Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-08-24
Innehåll
I kursen behandlas tanken med världsarv och betydelsen av att ett område klassas som världsarv. Höga Kustens geologi, liksom den senaste nedisningen och dess påverkan på landskapet, studeras översiktligt och kopplas till de livsformer som kännetecknar detta unika område
Förväntade studieresultat
För genomgången kurs skall den studerande kunna:
redogöra för begreppet världsarv och vad som kännetecknar världsarvet Höga Kusten
beskriva Höga Kustens geologi och inlandsisens påverkan på området
beskriva och problematisera klimatets och berggrundens betydelse för
livsbetingelserna i området
ett antal växter och djur som utmärker området
upptäcka och identifiera spår av mänsklig aktivitet under postglacial tid
använda olika metoder för att informera och aktivera besökare i området
presentera delar av kursens kunskapsområde med hjälp av olika tekniker.
.
Undervisningens upplägg
Tillfällen kommer att ges för mer inträngande studier inom några områden, speciellt i samband med exkursioner och studiebesök. Förmågan att informera om Höga Kusten och några utvalda företeelser inom området kommer att tränas. I kursen ingår också ett projektarbete där en företeelse eller ett område skall studeras och presenteras såväl intresseväckande som sakligt.
Undervisningen består av föreläsningar, exkursioner, studiebesök, gruppövningar, seminarier och projektarbete.
Examination
Examinationen sker dels genom en skriftlig tentamen, dels genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av de uppgifter som ges under kursen. En slutlig sammanvägning av delresultaten görs inför slutbetyget på kursen.
För betyget väl godkänd krävs resultatet VG på tentamen. Dessutom läggs i bedömningen särskilt stor vikt vid den studerandes förmåga att självständigt bedöma och analysera omvärldsinformationen och att presentera detta på ett såväl intresseväckande som sakligt sätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination, dock högst fem gånger på samma kurs eller moment. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses. Den som godkänts på prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
Litteratur
Giltig från:
2007 vecka 35
Höga Kusten - ett världsarv
Kurslitteraturen kan komma att revideras inför varje kurs. Candell, Lars-E (red.) (2003). Höga Kusten ett världsarv. Läns¬styrelsen i Västernorr¬lands län. Sundsvall: Prinfo Accidenstrycke¬riet Sundsvall. ISBN 91-631-1965-X. (72 sid) Länsstyrelsen i Västernorrlands län (2001). Världsarvet Höga Kusten format av 10 000 års landhöjning. Örnsköldsvik: Sunes¬son Reklam /Öviks repro/Ågrens tryckeri. ISSN 1403-624X. (32 sid) Olsson, Anders (proj.led.) (2003) Kulturmiljövård i skogen. Skogs¬styrelsen. Jönköping: Skogsstyrelsens Förlag. ISDN 91-88462-20-x. (259 sid) Floror, faunor, något om arkeologi, mineral och bergarter, web-adresser och kopierat material tillkommer. Artiklar: Nordlund, Christer (2002). Den upphöjda kusten Reflektio¬ner kring Höga Kusten som landskap. Umeå: Umeå universi¬tetstryckeri. ISBN 91-7305-342-2. ISSN 1650-898X. Nordlund, Christer (2002). Landskapet som resurs för miljö¬historisk undervisning . S.29-36. Miljön har en historia från Ska¬nör till Kiru¬na. Miljöhistoria i svenska skolor. Red. Per Eliasson,. Rapporter om utbildning 8/2002. Lärarutbildningen Malmö Hög¬skola. Erhålles från inst. för MaTNv, UmU.