Engelskt namn: Science III
Denna kursplan gäller: 2008-01-14 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-01-14
Kurskod: 6NO002
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-01-17
Reviderad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-01-17
Kursen är indelad i två moment. Moment 1 : Undervisning i naturvetenskap (Science teaching) Momentet (15hp) är didaktiskt inriktat, med en längre verksamhetsförlagd utbildning (VFU) om 12 hp med 7 veckor förlagda till skolan och en kortare universitetsförlagd del med inriktning mot bedömning (3hp). Moment 2 : Naturvetenskap i perspektiv. Natural science perspectives Momentet (15hp) behandlar organismers anatomi och fysiologi i ett systematiskt och evolutionärt perspektiv samt ämnesövergripande teman. Vidare genomförs en naturvetenskaplig fördjupning i form av ett projektarbete. Kursen genomsyras av perspektiven hållbarhet, klass, etnicitet och genus.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - tolka och använda gällande styrdokument för de naturvetenskapliga ämnena - planera, genomföra och utvärdera undervisning i naturvetenskap - överföra de ämnesteoretiska kunskaperna till undervisning i skolan - använda olika arbetssätt som utvecklar elevers kunskap och intresse för naturvetenskap - identifiera och behandla problem av etnisk, social och gender-karaktär - redogöra för organismers struktur, funktion och systematik i ett evolutionärt perspektiv - tillämpa ett tematiskt arbetssätt genom att integrera de naturvetenskapliga disciplinerna - genomföra en fördjupad studie inom ett valt naturvetanskapligt område i form av ett projektarbete
Univ: Naturvetenskap II 31-60 hp eller motsvarande
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, projektarbete och temaarbete. Den tar sin utgångspunkt bl a i vardagliga fenomen som kan analyseras och förstås genom experiment, laborativa övningar, exkursioner och studiebesök. Laborativa övningar, exkursioner, studiebesök och seminarier är obligatoriska moment. Moment 1 utgörs till största delen av VFU. Den delen är obligatorisk och innebär att studenten, under handledning, följer den lokale lärarutbildarens (LLU) arbetsdag.
Examinationen sker dels genom skriftlig och muntlig tentamen, dels genom muntliga och/eller skriftliga redovisningar av olika inslag i kursen. På tentamen, projektarbete och VFU sätts något av betygen VG, G eller U. På laborationsmoment och seminarier ges endast betygen G eller U. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska inslag är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultat¬en vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska inslag är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnesperspektiv som ur didaktiska perspektiv. Det läggs också särskild vikt vid den studerandes förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisningsavsnitt samt förmåga att analysera och problematisera sin egen undervisning och de i kursen bearbetade frågeställningarna. För studerande som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle, anordnas ytterligare provtillfällen (se universitets regelsamling). Antalet provtillfällen för kursens delar begränsas till fem med undantag av VFU-delen, där endast två tillfällen medges. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA.
*Hewitt Paul G.
Conceptual physics
10. ed. : San Fransisco : Pearson Addison Wesley : 2006 : 788 s. :
ISBN: 0-321-31532-4 (int. ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst
*Petrucci Ralph H.4 aut
General chemistry :b principles and modern applications
9. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson : cop. 2007 : xxix, 1172, 77, 30 s. :
ISBN: 0-13-198825-5 (International ed.) (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Bernes Claes
En ännu varmare värld : växthuseffekten och klimatets förändringar
Stockholm : Naturvårdsverket : 2007 : 176 s. :
ISBN: 978-91-620-1261-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Biology
Campbell Neil A., Reece Jane B.
7. ed. : San Francisco, CA : Pearson/Benjamin Cummings : cop. 2005 : xl, 1231 s. :
ISBN: 0-8053-7171-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Korp H.
Kunskapsbedömning : hur, vad och varför.
Stockholm : (Forskning i fokus, nr. 13). Myndigheten för skolutveckling, 2003 (Nedladdningsbar) :
ISBN: 91-85128-05-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Lindström Gunnar, Pennlert Lars Åke
3. uppl. : Umeå : Fundo : cop. 2006 : 73 s. :
ISBN: 91-975584-1-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Myndighet för skolutveckling. : Naturorienterade ämnen. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning.
www.skolverket.se under Publikationer : 2008 : 62s :
ISBN: 978-91-85589-57-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Naturvetenskap som allmänbildning : en kritisk ämnesdidaktik
Sjøberg Svein, Claesdotter Annika, Andersson Sten, Strömdahl Helge
2., [rev.] uppl. /b översättning: Annika Claesdotter och Sten Andersson : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 443 s. :
ISBN: 91-44-03808-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Likvärdig bedömning och betygsättning : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Statens skolverk : 2004 : 71 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1368
ISBN: 91-85009-60-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Anatomi och fysiologi
Sonesson Bertil, Sonesson Gun d 1930-
4., bearb. uppl. / b [illustrationer: Urban Frank ...] : Stockholm : Liber : 2006 : 396 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4704905o.jpg
ISBN: 91-47-05256-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Grundskolans läroplaner och kursplaner. : www.skolverket.se
Kopierat material och aktuella artiklar som behandlar olika perspektiv t ex från http://www.ils.uio.no/english/rose/
Nordlab. Elevers tänkande och skolans naturvetenskap. : http://naserv.did.gu.se/nordlab/se/se.html
Valfritt läromedel i kemi och biologi från grundskolans samt naturkunskap från gymnasiet.