"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 2 30.0 hp, fristående, 30 hp

Engelskt namn: Music 2 30.0 Credits

Denna kursplan gäller: 2015-07-20 och tillsvidare

Kurskod: 6MU047

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2015-06-29

Innehåll

Moment 1
Fortsatt fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning. I momentet införs även körledning och instrumentkännedom. Praktiskt musicerande integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Användande av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning. Musikämnets historia studeras i didaktiskt och samhälleligt perspektiv. Ämnets kunskapsteoretiska och filosofiska grunder och legitimering studeras i ett historisktperspektiv och relateras till vår samtid. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Ämneskunskaper:

  • instrumentala färdigheter 3
  • bruksspel och sång
  • ensemblemusicerande och ensembleledning 3
  • kör och körledning 1
  • instrumentkännedom 1
  • musikteori/gehör 3
  • komposition, improvisation och arrangering 2
  • digitala medier i musikundervisningen som pedagogiska verktyg och läromedel 1
  • musikundervisningens historia, ämnets uppkomst och utveckling 1
  • undervisningsämnets kunskapsteoretiska ståndpunkter och vetenskapliga traditioner
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 3

Moment 2
Fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning, inklusive körledning och instrumentkännedom. Praktiskt musicerande integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Med digitala verktyg prövas framställning av eget undervisningsmaterial. Musikämnets historia studeras i didaktiskt och samhälleligt perspektiv. Elevers lärande och ämnets förutsättningar studeras utifrån ett intersektionalistiskt perspektiv. Olika teorier och modeller för bedömning och värdering av elevers arbete studeras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Ämneskunskaper:

  • instrumentala färdigheter 4
  • ensemblemusicerande och ensembleledning 4
  • kör och körledning 2
  • instrumentkännedom 2
  • musikteori/gehör 4
  • komposition, improvisation och arrangering 3
  • digitala medier i musikundervisningen som pedagogiska verktyg och läromedel 2
  • musikundervisningens historia, ämnets uppkomst och utveckling 4
  • elevers olika förutsättningar, det heterogena klassrummet sett i ett intersektionalistiskt perspektiv
  • observation, dokumentation, analys och bedömning av elevers kunskapsutveckling i ämnet
  • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 2

Förväntade studieresultat

Moment 1
För godkänd kurs ska den studerande kunna visa
Ämneskunskaper om

  • musikundervisningens historia och förståelse för undervisningens förutsättningar
  • relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning
  • kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper.
  • hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik, förhåll-ningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor
  • musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning
  • olika noteringstekniker för kör och ensemble

Färdighet och förmåga

  • förmåga att analysera och redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar ur ett kurs-planeperspektiv samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer
  • färdighet och förmåga att planera, genomföra och utvärdera egen undervisning
  • att använda aktuell forskning om musikundervisning i planering av undervisning
  • förmåga att beskriva, analysera och värdera egna undervisningserfarenheter
  • färdigheter och förmåga att använda IKT som pedagogiska verktyg i musikundervisning
  • förmåga att använda teorier från populär-, ungdoms- och mångkulturforskning
  • att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klavia-tur, gitarr, bas, trumset och röst
  • att musikaliskt och pedagogiskt hantera situationer i samband med ledning och aktivt delta-gande i ensemble
  • förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik
  • att skapa egna pedagogiska verktyg
  • att kunna använda partitur i kör och ensemble

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna
  • till elevers musikaktiviteter och progression
  • till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning
  • med avseende på eget ansvarstagande
  • till framförande utifrån olika notationer

Moment 2
För godkänd kurs ska den studerande kunna visa
Ämneskunskaper om

  • musikundervisningens historia och förståelse för undervisningens förutsättningar
  • relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning
  • kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper.
  • hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik, förhåll-ningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor
  • musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning
  • olika noteringstekniker för kör och ensemble
  • olika sätt att dokumentera och bedöma elevers lärande och ämneskunskaper

Färdighet och förmåga

  • att redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar ur ett kursplaneperspektiv samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer
  • att planera, genomföra och utvärdera undervisning
  • att använda aktuell forskning om musikundervisning i planering av undervisning
  • att beskriva, analysera och värdera egna undervisningserfarenheter
  • att använda IKT som pedagogiska verktyg i musikundervisning
  • att använda teorier från populär-, ungdoms- och mångkulturforskning
  • att enskilt och i grupp musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst
  • att musikaliskt och pedagogiskt hantera situationer i samband med ledning och aktivt delta-gande i ensemble
  • förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik
  • att skapa egna pedagogiska verktyg
  • att kunna använda partitur i kör och ensemble

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna
  • till elevers musikaktiviteter och progression
  • till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning
  • med avseende på eget ansvarstagande
  • till olika framföranden utifrån olika notationer
  • till musikhistoriska kontexter och villkor

Behörighetskrav

Godkänd kurs Musik 1 - fristående 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Instrumentalundervisning och undervisning i musikteori sker i mindre studerandegrupper. Musikteori, arrangering, improvisation och instrumentkännedom integreras med praktiskt musicerande, sång, kör och instrument, i arrangeringsuppgifter och ensemblespel.
Ensemblespel och ensembleledning sker i grupper med fokus på pedagogiska och didaktiska frågeställningar. Vissa ensembletillfällen är lektioner där avsikten är att de studerande ska lära sig mer om estetiska värderingar, musikaliska uttryck och kommunikation. Andra ensembletillfällen är redovisningar/uppspel. Under dessa tillfällen tränas formativ bedömning och utgör på så vis en förberedelse för de studerande att själva kunna ge konstruktiv respons på elevers musicerande.
De studerande ska utveckla kunskaper i och om digitala medier. Digitala medier möjliggör exempelvis att integrera musik, bild och text med internetlänkar, det vill säga för såväl information som produktion i musikundervisning. Fokus ligger dels på att använda digitala medier för skapande av eget undervisningsmaterial, dels för elevaktiva arbetsformer.
Kursens pedagogiska och didaktiska innehåll problematiseras bland annat utifrån historiska och intersektionalistiska perspektiv. Förutom litteraturseminarier och texter bearbetas innehållet till digitala multimediala presentationer, som underlag för de studerandes framtida lektioner.

Examination

Examination i musikteori, arrangering, improvisation och instrumentkännedom sker såväl skriftligt som genom klingande musikalisk gestaltning. Instrumentala och ensemblefärdigheter bedöms såväl formativt som summativt, dels enskilt, dels i grupp. Vid ensembleledning sker en formativ bedömning med fokus på pedagogiska och didaktiska frågeställningar samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Digitala medier examineras genom arbetsprov. Arbete med kurslitteratur examineras i seminarier, inlämningsuppgifter och produktion av eget undervisningsmaterial. Av vikt är att den studerande vid analys av klassrumssimuleringar och eget undervisningsmaterial kan relatera till teorier och begrepp från kurslitteraturen.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.