"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturvetenskap II, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Science II

Denna kursplan gäller: 2007-08-13 och tillsvidare

Kurskod: 6NO003

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2006-10-09

Innehåll

I kursen studeras kemi och biologi med didaktiska inslag. Kursen är indelad i två moment. Moment 1. Ekologi och grundläggande kemi, 15 hp Ecology and Introduction to Chemistry Momentet innehåller ekologi samt grundläggande allmän och oorganisk kemi. Moment 2. Livets kemi och biologi, 15 hp Life Science Momentet innehåller kemi och biologi kopplat till livsprocesserna. Kursen genomsyras främst av perspektivet hållbarhet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - klassificera ett urval av arter i den nordiska floran och faunan - föra grundläggande ekologiska resonemang - beskriva materiens uppbyggnad och egenskaper samt redogöra för begreppet kemisk bindning - tillämpa stökiometriska principer - beskriva termodynamiska samband - förklara och tillämpa begreppet kemisk jämvikt - beskriva och förklara elektrokemiska reaktioner - identifiera och beskriva de viktigaste organiska ämnesklasserna och känna till deras egenskaper och användningsområden - redogöra för ämnesklassernas huvudsakliga reaktionsmönster - redogöra för hur liv uttrycks i form av biokemiska processer - översiktigt beskriva cellens strukturer och därtill hörande processer - förklara och problematisera hur arvet kommer till uttryck i individens och artens utveckling.

Behörighetskrav

Univ: Naturvetenskap I eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs med varierande arbetssätt (föreläsningar, problemlösning, seminarier, basgruppsarbete etc) och tar sin utgångspunkt bl a i vardagliga fenomen som kan analyseras och förstås genom experiment, laborativa övningar, exkursioner och studiebesök. Laborativa övningar, exkursioner, studiebesök och seminarier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker dels genom skriftliga tentamina, dels genom muntliga och/eller skriftliga redovisningar av t ex laborationsmoment och seminarier. På kursen ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). På skriftlig tentamen sätts något av betygen VG, G eller U. På laborationsmoment och seminarier ges endast betygen G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska inslag är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultat¬en vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnes- som didaktiskt perspektiv. För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursen begränsas till fem. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www..umu.se/blankett/SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

- Campbell, Neil A. & Reece Jane B. (2005). Biology. San Fransisco: Benjamin/Cummings ISBN: 0-321-27045-2. (1231 s). - Petrucci, Ralph H. et al (2007). General Chemistry: principles & modern applications. New Jersey: Pearson Education Inc ISBN: 0-13-198825-5. (1172 s). - Valfria floror, t ex Mossberg och Fjällfloran - Nordlab.http://na-serv.did.gu.se/nordlab/se/trialse/trialunits.html - Skolans läroplaner och kursplaner. www.skolverket.se - Valfritt läromedel i kemi från grundskolan/naturkunskap från gymnasiet - Kopierat material och aktuella artiklar som behandlar olika perspektiv t ex från http://www.ils.uio.no/english/rose/ Referenslitteratur: - Gunilla Jakobsson (2005). Vardagskemi. Lund: Studentlitteratur ISBN: 91-44-02637-4. (200 s). Kurslitteraturlistan kan komma att revideras inför ny kurs.

Biology
Campbell Neil A., Reece Jane B.
7. ed. : San Francisco, CA : Pearson/Benjamin Cummings : cop. 2005 : xl, 1231 s. :
ISBN: 0-8053-7171-0
Se Umeå UB:s söktjänst