"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturvetenskap och teknik i barnets värld, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Science in a Child Perspective

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6NO000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2007-08-13

Innehåll

Kursen baseras på grundläggande naturvetenskap och teknik, där astronomi, biologisk mångfald, kemiska reaktioner och vardagsteknik är några exempel på områden som behandlas. Experiment och övningar för undervisning i naturvetenskap och teknik utformas, genomförs med elevgrupper, utvärderas och efterarbetas. Människans roll i lokala och globala ekosystem diskuteras. Den studerande tränas att oberoende av årstider och väder uppleva, upptäcka och utforska naturvetenskapliga och tekniska fenomen i omgivningen, samt att omsätta detta till undervisning för barn. Teorier om kunskapssyn och motivation behandlas och kopplas till undervisningssituationer med naturvetenskapligt och tekniskt innehåll för de tidigare skolåren och förskolan. Genusfrågor relaterade till undervisning i naturvetenskap och teknik behandlas under kursen.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: • redogöra för innebörden av de grundläggande naturvetenskapliga och tekniska begrepp, som behandlas under kursen, • planera, genomföra och utvärdera enkla naturvetenskapliga och tekniska experiment på ett säkert sätt tillsammans med barn, • använda naturvetenskapliga förklaringsmodeller för att förklara vardagliga fenomen för barn i de tidiga skolåren och förskola, på ett sådant sätt att deras intresse och begreppsutveckling stimuleras, • utifrån utbildningsvetenskapliga teorier planera, genomföra och utvärdera undervisningsaktiviteter som syftar till att utveckla barns intresse och förståelse av naturvetenskapliga och tekniska fenomen, • göra en enkel analys av hur en given mänsklig aktivitet kan påverka vår gemensamma livsmiljö, lokalt och globalt, • utifrån genusperspektiv analysera naturvetenskapliga och tekniska inslag, som behandlas under kursen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, exkursioner, självstudier samt handledning i samband med design av egna undervisningsaktiviteter i barngrupper. De egna undervisningsaktiviteterna sker i universitets- eller skolmiljö. Laborationer, presentationsövningar, egna undervisningsaktiviteter och seminarier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig tentamen samt muntliga och/eller skriftliga redovisningar av laborationsmoment och teknikpresentationer samt egna undervisningsaktiviteter. På tentamen samt på planering och individuell skriftlig utvärdering av de egna undervisningsaktiviteterna sätts något av betygen VG, G eller U. Laborationer, teknikpresentationer och seminarier bedöms med betyget G eller U. Betyget på hela kursen baseras på en sammanvägning av resultatet på samtliga examinerande delar. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska delar är godkända. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att kunna analysera och värdera kursens begrepp och teorier såväl ur ämnesperspektiv som ur didaktiska perspektiv. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle, anordnas ytterligare provtillfällen i enlighet med universitets regler, dock högst fem (se universitetets regelsamling). Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan examinator utses. Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett /SA.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Litteraturlistan kan komma att revideras inför nytt kurstillfälle Aurell, Harriet, red. (2005). Kvinnor som skapar teknik. Linköping: NUTEK förlag. (127 s.) http://www.nutek.se/sb/d/232 Blomdahl, Eva (2007), Teknik i skolan en studie av teknikundervisning för yngre skolbarn. Stockholm: LHS förlag. (215 s.) Brügge, Birgitta; Glantz, Matz; Sandell, (red) Klas (2007). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber (264 s.) Covington, Martin V. (2000). Goal Theory, Motivation, and School Achievement: An Integrative Review. Annual Review of Psychology, 51(1), 171-200. Harlen, Wynne (1996). Att våga språnget. Stockholm: Almkvist och Wiksell. (149 s) Hewitt, Paul m.fl.(2007). Conceptual integrated science. London: Addison-Wesley. (668 s.) Ryan, Richard M., & Deci, Edward L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. Sjöberg, Staffan (1997). I uppfinnarens verkstad. Uppsala: reklam & katalogtryck. (144 s.). Thorén, Ingvar (1997). Teknik i flera perspektiv. Solna: Ekelunds Förlag AB. (153 s.). Gällande styrdokument för grundskolan www.skolverket.se Kopierat material kan tillkomma.

Våga språnget! : om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen.
Harlen Wynne (red), Elstgeest Jos, Moback Margaretha, Persson Hans
1. uppl. : Stockholm : Almqvist&Wiksell : 1996 : 149, ill. :
ISBN: 91-21-14778-7
Se Umeå UB:s söktjänst