"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik för fritidspedagoger eller motsvarande, 15 hp (16-30 påfyllnad). Ingår i Lärarlyftet II, 15 hp

Engelskt namn: Music in Leisure-time Centres, 15 hp (16-30)

Denna kursplan gäller: 2014-12-15 och tillsvidare

Kurskod: 6MU042

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-10-31

Innehåll

I kursen behandlas hur musik kan användas som uttrycksform och kommunikationsmedel. Musik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag studeras. Vidare betonas betydelsen av metodisk medvetenhet och fördjupad förmåga att leda musikaliska aktiviteter i årskurs 1-3 och att bedöma och värdera estetiska processer och produkter. Kursen ger en fördjupning i gitarr/piano, sång och musikteori. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. Kursen ger även fördjupade kunskaper om hur IKT kan användas som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen. Vidare ges kunskaper om att planera, organisera, leda och genomföra ett musikprojekt.

Förväntade studieresultat

Förväntade effekter av kursen:
Vad gäller kunskap och förståelse skall de studerande kunna redogöra för betydelsen av musik som medel för att utveckla barns kreativitet, skapande och kommunikativa förmåga. De skall också visa kunskap om grundläggande musikteoretiska begrepp. En annan förväntad effekt handlar om att visa visa kunskap om hur man organiserar miljöer och aktiviteter för barns skapande med musik, text och rörelse. Vad gäller färdighet och förmåga skall den studerande visa färdighet att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som krävs i en klassrumssituation. Andra förväntade effekter handlar om den studerandes förmåga att planera, orga-nisera, leda och utvärdera musikaliska aktiviteter i årskurs 1-3 och att använda IKT som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt skall de studerande med stöd av styrdokument samt aktuell forskning kunna analysera synsätt rörande musik som uttrycksform och estetisk läroprocess och visa förmåga att värdera och stimulera barns musikaliska utveckling. Efter avslutad kurs skall de studerande visa förmåga att värdera och reflektera över arbetet i ett såväl didaktiskt som klass-, genus- och etnicitetsperspektiv.

Behörighetskrav

Du som har fritidspedagogexamen eller motsvarande som enbart är inriktad mot fritidshem eller enbart mot fritidshem förskola.

Undervisningens upplägg

Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 2. Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital lärplattform. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator.

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av musikalisk gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.