"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 2a, distans, 15 hp

Engelskt namn: Music 2a, Distance education

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 6MU033

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-15

Innehåll

Fortsatt fördjupning av instrumentala färdigheter och sång. Användande av digitala verktyg görs med inriktning mot pedagogisk planering och organisation av musikundervisning. Fokus ligger på att kombinera bild och musik. Musikämnets historia studeras i didaktiskt och samhälleligt perspektiv. Ämnets kunskapsteoretiska och filosofiska grunder och legitimering studeras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.
Ämneskunskaper:
- instrumentala färdigheter 3
- bruksspel och sång
- ensemblemusicerande och ensembleledning 3
- kör och körledning 1
- instrumentkännedom 1
- musikteori/gehör 3
- komposition, improvisation och arrangering 2
- digitala medier i musikundervisningen som pedagogiska verktyg och läromedel 1
- musikundervisningens historia, ämnets uppkomst och utveckling 1
- undervisningsämnets kunskapsteoretiska ståndpunkter och vetenskapliga traditioner
- musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 3

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna visa:

Kunskap och förståelse
- om musikundervisningens historia och förståelse för undervisningens förutsättningar
- kunskaper om relationer mellan musik och identitet med utgångspunkt i aktuell ungdomskulturforskning
- kunskaper om kommunikation, rollfunktioner och konflikthantering i ensemblegrupper.
- kunskaper om hur makt, kön, klass och etnicitet påverkar värderingar av musik, förhållningssätt till musikaliskt skapande och musikundervisningens villkor
- om musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning
- om olika noteringstekniker för kör och ensemble

Färdighet och förmåga
- förmåga att analysera och redogöra för olika musik- och kunskapsuppfattningar ur ett kursplaneperspektiv samt relatera dessa till skolämnets innehåll och undervisningsformer
- färdighet och förmåga att planera, genomföra och utvärdera egen undervisning
- att använda aktuell forskning om musikundervisning i planering av undervisning
- förmåga att beskriva, analysera och värdera egna undervisningserfarenheter
- färdigheter och förmåga att använda IKT som pedagogiska verktyg i musikundervisning
- förmåga att använda teorier från populär-, ungdoms- och mångkulturforskning 
- att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera klassrumsinstrument som klaviatur, gitarr, bas, trumset och röst
- att musikaliskt och pedagogiskt hantera situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble
- förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik 
- att skapa egna pedagogiska verktyg
- att kunna använda partitur i kör och ensemble

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna 
- till elevers musikaktiviteter och progression
- till intersektionalistiskt sedda villkor för lärande och undervisning
- med avseende på eget ansvarstagande
- framförande utifrån olika notationer

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, godkänt antagningsprov till Musik 1a.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner och grupparbeten. Seminarier, enskilda/gruppredovisningar och gruppövningar är obligatoriska inslag i undervisningen.

Över tid sker en fördjupning i de olika delmomenten. Vissa delmoment är specifika för en kurs och vissa är återkommande inslag i utbildningen. De olika delmomenten länkas ihop så att de studerande kommer vid genomförd kurs erhålla en såväl bred som djup kunskap om olika aspekter om musik och ämnet musik i en skolkontext.  

I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot musik som skolämne. Särskild vikt läggs vid att presentera och bearbeta aktuell forskning.

Examination

Examination sker dels enskilt, dels i grupp i såväl praktiska som teoretiska delmoment. Redovisningsformen kan var såväl gestaltande som skriftlig, beroende på momentets karaktär.

För betyget väl godkänd, VG, läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga inslag.
För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Espeland Magne
A Scandinavian Perspective on Music Curriculum Research.
Dordrecht: Springer : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: In: Liora Bressler (Ed.) International Handbook of Research in Arts Education. Part 1. Dordrecht: Springer (pp. 175–177).

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Georgi-Hemming Eva
Music Education – a personal matter. Examining the current discourses of music education in Sweden
Ingår i:
British journal of music education
Cambridge : Cambridge University Press :
Obligatorisk
Läsanvisning: 27:1, (pp 21 – 33)

Dyndahl Petter
Musikkteknologi og fagdidaktisk identitet
Ingår i:
Musikkpedagogiske utfordringer
Oslo : Cappelen Akademisk Forlag : 2004 : 204 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (s. 73–91)

Nilsson Bo
”I can alway make another one!” – Young musicians creating music with digital tools.
Ingår i:
Musicianship in the 21st century
The Rocks, N.S.W. : Australian Music Centre : [2003] : 336 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: (pp. 204-218)

Sadolin Cathrine
Komplett sångteknik
1. utg. : København : CVI Publications ApS : cop. 2006 : 255 s. :
ISBN: 87-986797-6-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strandberg Tommy
Arbetsmaterial Exempel från musikundervisningens historia
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (59 s.)

Strandberg Tommy
Arbetsmaterial. Musikämnet i skolan, vad är det?
Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (33 s.)

Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Väkevä Lauri
Garageband or garageband®? Remixing musical futures
Ingår i:
British journal of music education
Cambridge : Cambridge University Press :
Obligatorisk
Läsanvisning: 2010, 27:1 (pp. 59–70)

Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst