"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik för lärare gymnasieskolan, 75 hp (46 -120). Ingår i Lärarlyftet II, 75 hp

Engelskt namn: Music for secondary teachers, 75 hp (46-120)

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6MU040

Högskolepoäng: 75

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-03-22

Innehåll

Kursens innehåll och upplägg
Moment 1
I momentet ingår fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning, inklusive körledning och instrumentkännedom. Praktiskt musicerande integreras med arrangering, komposition och improvisation. Med digitala verktyg prövas framställning av eget undervisningsmaterial. Musikämnets historia studeras i didaktiskt och samhälleligt perspektiv. Elevers lärande och ämnets förutsättningar studeras utifrån ett intersektionalistiskt perspektiv. Olika teorier och modeller för bedömning och värdering av elevers arbete studeras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Moment 2
Användande av dans och kropp som uttrycksmedel i musikundervisning studeras och utvecklas. Detta integreras med scenisk beredskap. Kunskaper om konflikthantering i musikaliska projekt fördjupas. Musikämnets estetiska och konstnärliga uttryck proble-matiseras, från estetiska teorier och historiska kontexter. Bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter ingår. Ett traditionellt perspektiv på musikens historia studeras. Praktiskt musicerande, inklusive ensemble- och körledning, integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Moment 3
Ett musikaliskt projekt planeras, genomförs och utvärderas. Arrangering, komposition, ensemblemusicerande, dans och kropp som uttrycksmedel, scenisk beredskap integreras i projektet. Kriterier för bedömningsgrunder för projektet utvecklas. Teorier om estetiska lärprocesser presenteras. Perspektiv och teorier om populärkultur och medier används för att belysa musikämnet. Ett läromedel med ett kritiskt perspektiv på musikens historia studeras och diskuteras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Moment 4
I momentet ingår fördjupning av instrumentala färdigheter, orkester- och körledning, komposition, arrangering och improvisation. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell forskning om musik och musikundervisning studeras utifrån forskningsmetodiska och teoretiska perspektiv samt med forskningsfrågor och resultat med särskild relevans för undervisning inom vuxenutbildning och de frivilliga skolformerna. Aktuella styrdokument för de frivilliga skolformerna studeras utifrån olika former för lärande, bedömning och värdering. Ämnesspecifik- och integrerad undervisning problematiseras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten vilket innefattar bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter.

Moment 5
Instrumentala färdigheter, orkester- och körledning utvecklas från ett interpretations-perspektiv. Kunskaper i komposition, arrangering och improvisation fördjupas. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell musikpedagogisk forskning analyseras och granskas bland annat med avseende på olika förutsättningar för lärande i och om musik. Musik och mångkultur belyses med begrepp och teorier från bl.a. ungdomskulturforskning och ur ett klass-, genus- och etnicitetsperspektiv. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten vilket innefattar bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter.

Förväntade studieresultat

Kursen skall ge kunskap och förståelse om musikundervisningens historia och förstå-else för undervisningens förutsättningar samt kunskaper om relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning. Vidare skall kursen ge kunskaper om kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper och förhållningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor. Kursen skall dessutom ge kunskaper om musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning, olika noteringstekniker för kör och ensemble samt olika sätt att dokumentera och bedöma elevers lärande och ämneskunskaper. Vidare skall kursen ge kunskap om tidstypiska musikaliska uttrycksmedel och funktioner från olika epoker, stilar och genrer  och om olika sätt att organisera musikhistoriskt innehåll och material i pedagogiska sammanhang samt  förståelse för hur musik påverkar och påverkas av olika kontexter och samhälleliga förhållanden. Andra förväntade effekter är att kursen skall ge kunskaper hur samhällsförändringar som medieteknikens utveckling påverkar musikundervisningens förutsättningar samt hur estetiska värderingar påverkar didaktiska val. Kursen skall dessutom ge kunskaper om kropp och dans som uttrycksmedel.

Vidare skall kursen ge fördjupad ämnesteoretisk grund genom studier i instrumental-spel, orkester- och körledning, komposition, arrangering och improvisation. Andra förväntade effekter är att kursen ska ge kunskaper när det gäller användande av IT och medieteknik relaterat till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Kursen förväntas utveckla den studerandes förmåga att att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst. Vidare förväntas kursen utveckla den studerandes förmåga att ingå i, leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad och komponerad musik samt att enskilt och tillsammans med andra improvisera i olika former. Kursen förväntas utveckla den studerandes förmåga  att att leda kör och olika ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar och att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik samt bedöma, värdera och betygsätta estetiska processer och produkter. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt är målet att kursen ska ge kunskaper om aktuell ungdomskulturforskning och kunskaper om hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik.

Behörighetskrav

Du som har en behörighetsgivande lärarexamen samt har 45 hp i musik och undervisar i detta ämne i gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning utan att vara ämnesbehörig.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, till stor del i själv-ständiga former via digital lärplattform. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator.
Kursutvärdering
Utvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 10.

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av musikalisk gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Furnes Odd Torleiv
Musikk og tilpasset opplæring – om å kunne spille på flere strenger I
Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 11 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 115–138

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lorentzen Anne, H.
Fra ”syngedame til producent: Performativitet og musikalisk forfatterskap i det personlige projektstudioet
(Diss.) Oslo Universitetet i Oslo. : 2009 :
Obligatorisk

Sadolin Cathrine
Komplett sångteknik
1. utg. : København : CVI Publications ApS : cop. 2006 : 255 s. :
ISBN: 87-986797-6-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sandberg Jurström Ragnhild
Att ge form åt musikaliska gestaltningar : en socialsemiotisk studie av körledares multimodala kommunikation i kör
Göteborg : Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet : 2009 : 267 s. :
ISBN: 978-91-977757-9-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scheid Manfred
Musiken, skolan och livsprojektet : ämnet musik på gymnasiet som en del i ungdomars identitetsskapande
Umeå : Estetiska ämnen i Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2009 : 220 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1963
ISBN: 978-91-7264-716-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Varkøy Øivind
The role of music in music education research: Reflections on musical experience. I
Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 11 2009 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 33–48

Folkestad Göran
A decade of Research in Music Education
Malmoe Academy of Music. Studies in Music Education No. 9 : 200y :
Obligatorisk

Lindgren Simon
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
ISBN: 91-47-08953-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst