"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 2, 30 hp

Engelskt namn: Music 2

Denna kursplan gäller: 2024-06-03 och tillsvidare

Kurskod: 6MU076

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08

Innehåll

Samtliga kurser utgår från en ämnesdidaktisk grundsyn i relation till innehållet, med fokus på ämneskunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare. Egna och andras musikaliska erfarenheter tas tillvara, systematiseras och reflekteras över kontinuerligt genom alla delkurser genom samtal och loggbok som stöd. Erfarenheterna sätts även i relation till relevanta forskningsresultat. I gällande kurs behandlas i första hand olika aspekter av undervisningsmetodik i musik. Studierna i metodik innebär att lära sig undervisa i musik delvis genom att lära sig musicera själv, delvis genom att lära sig att undervisa andra i musicerande. Den undervisningsmetodik och de instrumentala färdigheter som tas upp i kursen är anpassade efter styrdokument för musikundervisning inom det svenska skolväsendet (förskoleklass, grundskola och gymnasieskola). Kursen består av sex delkurser: 

Metodik i instrumentala färdigheter 1 (5 hp) 
Delkursen innehåller metodikstudier i sång och ackompanjemangsspel, gitarr, bas, trummor, PA-teknik, kör och ensemble (med fokus på samspel, genrekännedom, improvisation). Studierna inkluderar även perspektiv på musik med fokus på sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt musikämnets organisation, styrdokument samt bedömning och betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs F-3 samt delar av 4-6. 

Metodik i musikteori, arrangering och komposition (5 hp) 
Delkursen innehåller metodikstudier i studier i musikteori, arrangering och komposition, musikproduktion samt digital musikteknik och AI-verktyg. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i grundskolan och gymnasiet. 

Metodik i instrumentala färdigheter 2 (5hp) 
Delkursen innehåller metodikstudier i sång och ackompanjemangsspel, gitarr, bas, trummor, PA-teknik, kör och ensemble (med fokus på samspel, genrekännedom, improvisation). Studierna inkluderar även perspektiv på musikundervisning med fokus på sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt musikämnets organisation, styrdokument och bedömning samt betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs 4-6 samt delar av 7-9. 

Musikalisk improvisation (5 hp) 
Delkursen innehåller såväl praktisk som teoretisk undervisning i musikalisk improvisation med fokus på tolkning av olika genrer. Tidigare erhållna kunskaper i arrangering, komposition och musikteori samt instrumentala färdigheter tillämpas som verktyg för improvisation. Förhållningsätt, övningsupplägg, målmedvetenhet, improvisationsretorik, samt relation medan processanalys och resultat (förverkligande av de musikaliska intentionerna) berörs i delkursen. 
 
Metodik i instrumentala färdigheter 3 (5 hp) 
Delkursen innehåller metodikstudier i huvudinstrument, kör och ensemble (med fokus på samspel och genrekännedom). Studierna inkluderar även kunskap om musikämnets organisation, styrdokument och bedömning samt betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs 7-9 samt delar av musikkurser i gymnasiets estetiska program, musik. 
 
Musikalisk improvisationsmetodik (5hp) 
Delkursen innehåller metodikstudier i improvisation, med fokus på improvisation som verktyg i olika musikundervisningssammanhang. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i grundskolan samt delar av musikkurser i gymnasiets estetiska program, musik. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse 

  • definiera pedagogiskt ledarskap inom undervisningssituationer med fokus på sociala relationer och konflikthantering 
  • redogöra för och ge exempel på hantverksmässiga kunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare relaterade till musikämnets vetenskapliga och konstnärliga grund 
  • redogöra för och ge exempel på de hantverksmässiga kunskaper samt den metodik som krävs för att arbeta som musiklärare i relation till barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar 
  • redogöra för olika verktyg relaterat till digital musikteknik och AI-verktyg inom musikundervisning 
  • utveckla förståelse för musikämnets organisation och styrdokument  
  • utveckla förståelse för bedömning samt betygsättning i musikämnet 
  • beskriva interaktion, samspel och kommunikation i improvisationsmoment inom musikundervisning  
  • redogöra för olika typer av yrkesskrivande 
  • ge exempel på samspel mellan olika uttrycksformer 

Färdighet och förmåga 

  • tillämpa metodiska verktyg för undervisning inom instrumentala färdigheter 
  • tillämpa metodiska verktyg för undervisning inom gehörs- och musiklära samt arrangering, komposition och musikproduktion 
  • tillämpa metodiska verktyg för digital musikteknik och AI-verktyg inom musikundervisning 
  • utföra musikalisk improvisation enskilt och tillsammans 
  • tillämpa metodiska verktyg för undervisning inom musikalisk improvisation 
  • tillämpa relevant ämnesdidaktik och ämnesmetodik för planering och genomförande av musikundervisning  
  • utveckla och utvärdera musikundervisning för att stimulera elevers lärande och utveckling 
  • tillvarata och systematisera egna och andras musikaliska erfarenheter i relation till kursens ämnesinnehåll 
  • uppvisa ett vetenskapligt förhållningssätt med relevans för pedagogiskt ledarskap 
  • härleda observationer av musikaliska sammanhang till musikämnets organisation och styrdokument  
  • pröva strategier för bedömning i musikrelaterade undervisningssammanhang 
  • formulera och kommunicera planerad undervisning till olika målgrupper 
  • tillämpa digitala verktyg som metodiskt verktyg i musikundervisning 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera kring och problematisera den egna kunskapsutvecklingen i såväl de teoretiska som de praktiska delarna av kursen 
  • värdera och bedöma undervisningssituationer utifrån pedagogiskt ledarskap 
  • jämföra och granska olika former av undervisningsmaterial 
  • problematisera konstnärlig process inom samspelssituationer i musikundervisning 

Behörighetskrav

Univ: Musik 1 med godkänt resultat på minst 20 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier, grupparbete, samt handledning och genomförs dels digitalt, dels på campus.

Examination

Studenterna examineras individuellt oavsett undervisningens upplägg. Examination av delkursernas innehåll inkluderar laborationer, tentamina, redovisningar och inlämningar. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att erhålla VG på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på minst 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment.   

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle. 

Kursen ersätter de tidigare kurserna Musik 2 (6MU022, 6MU057, 6MU061, 6MU067) och kan inte tas med i examen tillsammans med dessa.   



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.  

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 27

Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
Fjärde reviderade upplagan : [Danderyd] : Notfabriken : 2019 : 159 sidor :
ISBN: 9789188181930
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fagius Gunnel
Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 175, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-01935-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Basboken [Musiktryck]
Wihlborg Jan-Åke, Löfgren Anders
Danderyd : Warner/Chappell Music Scandinavia : cop. 1992 : 56 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval, ca.15 s. tillhandahålls av undervisande lärare

Spelrum : en metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger
Schenck Robert, Sigfridsson Lisa
2., omarb. uppl. : Göteborg : Ejeby : 2006 : 269 s. :
ISBN: 9789188316479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Relevanta styrdokument om musikämnet för grundskolan (Lgr11/22) samt gymnasiet (delarna musik/musikteori med tillhörande kursplaner) tillhandahålls av undervisande lärare. Annan litteratur, Kompendier/digitalt material tillhandahålls av undervisande lärare.

Referenslitteratur

Glover Joanna
Children composing 4-14
London : RoutledgeFalmer : 2000 : 143 s. :
ISBN: 0415230721
Se Umeå UB:s söktjänst

Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Ola
Musiklära, gehörsträning, visharmonisering
3. uppl. : Stockholm : Prisma : 2001 : 240 s. :
ISBN: 9151839571
Se Umeå UB:s söktjänst

Hickey Maud.
Why and how to teach music composition : a new horizon for music education
Reston, VA : MENC : c2003. : viii, 243 p. :
ISBN: 1565451546
Se Umeå UB:s söktjänst

Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson K. G.
[Ny utg.] : Danderyd : Notfabriken : [2013], cop. 1999 : 240 s. :
ISBN: 9789186825508
Se Umeå UB:s söktjänst

Ingelf Sten
Praktisk harmonilära och ackordspel : visharmonik. Faktadel
Stockholm : Reuter & Reuter : [1985] : 177 s. :
ISBN: 9185870021
Se Umeå UB:s söktjänst

Snodgrass Jennifer
Teaching music theory : new voices and approaches
New York : Oxford University Press : 2020 : PDF (328 pages) :
Online access for UMUB
ISBN: 9780197510575
Se Umeå UB:s söktjänst

Tomaro M
Instrumental Jazz Arranging - A Comprehensive And Practical Guide
Hal Leonard Corporation : 2009 :

Holmberg Ylva
Rösträtt : musik på barns villkor
1. uppl. : Stockholm : Gehrman : 2014 : 155 s. :
ISBN: 9789177483472
Se Umeå UB:s söktjänst