"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik II för 4-6, 15 hp

Engelskt namn: Music for school years 4-6, course II

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6MU026

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Kursen behandlar hur musik kan användas som uttrycksform och kommunikationsmedel. I kursen studeras musik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag. Vidare betonas betydelsen av metodisk medvetenhet och fördjupad förmåga att leda musikaliska aktiviteter i årskurs 4-6. Kursen ger en fördjupning i gitarr/piano, sång och musikteori. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. Kursen ger även fördjupade kunskaper om hur IKT kan användas som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen. Inom kursens ram ges kunskaper om att planera, organisera, leda och genomföra ett musikprojekt. Med utgångspunkt i aktuell forskning ges kunskaper om att värdera och reflektera över barns musikaliska utveckling i ett såväl didaktiskt som intersektionalistiskt perspektiv. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande Kunskap och förståelse • visa kunskap om musik som uttrycksform och kommunikationsmedel • visa kunskap om musik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag • visa fördjupade kunskaper i musikteori Färdighet och förmåga • visa fördjupade färdigheter i gitarr/piano och sång • visa förmåga att planera, organisera, leda och genomföra ett musikprojekt • visa fördjupad förmåga att använda IKT som pedagogiskt hjälpmedel i musikundervisningen Värderingsförmåga och förhållningssätt • visa en fördjupad förmåga att värdera och reflektera över musik som uttrycksform och kommunikationsmedel samt relatera den kunskapen till en pedagogisk verksamhet, till lärande i praktik och teori • visa fördjupad förmåga att värdera och reflektera över arbetet i ett såväl didaktiskt som intersektionalistiskt perspektiv

Behörighetskrav

Genomgången kurs Musik I för åk 4-6, 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, grupp/individuellt musiklaborativt arbete, skrivuppgifter, handledning och seminarier samt individuellt arbete med portfolio. Portfolion skall innehålla läsloggar, lektionsplaneringar och fördjupningsuppgifter. Musiklaborativt arbete och seminarier är obligatoriska.

Examination

De studerandes kunskaper examineras muntligt, skriftligt och genom uppvisande av färdigheter och förmågor i form av musikalisk gestaltning/redovisning. Examinationer sker individuellt och i grupp samt med uppgifter knutna till studentens portfolio. Vid examinationen sätts betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Gruppuppgifter bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera och analysera kursens teoretiska delar. Vidare skall den studerande kunna bedöma och argumentera för val, utveckla olika angreppssätt och uttrycka medvetna ställningstaganden. Den musikaliska gestaltningen skall även visa på en högre grad av praktisk, teoretisk och estetisk medvetenhet. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.