Kursen behandlar hur dans och rörelse kan stimulera barns kreativitet, kommunikativa och skapande förmåga. Med stöd av styrdokument samt aktuell forskning studeras och analyseras hur barns lärande, utveckling och hälsa kan främjas genom dans och rörelse som fysisk aktivitet. Genom tillämpning av didaktiska metoder, tematiska och undersökande arbetssätt skapas förutsättningar för integrering av dans som estetisk lärprocess i fritidshemmets och skolans verksamhet. Vidare beaktas hur barns kropps-, tids- och rumsuppfattning kan stärkas genom dans samtidigt som aspekter som musik och rytmik tydliggörs. I kursen analyseras synsätt rörande dans som uttrycksform och som estetisk lärprocess såväl utifrån ett historiskt perspektiv som utifrån kategorierna genus, klass, etnicitet. Inom kursens ram skapas möjligheter att uppöva och utveckla de studerandes personliga rörelsespråk, kroppskännedom och gestaltande förmåga. Vidare tillämpas IKT som medel för dokumentation.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
- redogöra för betydelsen av dans som medel för att utveckla barns kreativitet, skapande och kommunikativa förmåga
- beskriva hur barns kropps-, rums- och tidsuppfattning kan stärkas genom dans och rörelse
- visa kunskap om och synliggöra hur dans som estetisk lärprocess kan integreras i fritidshemmets och skolans pedagogiska verksamhet.
- visa förståelse för hur dans som fysisk aktivitet befrämjar barns lärande, utveckling och hälsa.
- visa förståelse för dansens anknytning och nära relation till musik.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att planera, organisera samt pröva metoder för lärande i dans som uttrycksform och estetisk lärprocess samt som medel för främjande av barns utveckling.
- att med kroppen som uttrycksmedel visa förmåga i praktiskt dansutövande och gestaltning.
- visa kunskap i vissa rytmiska och musikaliska element i anslutning till dansens lärande.
- få teoretiska kunskaper om och praktiska färdigheter i hur estetiska lärprocesser i dans kan dokumenteras med hjälp av text, bild, ljud och rörlig bild
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med stöd av styrdokument samt aktuell forskning analysera synsätt rörande dans som uttrycksform och estetisk lärprocess.
- värdera och reflektera över dans och rörelse i ett didaktiskt och genusmedvetet perspektiv liksom i förhållande till kategorierna klass och etnicitet.
- analysera och kritiskt granska dans och lärande i ett historiskt och estetiskt perspektiv
Behörighetskrav
Genomgången kurs Läraryrkets dimensioner i fritidshem I, 15 hp (VFU III:I) eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborativt arbete, skrivuppgifter, handledning och seminarier samt individuellt arbete med portfolio. Kulturbesök kan förekomma. Portfolion skall innehålla läsloggar, lektionsplaneringar och fördjupningsuppgifter. Laborativt arbete och seminarier är obligatoriska.
Examination
De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio. Vid examinationen sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska delar. Vidare skall den studerande kunna bedöma och argumentera för val, utveckla olika angreppssätt och uttrycka medvetna ställningstaganden. Gestaltningen skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet.
Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s. k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.