"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik för fritidspedagoger eller motsvarande, 30 hp (1-30). Ingår i lärarlyftet, 30 hp

Engelskt namn: Music in Leisure-time Centres, 30 hp (1-30).

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 6MU035

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistiska fakultetsnämnden, 2013-03-22

Innehåll

Moment 1

I momentet behandlas hur musik kan stimulera barns kreativitet och deras kommunikativa och skapande förmåga. Med stöd av styrdokument samt aktuell forskning studeras och analyseras hur barns lärande och utveckling kan främjas genom musikaliska aktiviteter. Lektioner i gitarr/piano och sång skapar förutsättningar för att leda musikaliska aktiviteter i fritidshem och skola. I momentet ingår grundläggande musikteori som ger en grund för skapande med musik, text och rörelse. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. Vidare beaktas hur IKT kan användas som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen.  I momentet ingår dessutom kunskaper om att värdera och reflektera över barns musikaliska utveckling i ett såväl didaktiskt som klass-, genus- och etnicitetsperspektiv.  Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Moment 2

I momentet behandlas hur musik kan användas som uttrycksform och kommunikationsmedel. Musik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag studeras. Vidare betonas betydelsen av metodisk medvetenhet och fördjupad förmåga att leda musikaliska aktiviteter i fritidshem och skola samt att bedöma, värdera och betygsätta estetiska processer och produkter. Momentet ger en fördjupning i gitarr/piano, sång och musikteori. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. Momentet ger även fördjupade kunskaper om hur IKT kan användas som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen. Vidare ges kunskaper om att planera, organisera, leda och genomföra ett musikprojekt.

Förväntade studieresultat

Vad gäller kunskap och förståelse skall de studerande kunna redogöra för betydelsen av musik som medel för att utveckla barns kreativitet, skapande och kommunikativa förmåga. De skall också visa kunskap om grundläggande musikteoretiska begrepp. En annan förväntad effekt handlar om att visa kunskap om hur man organiserar miljöer och aktiviteter för barns skapande med musik, text och rörelse.
Vad gäller färdighet och förmåga skall den studerande visa färdighet att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som krävs i en klassrumssituation. Andra förväntade effekter handlar om den studerandes förmåga att planera, organisera, leda och utvärdera musikaliska aktiviteter i fritidshem och skola samt att använda IKT som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen.
I fråga om värderingsförmåga och förhållningssätt skall de studerande med stöd av styrdokument samt aktuell forskning kunna analysera synsätt rörande musik som uttrycksform och estetisk läroprocess och visa förmåga att värdera och stimulera barns musikaliska utveckling. Efter avslutad kurs skall de studerande visa förmåga att värdera och reflektera över arbetet i ett såväl didaktiskt som klass-, genus- och etnicitetsperspektiv.

Behörighetskrav

Fritidspedagoger eller motsvarande som har en examen enbart inriktad mot fritidshem eller fritidshem och förskola.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, laborationer och grupparbete. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt; till stor del i självständiga former via digital lärplattform. IKT- inslag förekommer kontinuerligt. Kursen omfattar obligatoriska sammankomster på studieorten. Den studerande ska ha tillgång till internetuppkopplad dator.

Undervisningsform
Kursen ges som en kombination av distans och campus. Antalet campusträffar är 4.

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av musikalisk gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Utvärdering kommer att genomföras skriftligt vid sista campusträffen.

Studievägledning
Sker på ett övergripande plan genom RUC inom Lärarhögskolan vid Umeå universitet samt på ett kursspecifikt plan genom studievägledare inom kursansvarig institution, institutionen för estetiska ämnen.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Musik-Skatten [Musiktryck]
Nilsson Birger, Gren Katarina
Mölndal : Lutfisken : cop. 1997 : 160 s. :
ISBN: 91-88496-11-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Edberg Lorentz
Musikämnets möjligheter
Studentlitteratur AB : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-44-07129-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ideland Jens
Spela, leka eller låta bli : Guitar Hero som kommunikativ praktik för unga musiker
Piteå : Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Avdelningen för musik, dans och teater : 2011 : 151 s. :
Spela leka eller låta bli - LTU
ISBN: 978-91-7439-278-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Musikvetenskap för förskolan
Söderman Johan, Riddersporre Bim
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 190 s. :
ISBN: 978-91-27-13234-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sundin B.
Barns eget skapande I
Ingår i:
Barn och sång
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 175, [1] s. :
Obligatorisk

Welch G.T.
Om sångutveckling
Ingår i:
Barn och sång
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 175, [1] s. :
Obligatorisk