Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09
Innehåll
I kursen studeras människans nyttjande av naturresurser och de konsekvenser det får för naturen, samhället och individen. Det sociala perspektivet, vilket innefattar val av livsstil och samband mellan ekonomisk tillväxt och miljöförstöring ingår. Grundläggande naturvetenskap inom områdena ekologi, energi och materia med betydelse för förståelsen av miljöproblem behandlas. Vidare ges den studerande tillfälle att utveckla didaktiska kunskaper för att kunna arbeta med miljöfrågor.
Förväntade studieresultat
För kogdkänd kurs skall den studerande kunna
- beskriva några miljöproblems förekomst, karaktär och historia
- exemplifiera resurser i lokalsamhället och hur de nyttjas samt diskutera de konsekvenser resursanvändningen får för miljön
- diskutera livsstilens och livsåskådningens betydelse för ett hållbart samhälle
- förklara och diskutera ekonomiska teorier och modeller och deras konsekvenser för miljön
- förklara och använda naturvetenskapliga begrepp, modeller och teorier av betydelse för förståelsen av miljöfrågor
- göra undersökningar i naturen och namnge ett antal växter, djur och andra organismer som är utmärkande för olika biotoper
- formulera undersökningsbara frågor, söka kunskap och presentera resultat
- förklara samspel mellan natur och samhälle
- tillämpa miljödidaktiska kunskaper och anlägga perspektiv på miljöfrågor utifrån elevers förkunskaper och behov.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Ma B, Nk B eller motsvarande
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, fältarbete och projektarbete. Seminarier, laborationer och fältdagar är obligatoriska.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig och/eller muntlig tentamen, en enskild skrivuppgift, muntlig och skriftlig redovisning av projektarbetet, muntlig och/eller skriftlig redovisning av laborationsmoment, fältuppgifter, seminarieuppgifter samt framställande av ett herbarium.
På den skriftliga tentamen och den enskilda skrivuppgiften ges något av betygen VG, G eller U. På laborationsmoment, projektarbete, seminarier, fältuppgifter och herbarieuppgift ges endast betygen G eller U. På hela kursen ges något av betygen VG, G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För betyget VG läggs vid bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att analysera, problematisera och diskutera kursens innehåll.
För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. Antalet provtillfällen för kursen begränsas till totalt fem. Studerande som två gånger underkänts på prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 4
Andersson Björn Elevers tänkande och skolans naturvetenskap Göteborg : Enheten för ämnesdidaktik, Inst för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet : 2000 : 130 :
Andersson Lennart Naturen och människan Uppsala : Hallgren och Fallgren : 1996 : 77 :
Bernes Claes En varmare värld. : Växthuseffekten och klimatets förändringar Monitor 18. Naturvårdsverket och SweClim : 2003 : 150 :
Hermelse Kenneth Ekonomerna, tillväxten och miljön Stockholm : Karlssons förlag : 1995 : 153 :
Miljödidaktik : naturen, skolan och demokratin. Sandell Klas, Öhman Johan, Östman Leif, Lindman Margareta Lund : Studentlitteratur, 2003 (Lund : 214 s. : ill. : ISBN: 91-44-02115-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Miljömålen - allas vårt ansvar : Miljömålsrådets utvärdering av Sveriges 15 miljömål http://miljomal.nu/las_mer/rapporter/deFacto/fu2004_samfatt_0227.php : 2004 :
Jorden en ö : en global miljöhistoria Sörlin Sverker, Öckerman Anders 2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2002 : 239, [1] s. : ISBN: 91-27-07485-4 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Temaboken Kemi A Engström Christer, Backlund Per, Berger Rolf, Grennberg Helena Stockholm : Bonnier utbildning : 2000 : 68 :
Vikström Anna Ett frö för lärande Luleå : Luleå tekniska universitet, Inst för utbildningsvetenskap http://epubl.ltu.se/1402-1544/2005/14/index.html : 2005 : 70 :
Referenslitteratur
Valfri flora, tex Bo Mossbergs "Den nordiska floran" eller Björn Ursings "Fältflora".
Artiklar och annat material kan tillkomma.