"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 2b, distans, 15 hp

Engelskt namn: Music 2b, Distance education

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 6MU034

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-15

Innehåll

Fördjupning av instrumentala färdigheter och ensembleledning, inklusive körledning och instrumentkännedom. Praktiskt musicerande integreras som tidigare med arrangering, komposition och improvisation. Med digitala verktyg framställs eget undervisningsmaterial.  Musikämnets historia studeras i didaktiskt och samhälleligt perspektiv. Elvers lärande och ämnets förutsättningar studeras utifrån ett intersektionalistiskt perspektiv. Olika teorier och modeller för bedömning och värdering av elevers arbete studeras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:
- instrumentala färdigheter 4
- ensemblemusicerande och ensembleledning 4
- kör och körledning 2
- instrumentkännedom 2
- musikteori/gehör 4
- komposition, improvisation och arrangering 3
- digitala medier i musikundervisningen som pedagogiska verktyg och läromedel 2 
- musikundervisningens historia, ämnets uppkomst och utveckling 4
- elevers olika förutsättningar, det heterogena klassrummet sett i ett intersektionalistiskt perspektiv
- observation, dokumentation, analys och bedömning av elevers kunskapsutveckling i ämnet
- musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 2

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:

Kunskap och förståelse
- om musikundervisningens historia och förståelse för undervisningens förutsättningar
- kunskaper om relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning
- kunskaper om kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper.
- kunskaper om hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik, förhållningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor
- om musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning
- om olika noteringstekniker för kör och ensemble
- om olika sätt att dokumentera och bedöma elevers lärande och ämneskunskaper

Färdighet och förmåga
- att redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar ur ett kursplaneperspektiv samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer
- att planera, genomföra och utvärdera undervisning
- att använda aktuell forskning om musikundervisning i planering av undervisning
- att beskriva, analysera och värdera egna undervisningserfarenheter
- att använda IKT som pedagogiska verktyg i musikundervisning
- att använda teorier från populär-, ungdoms- och mångkulturforskning 
- att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst
- att musikaliskt och pedagogiskt hantera situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble
- förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik 
- att skap egna pedagogiska verktyg
- att kunna använda partitur i kör och ensemble

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna 
- till elevers musikaktiviteter och progression
- till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning
- med avseende på eget ansvarstagande
- till olika framföranden utifrån olika notationer
- till musikhistoriska kontexter och villkor

Behörighetskrav

Univ.: Musik 1a, Musik 2a distans

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier, enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.

Över tid sker en fördjupning i de olika delmomenten. Vissa delmoment är specifika för en kurs och vissa är återkommande inslag i utbildningen. De olika delmomenten länkas ihop så att de studerande kommer vid genomförd kurs erhålla en såväl bred som djup kunskap om olika aspekter om musik och ämnet musik i en skolkontext.  

I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot musik som skolämne. Särskild vikt läggs vid att presentera och bearbeta aktuell forskning.

Examination

Examination sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Redovisningsformen kan var såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär.

För betyget väl godkänd, VG, läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga inslag.
För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA 

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Sångsamlingar och ensembleantologier efter behov och i samråd med undervisande lärare

Bergman Åsa
Växa upp med musik : ungdomars musikanvändande i skolan och på fritiden
Göteborg : Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet : 2009 : 213 s. :
http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20314
ISBN: 978-91-85974-09-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 33-199) Kan hämtas på: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/20314

Music didactics as a multifaceted field of cultural didactic studies
Dyndahl Petter, Weider Ellefsen Live
Årbok II : 2009 :
Obligatorisk
Läsanvisning: I: Nordisk musipedagogisk forskning. Årbok 11 2009, 9–23.

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Design för lärande i musik
Kempe Anna-Lena, West Tore
Stockholm : Norstedt : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-1-302274-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda kapitel ca 50 s)

Musik, medier, mångkultur : förändringar i svenska musiklandskap
Lundberg Dan, Malm Krister, Ronström Owe, Riksbankens jubileumsfond
Hedemora : Gidlund i samarbete med Riksbankens jubileumsfond : 2000 : 465, [3]s. : ill. (huvudsakligen i färg) + 1 CD-ROM :
ISBN: 91-7844-322-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 13–70)

Nordström Marika
Rocken spelar roll : en etnologisk studie av kvinnliga rockmusiker
Umeå : Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet : 2010 : 285 s. :
ISBN: 978-91-7459-122-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (c:a 150 sidor)

Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sångsamlingar och ensembleantologier efter behov och i samråd med undervisande lärare