Engelskt namn: Music 2
Denna kursplan gäller: 2022-05-16 och tillsvidare
Kurskod: 6MU067
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-03-08
Samtliga kurser utgår från en ämnesdidaktisk grundsyn i relation till innehållet, med fokus på ämneskunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare. Egna och andras musikaliska erfarenheter tas tillvara, systematiseras och reflekteras över kontinuerligt genom alla delkurser genom samtal och loggbok som stöd. Erfarenheterna sätts även i relation till relevanta forskningsresultat. I gällande kurs behandlas i första hand olika aspekter av undervisingsmetodik i musik. Studierna i metodik innebär att lära sig undervisa i musik delvis genom att lära sig musicera själv, delvis genom att lära sig att undervisa andra i musicerande. Den undervisningsmetodik och de instrumentala färdigheter som tas upp i kursen är anpassade efter styrdokument för musikundervisning inom det svenska skolväsendet (förskoleklass, grundskola och gymnasieskola). Kursen består av sex delkurser.
Metodik i instrumentala färdigheter 1 (5 hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i sång och ackompanjemangsspel, gitarr, bas, trummor, PA-teknik, kör och ensemble (med fokus på samspel, genrekännedom, improvisation). Studierna inkluderar även perspektiv på musik med fokus på sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt musikämnets organisation, styrdokument och bedömning samt betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs F-3 samt delar av 4-6.
Metodik i musikteori, arrangering och komposition 1 (5 hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i notationsprogram, inspelningsverktyg, musikteori, arrangering, komposition och musikproduktion. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i grundskolan samt gymnasiet.
Metodik i instrumentala färdigheter 2 (5hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i sång och ackompanjemangsspel, gitarr, bas, trummor, PA-teknik, kör och ensemble (med fokus på samspel, genrekännedom, improvisation). Studierna inkluderar även perspektiv på musikundervisning med fokus på sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, samt musikämnets organisation, styrdokument och bedömning samt betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs 4-6 samt delar av 7-9.
Musikalisk improvisation (5 hp)
Delkursen innehåller såväl praktisk som teoretisk undervisning i musikalisk improvisation med fokus på tolkning av olika genrer. Tidigare erhållna kunskaper i arrangering, komposition och musikteori samt instrumentala färdigheter tillämpas som verktyg för improvisation. Förhållningsätt, övningsupplägg, målmedvetenhet, improvisationsretorik, samt relation medan processanalys och resultat (förverkligande av de musikaliska intentionerna) berörs i delkursen.
Metodik i instrumentala färdigheter 3 (5 hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i huvudinstrument, bruksinstrument, PA-teknik, kör och ensemble (med fokus på samspel och genrekännedom). Studierna inkluderar även kunskap om musikämnets organisation, styrdokument och bedömning samt betygsättning. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i årskurs 7-9 samt delar av musikkurser i gymnasiets estetiska program, musik.
Musikalisk improvisationsmetodik (5hp)
Delkursen innehåller metodikstudier i improvisation, med fokus på improvisation som verktyg i olika musikundervisningssammanhang utifrån det egna och andras musicerande, musikaliska uttryck samt tolkning av genrer. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som musiklärare i grundskolan samt delar av musikkurser i gymnasiets estetiska program, musik.
För betyget Godkänd ska den studerande kunna visa:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Univ: Musik 1 med godkänt resultat på minst 20 hp eller motsvarande
Studierna ges i form av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier samt handledning och genomförs såväl digitalt som på campus.
Följande examinationer är gällande för de sex delkurserna i kursen:
Metodik i instrumentala färdigheter 1 (5 hp) examineras genom bedömning av:
Metodik i musikteori, arrangering och komposition 1 (5 hp) examineras genom bedömning av:
Metodik i instrumentala färdigheter 2 (5hp) examineras genom bedömning av:
Musikalisk improvisation (5 hp) examineras genom bedömning av:
Metodik i instrumentala färdigheter 3 (5 hp) examineras genom bedömning av:
Musikalisk improvisationsmetodik (5 hp) examineras genom bedömning av:
Varje prov bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För att erhålla G på hel kurs ska den studerande ha uppnått detta betyg på alla examinerande delar. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG på minst 20 hp. Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Student som har underkänts vid ordinarie prov, samt omprov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära ny examinator vid nästa omprov, om inte särskilda skäl talar emot detta.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information se: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
Fjärde reviderade upplagan : [Danderyd] : Notfabriken : 2019 : 159 sidor :
ISBN: 9789188181930
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holmström Kenneth
A vista-teknik [Musiktryck] : hur du blir en bättre notläsare
Västra Frölunda : Holmström : 1996-9999 :
Obligatorisk
Sköld Stefan
Upp- och nersjungningar [Musiktryck]
Stockholm : Gehrman : 1987 : 69 s. :
ISBN: 9177480112
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://www.gehrmans.se/butik/musikprodukter/upp-och-nersjungningar-bok
Holmberg Ylva
Rösträtt : musik på barns villkor
1. uppl. : Stockholm : Gehrman : 2014 : 155 s. :
ISBN: 9789177483472
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fagius Gunnel
Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 175, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-01935-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval tillhandahålls av undervisande lärare
Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Basboken [Musiktryck]
Wihlborg Jan-Åke, Löfgren Anders
Danderyd : Warner/Chappell Music Scandinavia : cop. 1992 : 56 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval, ca.15 s. tillhandahålls av undervisande lärare
Spelrum : en metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger
Schenck Robert, Sigfridsson Lisa
2., omarb. uppl. : Göteborg : Ejeby : 2006 : 269 s. :
ISBN: 9789188316479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berglund Hasse
Musiklärarens piano-, gitarr- bas- och trumskola [Musiktryck]
[Sverige] : Hazett Music : 2013 : 150 s. :
ISBN: 9789163730993
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Relevanta styrdokument om musikämnet för grundskolan (Lgr11/22) samt gymnasiet (delarna musik/musikteori med tillhörande kursplaner) tillhandahålls av undervisande lärare. Annan litteratur, Kompendier/digitalt material tillhandahålls av undervisande lärare.
Glover Joanna
Children composing 4-14
London : RoutledgeFalmer : 2000 : 143 s. :
ISBN: 0415230721
Se Umeå UB:s söktjänst
Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson Ola
Musiklära, gehörsträning, visharmonisering
3. uppl. : Stockholm : Prisma : 2001 : 240 s. :
ISBN: 9151839571
Se Umeå UB:s söktjänst
Hickey Maud.
Why and how to teach music composition : a new horizon for music education
Reston, VA : MENC : c2003. : viii, 243 p. :
ISBN: 1565451546
Se Umeå UB:s söktjänst
Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson K. G.
[Ny utg.] : Danderyd : Notfabriken : [2013], cop. 1999 : 240 s. :
ISBN: 9789186825508
Se Umeå UB:s söktjänst
Ingelf Sten
Praktisk harmonilära och ackordspel : visharmonik. Faktadel
Stockholm : Reuter & Reuter : [1985] : 177 s. :
ISBN: 9185870021
Se Umeå UB:s söktjänst
Snodgrass Jennifer
Teaching music theory : new voices and approaches
New York : Oxford University Press : 2020 : PDF (328 pages) :
Online access for UMUB
ISBN: 9780197510575
Se Umeå UB:s söktjänst
Tomaro M
Instrumental Jazz Arranging - A Comprehensive And Practical Guide
Hal Leonard Corporation : 2009 :