"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik IV, 30 hp

Engelskt namn: Music IV

Denna kursplan gäller: 2016-01-11 och tillsvidare

Kurskod: 6MU049

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-12-17

Innehåll

Innehåll Moment 1, 15 hp.
Momentet omfattar fördjupning i ett huvudinstrument samt grundläggande kunskaper om instrument i olika ensembleformer och genrer. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation integreras och skapar förutsättningar för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning såväl med inriktning mot musikundervisning som konstnärligt arbete. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska olika tekniska och digitala verktyg som används, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. Användandet av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning samt med digitala verktyg prövas framställning av eget undervisningsmaterial. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen. Inom skolverksamheten kommer olika aspekter av integration med andra ämnen att utformas. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Ämneskunskaper:

  • instrument fördjupning 1
  • Huvudinstrument 1
  • kör och körledning 5
  • orkesterledning 1
  • musikteori/gehör 5
  • arrangering och komposition 7
  • improvisation 7
  • musikskapande 7
  • ämnesspecifikt och ämnesintegrerat arbete 1
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 7
  • metodik relaterad till momentets ämneskunskaper 7
  • aktuell musikpedagogisk och didaktisk forskning 7
  • Praktiskt fältarbete 7
  • olika förutsättningar för lärande

Innehåll Moment 2, 15 hp.
Momentet omfattar fördjupning i ett huvudinstrument samt grundläggande kunskaper om instrument i olika ensembleformer och genrer. Lektionerna i musikteori, gehör, arrangering, komposition och improvisation integreras och skapar förutsättningar för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning såväl med inriktning mot musikundervisning som konstnärligt arbete. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska olika tekniska och digitala verktyg som används, som hård- och mjukvara samt traditionell musikteknisk utrustning. Användandet av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning samt med digitala verktyg prövas framställning av eget undervisningsmaterial. Musikundervisning som forskningsområde introduceras och behandlas. Användandet av det vidgade textbegreppet är grundläggande i kursen. Inom skolverksamheten kommer olika aspekter av integration med andra ämnen att utformas. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärandet. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Ämneskunskaper:

  •  instrument fördjupning 2
  •  Huvudinstrument 2
  •  kör och körledning 6
  •  orkesterledning 2
  •  musikteori/gehör 6
  •  arrangering och komposition 8
  •  improvisation 8
  •  musikskapande 8
  •  ämnesspecifikt och ämnesintegrerat arbete 2
  •  musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 8
  •  metodik relaterad till momentets ämneskunskaper 8
  •  musikundervisning som forskningsområde 1
  •  Praktiskt fältarbete 8
  •  olika förutsättningar för lärande

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:

Moment 1, 15 hp
Kunskap och förståelse

  •  om styrdokument för de frivilliga skolformerna
  •  att kunna relatera olika musikaktiviteter till didaktiska teorier och texter
  •  om specifika förutsättningar för kör och orkesterledning
  •  om distribution av musikaliska produkter
  •  om olika akustiska förutsättningar för inspelning
  •  om lagar och regler för konstnärliga produktioner
  •  om vetenskapliga förhållningssätt till forskning
  •  om bedömning av elevers lärande och resultat

Färdighet och förmåga

  •  att leda kör och olika ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar
  •  att på avancerad nivå hantera såväl instrument på som metodik i relation till detta
  •  att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik
  •  att kritiskt kunna förhålla sig till vetenskaplig text inom forskningsområdet 
  •  att dokumentera musikaktiviteter och projekt
  •  att digitalt redigera inspelningar och musikaktiviteter
  •  att designa ljudlandskap
  •  att utveckla miljöer för multipla lärandestrategier 1

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  •  att värdera och bedöma musikframföranden och interpretationer
  •  till elevers musikaktiviteter, lärande och progression
  •  till eget lärande
  •  att problematisera förutsättningar för musikaliska aktiviteter utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter 

Moment 2, 15 hp
Kunskap och förståelse

  •  om styrdokument för de frivilliga skolformerna
  •  att kunna relatera olika musikaktiviteter till didaktiska teorier och texter
  •  om specifika förutsättningar för kör och orkesterledning
  •  om distribution av musikaliska produkter
  •  om olika akustiska förutsättningar för inspelning
  •  om lagar och regler för konstnärliga produktioner
  •  om vetenskapliga förhållningssätt till forskning
  •  om bedömning av elevers lärande och resultat

Färdighet och förmåga

  •  att leda kör och olika ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar
  •  att på avancerad nivå hantera såväl instrument på som metodik i relation till detta
  •  att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik
  •  att kritiskt kunna förhålla sig till vetenskaplig text inom forskningsområdet 
  •  att dokumentera musikaktiviteter och projekt
  •  att digitalt redigera inspelningar och musikaktiviteter
  •  att designa ljudlandskap
  •  att utveckla miljöer för multipla lärandestrategier 2

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  •  att värdera och bedöma musikframföranden och interpretationer
  •  till elevers musikaktiviteter, lärande och progression
  •  till eget lärande
  •  att problematisera förutsättningar för musikaliska aktiviteter utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter

Behörighetskrav

Genomgångna kurser Musik 1, 30 hp, Musik 2, 30 hp samt Musik 3, 30 hp eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt antagningsprov till kursen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier, enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.

Över tid sker en fördjupning i de olika delmomenten. Vissa delmoment är specifika för en kurs och vissa är återkommande inslag i utbildningen. De olika delmomenten länkas ihop så att de studerande kommer vid genomförd kurs erhålla en såväl bred som djup kunskap om olika aspekter om musik, både i en skolkontext och som konstnärligt uttryck.  

I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot musik som skolämne. Särskild vikt läggs vid att presentera och bearbeta aktuell forskning.

Examination

Examination sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Redovisningsformen kan var såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär.
 
Vid betygsättning används något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd i både delmoment och helkurs.

För betyget väl godkänd, VG, läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga inslag.
För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos prefekten vid Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen  begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.