Engelskt namn: Music for secondary teachers, 60 hp (61-120)
Denna kursplan gäller: 2014-01-20 och tillsvidare
Kurskod: 6MU039
Högskolepoäng: 60
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2013-10-14
Kursens innehåll och upplägg
Moment 1
Användande av dans och kropp som uttrycksmedel i musikundervisning studeras och utvecklas. Detta integreras med scenisk beredskap. Kunskaper om konflikthantering i musikaliska projekt fördjupas. Musikämnets estetiska och konstnärliga uttryck proble-matiseras, från estetiska teorier och historiska kontexter. Bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter ingår. Ett traditionellt perspektiv på musikens historia studeras. Praktiskt musicerande, inklusive ensemble- och körledning, integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Moment 2
Ett musikaliskt projekt planeras, genomförs och utvärderas. Arrangering, komposition, ensemblemusicerande, dans och kropp som uttrycksmedel, scenisk beredskap integreras i projektet. Kriterier för bedömningsgrunder för projektet utvecklas. Teorier om estetiska lärprocesser presenteras. Perspektiv och teorier om populärkultur och medier används för att belysa musikämnet. Ett läromedel med ett kritiskt perspektiv på musikens historia studeras och diskuteras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Moment 3
I momentet ingår fördjupning av instrumentala färdigheter, orkester- och körledning, komposition, arrangering och improvisation. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell forskning om musik och musikundervisning studeras utifrån forskningsmetodiska och teoretiska perspektiv samt med forskningsfrågor och resultat med särskild relevans för undervisning inom vuxenutbildning och de frivilliga skolformerna. Aktuella styrdokument för de frivilliga skolformerna studeras utifrån olika former för lärande, bedömning och värdering. Ämnesspecifik- och integrerad undervisning problematiseras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten vilket innefattar bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter.
Moment 4
Instrumentala färdigheter, orkester- och körledning utvecklas från ett interpretations-perspektiv. Kunskaper i komposition, arrangering och improvisation fördjupas. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell musikpedagogisk forskning analyseras och granskas bland annat med avseende på olika förutsättningar för lärande i och om musik. Musik och mångkultur belyses med begrepp och teorier från bl.a. ungdomskulturforskning och ur ett klass-, genus- och etnicitetsperspektiv. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten vilket innefattar bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter.
Kursen skall ge kunskap och förståelse om musikundervisningens historia och förstå-else för undervisningens förutsättningar samt kunskaper om relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning. Vidare skall kursen ge kunskaper om kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper och förhållningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor. Kursen skall dessutom ge kunskaper om musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning, olika noteringstekniker för kör och ensemble samt olika sätt att dokumentera och bedöma elevers lärande och ämneskunskaper. Vidare skall kursen ge kunskap om tidstypiska musikaliska uttrycksmedel och funktioner från olika epoker, stilar och genrer och om olika sätt att organisera musikhistoriskt innehåll och material i pedagogiska sammanhang samt förståelse för hur musik påverkar och påverkas av olika kontexter och samhälleliga förhållanden. Andra förväntade effekter är att kursen skall ge kunskaper hur samhällsförändringar som medieteknikens utveckling påverkar musikundervisningens förutsättningar samt hur estetiska värderingar påverkar didaktiska val. Kursen skall dessutom ge kunskaper om kropp och dans som uttrycksmedel.
Vidare skall kursen ge fördjupad ämnesteoretisk grund genom studier i instrumental-spel, orkester- och körledning, komposition, arrangering och improvisation. Andra förväntade effekter är att kursen ska ge kunskaper när det gäller användande av IT och medieteknik relaterat till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Kursen förväntas utveckla den studerandes förmåga att att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst. Vidare förväntas kursen utveckla den studerandes förmåga att ingå i, leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen arrangerad och komponerad musik samt att enskilt och tillsammans med andra improvisera i olika former. Kursen förväntas utveckla den studerandes förmåga att att leda kör och olika ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar och att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik samt bedöma, värdera och betygsätta estetiska processer och produkter. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt är målet att kursen ska ge kunskaper om aktuell ungdomskulturforskning och kunskaper om hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik.
Du som har en behörighetsgivande lärarexamen samt har 60 hp i musik och undervisar i detta ämne i gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning utan att vara ämnesbehörig.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, till stor del i själv-ständiga former via digital lärplattform. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator.
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 8.
De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av musikalisk gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio.
Kursutvärdering
Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs.
Furnes Odd Torleiv
Musikk og tilpasset opplæring om å kunne spille på flere strenger I
Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 11 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 115138
Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lorentzen Anne, H.
Fra syngedame til producent: Performativitet og musikalisk forfatterskap i det personlige projektstudioet
(Diss.) Oslo Universitetet i Oslo. : 2009 :
Obligatorisk
Sadolin Cathrine
Komplett sångteknik
1. utg. : København : CVI Publications ApS : cop. 2006 : 255 s. :
ISBN: 87-986797-6-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sandberg Jurström Ragnhild
Att ge form åt musikaliska gestaltningar : en socialsemiotisk studie av körledares multimodala kommunikation i kör
Göteborg : Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet : 2009 : 267 s. :
ISBN: 978-91-977757-9-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Scheid Manfred
Musiken, skolan och livsprojektet : ämnet musik på gymnasiet som en del i ungdomars identitetsskapande
Umeå : Estetiska ämnen i Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2009 : 220 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1963
ISBN: 978-91-7264-716-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Varkøy Øivind
The role of music in music education research: Reflections on musical experience. I
Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 11 2009 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 3348
Folkestad Göran
A decade of Research in Music Education
Malmoe Academy of Music. Studies in Music Education No. 9 : 200y :
Obligatorisk
Lindgren Simon
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
ISBN: 91-47-08953-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst