningar om djur. Umeå: UnivEx, Umeå Universitet. (198 s) Palmberg Irmeli & Palmberg Sophia (2002). Vinter och vår i uteundervisningen. Vasa: Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi. (106 s) ISBN 952-12-0992-5. Lundegård, Iann mfl. (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (209 s) ISBN: 9144024924. Stensson, Lennart (2004). Utomhuspedagogik och lägerskola. Umeå: Umeå Universitet, Institutionen. för matematik,teknik och naturvetenskap. (120 s) Plejel, Håkan (2003). Ekologiboken. Helsingborg: Naturskyddsföreningens Förlag. (120 s) ISBN 91-558-3082-x. Goleman Daniel (2000). Känslans intelligens: om att utveckla vår emotionella kapacitet för ett tryggare och mänskligare samhälle. Stockholm: Wahlström & Widstrand. (424 s) ISBN 91-46-17322-6. Valfri flora Valfri fågelbok Referenslitteratur: Gardner Howard (2000). Den bildade människan. Jönköping: Brain Books. (253 s) ISBN 91-89520-2. Hill Örjan & Töve Jan (2000). Kunskap om skogens historia. Göteborg: Skogssällskapet. (344 s) ISBN: 91-631-4278-3. Gustavsson Bernt, (2004). Kunskap i det praktiska. Lund. Studentlitteratur. (223 s) ISBN:91-44-03514-4. Olsson Anders (red.) (1992). Kulturmiljövård i Skogen. Jönköping: Skogsstyrelsens Förlag. (259 s) ISBN: 91-88462-20-x. Dewey John (2003). Individ, skola och samhälle: pedagogiska texter. Stockholm: Natur och Kultur. (162 s) ISBN 91-27-07517-6. Dahlgren Lars Owe & Szczepansk Anders (1997). Utomhuspedagogik-Boklig bildning och sinnlig erfarenhet. (Skapande Vetande, nr 31). Linköpings Universitet. (64 s) ISBN 91-7871-979-8. Rapp Anders (1992). Väntande spännande Natur. Stockholm: Utbildningsradion. (96 s) ISBN 91-26-92040. Vindal Halvorsen; Kirsti, Tveit & Magnhild Mogstad (1993). Barn upptäcker naturen. Stockholm: LTs Förlag. (340 s) ISBN 91-27-34726-5. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Lpo 94 anpassad till att också omfatta förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket/Fritzes. (20 s) ISBN 91-38-31413-4. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan - Lpfö 98. Stockholm: Skolverket/Fritzes. (16 s) ISBN 91-38-31412-6. .


Ingår i:
Utomhusdidaktik.
Lund : Studentlitteratur, Lund : 2004 : 209 s. : sid. Kap. 1,2,4,7,10. :