Engelskt namn: Music, continuation 2
Denna kursplan gäller: 2019-05-20 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2019-05-20
Kurskod: 6MU065
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetiska ämnen: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-03-14
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, 2019-03-26
Genom studier inom valfri huvudinriktning samt musicerande i olika ensembleformer och genrer, ges utrymme att befästa kunskaper inom det individuella musikutövandet samt det musikdidaktiska området på en utökad nivå. Kursen innehåller vidgade aspekter av musikteori, gehör, arrangering, komposition, improvisation och körsång, samt kör-, ensemble- och orkesterledning. Studierna behandlar även området digital musikproduktion med fokus på undervisning i skolan. I kursen ingår ett konstnärligt projektarbete som ska utmynna i en konstnärlig framställning. Kursen innehåller kontinuerlig tillämpad musikdidaktik vid samverkansskola tillsammans med musiklärare. Utökade ämnesdidaktiska inslag behandlar styrdokument, kursplaner och teorier som specifikt berör musikundervisning inom den av studenten valda huvudinriktningen, med särskilt hänseende till bedömningsfrågor. Studier i aktuella och beprövade vetenskapliga teorier samt styrdokument för skolan mynnar ut i ett självständigt vetenskapligt arbete av begränsat omfång.
Modul 1, 15 hp
Studierna består av musikutövande inom såväl vald huvudinriktning som olika instrument i varierande ensembleformer och genrer. Praktiska inslag integrerar musikteoretiska kunskaper med koppling till olika musikaliska och konstnärliga gestaltningar på en utökad nivå. Modulen innehåller studier i musiktekniska redskap och digitala musikverktyg med fokus på digital musikproduktion i musikundervisning i skolan. Studierna innefattar kontinuerlig tillämpad musikdidaktik vid samverkansskola, med fokus på bedömning.
Modul 2, 15 hp
Modulen innehåller studier inom individuell huvudinriktning samt musikteori och musikdidaktik. Studierna omfattar även planering, genomförande och presentation av ett konstnärligt projektarbete inom valfritt huvudområde. Projektarbetet bygger på tidigare studier med fokus på instrument i olika ensembleformer och genrer, musikteori och gehör samt arrangering, komposition och improvisation. Projektet ska mynna ut i en konstnärlig framställning. Modulen innehåller vidare vetenskaplig bearbetning av valt intresseområde och ska resultera i en mindre vetenskaplig rapport. Tillämpad musikdidaktik i samverkansskola genomförs kontinuerligt under modulens gång
För godkänd kurs ska den studerande:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Musik fördjupning 1, moment 1 15 hp, eller motsvarande.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier samt handledning. Workshops innebär undervisning i grupp och omfattar introduktioner, laborationer och redovisningar (kan innebära sk. uppspel). Litteraturseminarier sker i grupp under ledning av undervisande lärare. Handledning innebär att läraren följer och ledsagar studenterna i deras lärprocesser. Handledning sker främst i grupp men även enskild handledning förekommer. Vid inslag av tillämpad musikdidaktik ges handledning av musiklärare vid samverkansskola.
Examination i musikteori sker genom såväl skriftliga som gestaltande uppgifter. Instrumentala och ensemblefärdigheter bedöms såväl formativt som summativt, dels enskilt, dels i grupp. Ensembleledning examineras genom redovisning av ledningsövningar. Kunskaper i ljudteknik och IKT examineras genom praktiskt utformade prov samt skriftliga inlämningsuppgifter. Examination av kurslitteratur sker såväl muntligt vid seminarier som med skriftliga inlämningsuppgifter relaterade till litteraturuppgifter. Examination av konstnärligt projektarbete sker genom presentation av konstnärlig produkt, muntlig redovisning av planering och genomförande av projektarbete samt kritisk granskning av andra studenters produkter (muntlig) i samband med redovisningar. Examination av vetenskaplig bearbetning sker genom inlämnande av skriftlig rapport.
För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i minst 2/3 av kursens två moduler. Särskild vikt vid bedömningen av betyget VG läggs vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter.
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmodul inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska modulet. Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. Studeranden som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet.
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information, se http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Alvehus Johan
Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 144 s. :
ISBN: 978-91-47-09915-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspers Patrik
Etnografiska metoder : att förstå och förklara samtiden
2., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 287 s. :
ISBN: 978-91-47-09615-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Andersson Patrik
Orkesterdirigering : partituranalys, gestik och ledarskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 282 s. :
ISBN: 9789144073934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gabrielsson Alf
Starka musikupplevelser : musik är mycket mer än bara musik
Hedemora : Gidlund : 2008 : 583 s. :
ISBN: 978-91-7844-759-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
2. utg. : Oslo : Cappelen Damm akademisk : cop. 2013 : 266 s. :
ISBN: 978-82-02-27038-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskapssynen och pedagogiken : varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas
Enkvist Inger, Ingvar Martin, Wållgren Ingrid, Henrekson Magnus
Första upplagan : Stockholm : Dialogos : [2017] : 255 sidor :
ISBN: 9789175043319
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Traditionell harmonilära : harmonik, harmonisering, stämföring. 1 Arbetsbok
Jansson Roine, Åkerberg Ulla Britt
Stockholm : KMH förl. (Musikhögsk.) : 1995 : [2], 80 s. :
ISBN: 91-88842-04-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Roine
Traditionell arrangering : satsteknik och arbetsmetodik
[Stockholm] : Notfabriken : [2017] : 248 sidor :
ISBN: 9789188181527
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Körsång påverkar : forskare berättar
Fagius Gunnel, Ekman Frisk Lena
Slite : Wessmans musikförlag : 2011 : 83 s. :
ISBN: 978-91-87710-28-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den osynliga maten
Kulturverket : 2009 :
https://issuu.com/kulturverket/docs/den_osynliga_maten_boken_pdf_beskur
En ny nordisk stjärnhimmel
Kulturverket : 2009 :
https://issuu.com/kulturverket/docs/kv_rymdbok
Obligatorisk
Spela fritt : improvisation i liv och konst
Nachmanovitch Stephen, Smedberg Sven
[Ny utg.] : Göteborg : Ejeby : 2010 : 202 s. :
ISBN: 9789188316530
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Biophilia Educational Project - FInal Report
Nordic Council of Ministers :
https://biophiliaeducational.org/report/
Obligatorisk
Gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2597
ISBN: 9789138325803
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bedömningsstöd i musik - årskurs 7-9
Skolverket : 2012 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2597
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommentarmaterial till kursplanen i musik (reviderad 2017)
Skolverket : 2017-11-13T17:44:48+01:00 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3864
Obligatorisk
Jämställdhet i läroplanens del 1 och 2
Skolverket : 2018 :
https://www.skolverket.se/download/18.6011fe501629fd150a27d00/1529335972156/Lgr11_Del1_och_2_Jamstalldhet.pdf
Obligatorisk
På tal om musikproduktion : elva bidrag till ett nytt kunskapsområde
Ternhag Gunnar, Wingstedt Johnny
Göteborg : Bo Ejeby : 2012 : 216 s. :
ISBN: 978-91-88316-61-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tomaro M
Instrumental Jazz Arranging - A Comprehensive And Practical Guide
Hal Leonard Corporation : 2009 :
Läsanvisning: ISBN: 9781423452744
Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Musik för alla : filosofiska och didaktiska perspektiv på musik, bildning och samhälle
Varkøy Øivind, Söderman Johan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 214 s. :
ISBN: 9789144084879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
White P
The Producer´s Manual (4th edition)
Sample Magic : 2014 :
Obligatorisk
Lärande i musik : barn och lärare i tongivande samspel
Wallerstedt Cecilia, Lagerlöf Pernilla, Pramling Niklas
Malmö : Gleerup : 2014 : 113 s. :
ISBN: 978-91-40-68763-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även i nyare upplaga samt som bilaga i Zangger Borchs avhandling:
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:991686/FULLTEXT01.pdf
(s.103-269)
Barnet och musiken : en introduktion i musikpedagogik för förskollärare
Angelo Elin, Sæther Morten
Johanneshov : MTM : 2014 : 1 CD-R :
Allmänmetodik, allmändidaktik : ett bidrag till en ämnesbestämning
Bengtsson Jan, Kroksmark Tomas
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 1994 : 82 s. :
ISBN: 914446181X
Se Umeå UB:s söktjänst
Bengtsson Ola
Jazz harmoni : För komposition, analys och improvisation. Vol. 1-2
2005 : 64, 35 s. :
Den musiska människan : barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
Bjørkvold Jon-Roar, Carlberg Hans
1. uppl. : Stockholm : Runa : 1991 : 343 s. :
ISBN: 9188298043
Se Umeå UB:s söktjänst
Bowman W. D.
Philosofical Perspectives on Music
Oxford University Press. : 1998 :
Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Musikalitet och lärande
Chester Gary
Gary chester - the new breed (book/online audio)
Hal Leonard Corporation : 2006 : 47 sidor :
ISBN: 978-1-4234-1812-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Englund Thomas
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Pedagogisk forskning i Sverige, nr 1. s. 37-49 : 2004 :
Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna
Fagius Gunnel
Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 175, [1] s. :
ISBN: 978-91-44-01935-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Famularo Dom
It's Your Move: Motions and Emotions
International Music Publications : 2001 :
Ferm Cecilia
Öppenhet och medvetenhet : en fenomenologisk studie av musikdidaktisk interaktion
Luleå : Luleå tekniska universitet : 2004 : 253 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-25834
Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson K. G.
[Ny utg.] : Danderyd : Notfabriken : [2013], cop. 1999 : 240 s. :
ISBN: 9789186825508
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson K. G.
Alla tiders musikhistoria : från antiken till idag
Upplaga: 1 : [Danderyd] : Notfabriken : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-86825-80-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Lära om lärande
Alerby Eva, Kansanen Pertti, Kroksmark Tomas
Lund : 2000 :
Läsanvisning: - Kampen mellan vetenskap och lära
- Didaktik och lärares yrkeskunskap
Kroksmark Tomas
Didaktiska strövtåg : didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 1994 : 358, [10] s. :
ISBN: 9789171730107
Se Umeå UB:s söktjänst
Kruse B
Thinking art (an interdisciplinary apporach to applied aesthetics)
Norwegian Academy of Music : 2019 :
Mera Sandvargen
Lind Åsa, Digman Kristina
Rabén & Sjögren : 2016 : 119 sidor :
ISBN: 9789129702965
Se Umeå UB:s söktjänst