"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 3, fristående, 30 hp

Engelskt namn: Music 3

Denna kursplan gäller: 2018-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6MU048

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-12-17

Reviderad av: Styrelsen för Lärarhögskolan, 2018-08-31

Innehåll

Moment 1, 12.5 hp
Fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning. Musikämnets estetiska och konstnärliga uttryck problematiseras, från estetiska teorier och historiska kontexter. Bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter ingår. Ett traditionellt perspektiv på musikens historia studeras. Praktiskt musicerande, inklusive ensemble- och körledning integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Användande av dans och kropp som uttrycksmedel i musikundervisning studeras och utvecklas. Detta integreras med scenisk beredskap. Kunskaper om konflikthantering i musikaliska projekt fördjupas. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Ämneskunskaper:

  • estetik och estetisk kommunikation 
  • scenisk beredskap 
  • ensemblemusicerande med ensembleledning 
  • komposition, improvisation och arrangering
  • kör och körledning
  • musikhistoria
  • kropp och dans som uttrycksmedel
  • konstnärlig gestaltning    

 
Moment 2, 10 hp
Fortsatt fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning. Ett musikaliskt projekt planeras, genomförs och utvärderas. Arrangering, komposition, ensemblemusicerande, dans och kropp som uttrycksmedel, scenisk beredskap integreras i projektet. Kriterier för bedömningsgrunder för projektet utvecklas. Teorier om estetiska lärprocesser presenteras. Perspektiv och teorier om populärkultur och medier används för att belysa musikämnet. Ett läromedel med ett kritiskt perspektiv på musikens historia studeras och diskuteras. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
 
Ämneskunskaper:

  • musikhistoria
  • projektarbete
  • arrangering och andra former av eget musikaliskt skapande kopplat till projektarbete
  • scenisk beredskap 
  • kropp och dans som uttrycksmedel
  • musikens samhälleliga betydelser och funktioner
  • dans och rörelse som del av musikundervisning
  • bedömning och värdering av grupp- och projektarbeten
  • konstnärlig gestaltning 

Moment 3, 7.5 hp
 I momentet behandlas musikämnets didaktik inklusive metodik. Med utgångspunkt i ämnets styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur ska studenten reflektera över hur lärandesituationer kan iscensättas. Momentet innefattar planering av undervisning, övningsundervisning samt framställning av läromedel. Introduktion i vetenskapligt skrivande.
 
Ämneskunskaper:

  • kritisk granskning av musikpedagogisk litteratur
  • bedömning och värdering av elevers estetiska arbeten och lärande
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper
  • sociala relationer och konflikthantering i grupprocesser
  • vetenskapligt skrivande
  • musik för barn i tidigare åldrar

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
 
Kunskap och förståelse:

  • tidstypiska musikaliska uttrycksmedel och funktioner från olika epoker, stilar och genrer 
  • olika sätt att organisera musikhistoriskt innehåll och material i pedagogiska sammanhang
  • förståelse för hur musik påverkar och påverkas av olika kontexter och samhälleliga förhållanden
  • kunskaper om scenisk beredskap och förståelse för hur sådana kan användas i musikpresentationer 
  • att utbildningen i musik vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig grund
  • estetik och estetisk värdering och bedömning 
  • kropp och dans som uttrycksmedel
  • flerstämmig notation  

Färdighet och förmåga:

  •  förmåga att ingå i, leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad och komponerad musik 
  • enskilt och tillsammans med andra improvisera i olika former 
  • arrangering och andra former av eget musikaliskt skapande 
  • leda olika slag av musiklyssningsaktiviteter 
  • förmåga att enskilt och tillsammans med andra planera, genomföra och dokumentera ett estetiskt projekt 
  • använda kunskaper i scenisk beredskap
  • använda kropp och dans som uttrycksmedel i musikpedagogiska sammanhang 
  • använda och själv utforma notation för kör och ensemble, exempelvis partitur 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • kunna värdera eget ansvarstagande 
  • kunna värdera och analysera musik i historisk-, social- och teknisk kontext
  • kunna värdera och analysera kroppsliga uttryck i musikaliska sammanhang 

Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
 
Kunskap och förståelse:

  • kunna reflektera över projektets genomförande och dess samarbetsformer samt kunna dokumentera processer och resultat 
  • tidstypiska musikaliska uttrycksmedel och funktioner från olika epoker, stilar och genrer 
  • olika sätt att organisera musikhistoriskt innehåll och material i pedagogiska sammanhang
  • förståelse för hur musik påverkar och påverkas av olika kontexter och samhälleliga förhållanden
  • kunskaper om scenisk beredskap och förståelse för hur den kan användas i musikpresentationer 
  • att utbildningen i musik vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig grund
  • estetik och estetisk värdering och bedömning
  • kropp och dans som uttrycksmedel 
  • flerstämmig notation 

Färdighet och förmåga:

  •  ingå i, leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad och komponerad musik 
  • enskilt och tillsammans med andra improvisera i olika former 
  • arrangering och andra former av eget musikaliskt skapande 
  • leda olika slag av musiklyssningsaktiviteter 
  • förmåga att enskilt och tillsammans med andra planera, genomföra och dokumentera ett didaktiskt estetiskt projekt 
  • använda kunskaper i scenisk beredskap 
  • använda kropp och dans som uttrycksmedel i musikpedagogiska sammanhang
  • använda och själv utforma notation för kör och ensemble, exempelvis partitur 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  •  kunna värdera eget ansvarstagande
  • kunna värdera och analysera musik i historisk-, social- och teknisk kontext 
  • kunna värdera och analysera kroppsliga uttryck i musikaliska sammanhang 
  • kunna värdera och analysera sin egna sociala utveckling i skilda pedagogiska kontexter 

Moment 3
 
Kunskap och förståelse

  •  förståelse för hur estetiska värderingar påverkar didaktiska val
  • kunskap om sociala relationer och konflikthantering i grupprocesser
  • kunskap om hur estetiska värderingar påverkar didaktiska val  

Färdighet och förmåga

  •  förmåga att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter
  • färdighet och förmåga att producera vetenskaplig text 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • kunna värdera och analysera elevers kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av undervisningen
  • kunna värdera och analysera elevers musikaktiviteter och progression 
  • intersektionellt sedda villkor för lärande och undervisning

Behörighetskrav

Genomgången Musik 2 30 hp, fristående eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Under denna kurs planeras, genomförs och utvärderas ett musikaliskt scenprojekt. Kursens innehåll relaterar till olika pedagogiska och didaktiska situationer med anknytning till projekt som arbetsform. Musikteori, arrangering och improvisation integreras med praktiskt musicerande, sång, kör och instrument, med sikte på ett sceniskt musikprojekt. Förutom musikaliska färdigheter utvecklas scenisk beredskap såväl praktiskt, genom dans och rörelser, som teoretiskt. I den sceniska beredskapen ingår även kunskap om estetiska kommunikations- och uttrycksformer samt historiska perspektiv. Dessutom fördjupas kunskaper om populärkultur och medier för att bland annat relatera det sceniska musikprojektet till elevers identitetsutveckling. Sceniska musikprojekt är en arbetsform som delvis skiljer sig från vanlig musikundervisning, även om de ofta kompletterar varandra. I detta moment fokuseras bland annat på konflikthantering och grupprocesser samt bedömning av grupp- och projektarbeten.
 

Examination

Examinationen av musikprojektet sker formativt, summativt samt genom en skriftlig rapport där arbetet med det sceniska musikprojektet analyseras utifrån pedagogiska och didaktiska aspekter. Det formativa avser processen och det summativa produkten i form av det färdiga projektet.
Populärkultur, medier, estetik och estetisk kommunikation examineras genom en inlämningsuppgift där den studerande relaterar teorier och begrepp till egna erfarenheter och sin kommande profession.
Musikhistoria examineras dels genom en skriftlig tentamen, dels genom praktiskt musicerande i olika genrer och stilar.
 
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.
 
Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
 
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 68 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.