Engelskt namn: Music IV
Denna kursplan gäller: 2016-01-11 och tillsvidare
Kurskod: 6MU049
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-12-17
Innehåll Moment 1, 15 hp.
Momentet omfattar fördjupning i ett huvudinstrument samt grundläggande kunskaper om instrument i olika ensembleformer och genrer. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation integreras och skapar förutsättningar för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning såväl med inriktning mot musikundervisning som konstnärligt arbete. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska olika tekniska och digitala verktyg som används, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. Användandet av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning samt med digitala verktyg prövas framställning av eget undervisningsmaterial. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen. Inom skolverksamheten kommer olika aspekter av integration med andra ämnen att utformas. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:
Innehåll Moment 2, 15 hp.
Momentet omfattar fördjupning i ett huvudinstrument samt grundläggande kunskaper om instrument i olika ensembleformer och genrer. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation integreras och skapar förutsättningar för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning såväl med inriktning mot musikundervisning som konstnärligt arbete. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska olika tekniska och digitala verktyg som används, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. Användandet av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning samt med digitala verktyg prövas framställning av eget undervisningsmaterial. Musikundervisning som forskningsområde introduceras och behandlas. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen. Inom skolverksamheten kommer olika aspekter av integration med andra ämnen att utformas. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:
För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:
Moment 1, 15 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2, 15 hp
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Genomgångna kurser Musik 1, 30 hp, Musik 2, 30 hp samt Musik 3, 30 hp eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt antagningsprov till kursen.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier, enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.
Över tid sker en fördjupning i de olika delmomenten. Vissa delmoment är specifika för en kurs och vissa är återkommande inslag i utbildningen. De olika delmomenten länkas ihop så att de studerande kommer vid genomförd kurs erhålla en såväl bred som djup kunskap om olika aspekter om musik, både i en skolkontext och som konstnärligt uttryck.
I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot musik som skolämne. Särskild vikt läggs vid att presentera och bearbeta aktuell forskning.
Examination sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Redovisningsformen kan var såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär.
Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs.
För betyget väl godkänd, VG, läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga inslag.
För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos prefekten vid Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.