"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturvetenskap I, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Science I

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6NO004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09

Innehåll

Kursen är en introduktion i grundläggande naturvetenskap samt undervisning och lärande i skolans naturvetenskap. Kursen är indelad i två moment. Moment 1. Naturvetenskap med didaktisk inriktnin, 15 hp (Science and Science Education) Momentet avser att ge kunskaper i och om grundläggande naturvetenskap, naturvetenskapens utveckling och roll i samhället samt naturvetenskapens didaktik. Moment 2. Fysik med didaktisk inriktning, 15 hp (Physics and Physics Education) Momentet behandlar fysik och fysikdidaktik.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall studenten kunna: • översiktligt beskriva och förklara det naturvetenskapliga ämnesområdet med tonvikt på energi och materia med ett hållbarhetsperspektiv • förklara och använda naturvetenskapliga begrepp, modeller och teorier om materia, värme, strålning mm • utföra och utforma försök/laborationer med syftet att börja ställa frågor och formulera svar • identifiera, känna till och använda naturvetenskapliga arbetsformer och arbetssätt • beskriva naturvetenskapens utveckling och naturvetenskapen i skolan med bl a ett genusperspektiv • beskriva den naturvetenskapliga synen på universums uppkomst och uppbyggnad • tillämpa geovetenskapliga teorier och modeller för att förklara jordskorpans uppbyggnad och utseende samt jordens klimat • tillämpa och förklara begrepp, teorier och modeller inom områdena mekanik, energi och värmelära, t ex kraft och rörelse, arbete, temperatur och aggregationsformer • tillämpa och förklara begrepp, teorier och modeller inom ellära och magnetism, t ex elektrostatik, ström, magnetism och induktion • beskriva och förklara grundläggande teori inom atomfysik. • förklara och visa grundläggande teori inom elektronik, t ex komponentkännedom och enkla kretsar • tillämpa och förklara begrepp, teorier och modeller inom vågrörelselära med optik och akustik. Kursen genomsyras främst av perspektiven hållbar utveckling och genus.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Ma C, Ke A, Fy A, Bi A

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs med varierande arbetssätt (föreläsningar, problemlösning, seminarier, basgruppsarbete etc) och tar sin utgångspunkt bl a i vardagliga fenomen som kan analyseras och förstås genom experiment, laborativa övningar, exkursioner och studiebesök. Laborativa övningar, exkursioner, studiebesök och seminarier är obligatoriska inslag.

Examination

Examinationen sker dels genom skriftliga tentamina, dels genom muntliga och/eller skriftliga redovisningar av t ex laborationsmoment och seminarier. På kursen ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). En skriftlig tentamen bedöms med något av betygen, Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). På t ex laborationsmoment och seminarier ges endast betygen God¬känd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska inslag är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultat¬en vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnes- som didaktiskt perspektiv. För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett /SA

Övriga föreskrifter

Studerande som läst kursen Miljö, natur och samhälle 1-15hp och 16-30hp kan tllgodräknas som 15hp naturvetenskap vilket innebär att Moment I omfattande 15hp kan tillgodoräknas.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Obligatorisk litteratur: Andersson, Björn (2001). Elevers tänkande och skolans naturvetenskap. www.skolverket.se (Publikationer) Campbell, Neil A. & Reece Jane B. (2005). Biology. San Fransisco: Benjamin/Cummings. ISBN: 0-321-27045-2. (1231 sidor) Hewitt, Paul G (2006). Conceptual Physics. San Fransisco: Benjamin/Cummings. ISBN: 0-321-31532-4. (733 sidor) Petrucci, Ralph H. et al (2007). General Chemistry: principles & modern applications. New Jersey: Pearson Education Inc. ISBN: 0-13-198825-5. (1172 sidor) Thomas, Bertil (1999). Naturvetenskapens milstenar. Stockholm: Liber. ISBN 9147008156. (295 sidor) Nordlab. http://na-serv.did.gu.se/nordlab/se/trialse/trialunits.html Skolans läroplaner och kursplaner. www.skolverket.se Valfritt läromedel i fysik från grundskolan/naturkunskap på gymnasiet Kopierat material och aktuella artiklar som behandlar olika perspektiv t ex från http://www.ils.uio.no/english/rose/ Referenslitteratur: Gustavsson, Anders (2002). Elektronik grundkurs. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02304-9. (78 sidor) Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik (2005). Fysik i vardagen 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe. Lund: Studentlitteratur. ISBN 914403945X (369 sidor) Kurslitteraturlistan kan komma att revideras inför ny kurs.

Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Hamrin Maria, Norqvist Patrik
Studentlitteratur : 2005 :