Engelskt namn: Music, continuation 3
Denna kursplan gäller: 2016-07-25 och tillsvidare
Kurskod: 6MU051
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2016-06-10
Moment 1, 15 hp
Momentet omfattar fördjupning i ett konstnärligt eller musikpedagogiskt projekt. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska olika instrument, skapande samt tekniska och digitala verktyg. Användandet av instrument och digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk och/eller konstnärlig planering och organisation. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundlägande i kursen. Inom projektet kommer olika aspekter av integration med andra modaliteter att utformas. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna samt regler för konstnärliga artefakter. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan används och uttryckt i olika modaliteter. Projektet redovisas och bedöms som en konstnärligprodukt och/eller pedagogisk situation.
Ämneskunskaper:
Moment 2, 15 hp
Att utforma en vetenskaplig text med fokus på musikpedagogik. Texten baseras på bearbetning av insamlad empiri utifrån ”Individuellt konstnärligt/pedagogiskt gestaltande projekt”, eller annat valt intresseområde. Till grund ligger tillämpning av vetenskapliga teorier, begrepp och metoder inom musikpedagogisk forskning. Av vikt är att dels relatera till relevant musikpedagogisk forskning, dels utveckla den kommunikativa förmågan i vetenskaplig text.
Ämneskunskaper:
För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Musik fördjupning 1, 30 hp eller motsvarande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier, enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.
Över tid sker en fördjupning i de olika delmomenten. Vissa delmoment är specifika för en kurs och vissa är återkommande inslag i utbildningen. De olika delmomenten länkas ihop så att de studerande kommer vid genomförd kurs erhålla en såväl bred som djup kunskap om olika aspekter om musik och ämnet musik i en skolkontext.
I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot musik som skolämne. Särskild vikt läggs vid att presentera och bearbeta aktuell forskning.
Examination sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Redovisningsformen kan var såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär.
Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs.
För betyget Väl Godkänd, VG, läggs vikt vid att den studerande visar en hög grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Ökad vikt läggs också vid initiativtagande, ansvarstagande, självständigt tänkande samt kritisk granskning.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos prefekten vid institutionen för estetiska ämnen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 68 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Många möjliga metoder
Fangen Katrine, Sellerberg Ann-Mari
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-07422-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats.
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Nordli Harald
1. uppl. : Malmö : Liber : 2002 : 284 s. :
ISBN: 91-47-06217-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
ATT SKRIVA AKADEMISK TEXT - Om struktur, stil och språk i akademiska texter
Studieverkstaden, Umeå universitet :
Fulltext
Obligatorisk
Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare i musikdidaktik samt i huvudinriktningarna i relation till valt intresseområde för moment 1 samt 2. Se även referenslitteratur.
Espeland Magne
A Scandinavian Perspective on Music Curriculum Research.
Dordrecht: Springer : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s.175-177) In:Liora Bressler (Ed.) International Handbook of Research in Arts Education. Part 1.Dordrecht:Springer.
Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Georgi-Hemming Eva
Music Education - a personal matter.Examining the current discourses of music education i Sweden
In: British Journal of Music Education, 2010, 27:1, (pp 21 33) : 2010 :
Obligatorisk
Dyndahl Petter
Musikkteknologi og fagdidaktisk identitet
Ingår i:
Musikkpedagogiske utfordringer
Oslo : Cappelen Akademisk Forlag : 2004 : 204 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s.73-91)
Nilsson Bo
"I can always make another one!" - Young musicians creating music with digital tools.
Ingår i:
Musicianship in the 21st century
The Rocks, N.S.W. : Australian Music Centre : [2003] : 336 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s.21-33)
Sadolin Cathrine
Komplett sångteknik
1. utg. : København : CVI Publications ApS : cop. 2006 : 255 s. :
ISBN: 87-986797-6-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Strandberg Tommy
Arbetsmaterial Exempel från musikundervisningens historia
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2010 :
Obligatorisk
Strandberg Tommy
Arbetsmaterial. Musikämnet i skolan, vad är det?
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2010 :
Obligatorisk
Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Väkevä Lauri
Garageband or garageband®? Remixing musical futures
Ingår i:
British journal of music education
Cambridge : Cambridge University Press :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s.59-70)
Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bergman Åsa
Växa upp med musik : ungdomars musikanvändande i skolan och på fritiden
Göteborg : Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet : 2009 : 213 s. :
http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20314
ISBN: 978-91-85974-09-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.33-199)
Music didactics as a multifaceted field of cultural didactic studies
Dyndahl Petter, Weider Ellefsen Live
Årbok II : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s.9-23)
Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Design för lärande i musik
Kempe Anna-Lena, West Tore
Stockholm : Norstedt : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-1-302274-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda kapitel ca 50 sidor)
Musik, medier, mångkultur : förändringar i svenska musiklandskap
Lundberg Dan, Malm Krister, Ronström Owe, Ahlbom Sundqvist Ann
Hedemora : Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond : 2000 : 465, [3] s. :
ISBN: 91-7844-322-9 (inb.) ; 399:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s.13-70)
Nordström Marika
Rocken spelar roll : en etnologisk studie av kvinnliga rockmusiker
Umeå : Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet : 2010 : 285 s. :
ISBN: 978-91-7459-122-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (ca. 150 sidor)
Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst