"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik I för fritidshemmet, 15 hp

Engelskt namn: Music in Leisure-time Centres, course I

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6MU027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Kursen behandlar hur musik kan stimulera barns kreativitet, kommunikativa och skapande förmåga. Med stöd av styrdokument samt aktuell forskning studeras och analyseras hur barns lärande och utveckling kan främjas genom musikaliska aktiviteter. Lektioner i gitarr/piano och sång skapar förutsättningar för att leda musikaliska aktiviteter i fritidshem och skola. I kursen ingår grundläggande musikteori som ger en grund för skapande med musik, text och rörelse. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. Vidare beaktas hur IKT kan användas som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen. I kursen ingår kunskaper om att värdera och reflektera över barns musikaliska utveckling i ett såväl didaktiskt som intersektionalistiskt perspektiv. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande • redogöra för betydelsen av musik som medel för att utveckla barns kreativitet, skapande och kommunikativa förmåga • visa kunskap om hur man organiserar miljöer och aktiviteter för barns skapande med musik, text och rörelse • visa kunskap om grundläggande musikteoretiska begrepp. Färdighet och förmåga • visa färdighet att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som krävs i musikundervisningen • färdighet och förmåga att planera, organisera, leda och utvärdera musikaliska aktiviteter i fritidshem och skola • visa förmåga att använda IKT som pedagogiskt hjälpmedel i musik Värderingsförmåga och förhållningssätt • värdera och reflektera över arbetet i ett såväl didaktiskt som intersektionalistiskt perspektiv • värdera och stimulera barns musikaliska utveckling • med stöd av styrdokument samt aktuell forskning analysera synsätt rörande musik som uttrycksform och estetisk läroprocess

Behörighetskrav

Genomgången kurs Läraryrkets dimensioner i fritidshem I, 15 hp (VFU III:I) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, grupp/individuellt musiklaborativt arbete, skrivuppgifter, handledning och seminarier samt individuellt arbete med portfolio. Portfolion skall innehålla läsloggar, lektionsplaneringar och fördjupningsuppgifter. Musiklaborativt arbete och seminarier är obligatoriska.

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av musikalisk gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio. Vid examinationen sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska delar. Vidare skall den studerande kunna bedöma och argumentera för val, utveckla olika angreppssätt och uttrycka medvetna ställningstaganden. Den musikaliska gestaltningen skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.