"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik för lärare gymnasieskolan, 30 hp (91-120). Ingår i Lärarlyftet, 30 hp

Engelskt namn: Music for secondary teachers, 30 hp (61-90)

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6MU036

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2012-10-09

Innehåll

Moment 1
I momentet ingår fördjupning av instrumentala färdigheter, orkester- och körledning, komposition, arrangering och improvisation. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell forskning om musik och musikundervisning studeras utifrån forskningsmetodiska och teoretiska perspektiv samt med forskningsfrågor och resultat med särskild relevans för undervisning inom vuxenutbildning och de frivilliga skolformerna. Aktuella styrdokument för de frivilliga skolformerna studeras utifrån olika former för lärande, bedömning och värdering. Ämnesspecifik- och integrerad undervisning problematiseras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten vilket innefattar bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter.

Moment 2
Instrumentala färdigheter, orkester- och körledning utvecklas från ett interpretationsperspektiv. Kunskaper i komposition, arrangering och improvisation fördjupas. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell musikpedagogisk forskning analyseras och granskas bland annat med avseende på olika förutsättningar för lärande i och om musik. Musik och mångkultur belyses med begrepp och teorier från bl.a. ungdomskulturforskning och ur ett klass-, genus- och etnicitetsperspektiv. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten vilket innefattar bedömning, värdering och betygsättning av estetiska processer och produkter.

Förväntade studieresultat

Vad gäller kunskap och förståelse skall kursen ge fördjupad ämnesteoretisk grund genom studier i instrumentalspel, orkester- och körledning, komposition, arrangering och improvisation. Andra förväntade effekter är att kursen ska ge kunskaper när det gäller användande av IT och medieteknik relaterat till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Vidare förväntas kursen utveckla den studerandes förmåga att att leda kör och olika ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar och att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik samt bedöma, värdera och betygsätta estetiska processer och produkter. I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt är målet att kursen ska ge kunskaper om relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning och kunskaper om hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik.

Behörighetskrav

Lärarexamen samt 90 hp musik.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt, till stor del i självständiga former via digital lärplattform. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator.

Undervisningsformsform (distans, campus)
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 4.

Kursutvärdering
Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs.

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av musikalisk gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio.

Övriga föreskrifter

Studievägledning kommer att erbjudas via studierektor vid institutionen för estetiska ämnen Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Furnes Odd Torleiv
Musikk og tilpasset opplæring – om å kunne spille på flere strenger I
Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 11 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 115–138

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lorentzen Anne, H.
Fra ”syngedame til producent: Performativitet og musikalisk forfatterskap i det personlige projektstudioet
(Diss.) Oslo Universitetet i Oslo. : 2009 :
Obligatorisk

Sadolin Cathrine
Komplett sångteknik
1. utg. : København : CVI Publications ApS : cop. 2006 : 255 s. :
ISBN: 87-986797-6-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sandberg Jurström Ragnhild
Att ge form åt musikaliska gestaltningar : en socialsemiotisk studie av körledares multimodala kommunikation i kör
Göteborg : Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet : 2009 : 267 s. :
ISBN: 978-91-977757-9-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scheid Manfred
Musiken, skolan och livsprojektet : ämnet musik på gymnasiet som en del i ungdomars identitetsskapande
Umeå : Estetiska ämnen i Lärarutbildningen, Umeå universitet : 2009 : 220 s. :
urn:nbn:se:umu:diva-1963
ISBN: 978-91-7264-716-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Varkøy Øivind
The role of music in music education research: Reflections on musical experience. I
Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 11 2009 : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s. 33–48

Folkestad Göran
A decade of Research in Music Education
Malmoe Academy of Music. Studies in Music Education No. 9 : 200y :
Obligatorisk

Lindgren Simon
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2009 : 231 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4707561o.jpg
ISBN: 91-47-08953-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst