"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 4, 30 hp

Engelskt namn: Music 4

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 och tillsvidare

Kurskod: 6MU024

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-04-21

Innehåll

Moment 1 Fördjupning av instrumentala färdigheter, orkester- och körledning utvecklas från kunskaper om musikinstudering. Kunskaper i komposition, arrangering och improvisation fördjupas. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell forskning om musik och musikundervisning studeras utifrån forskningsmetodiska och teoretiska perspektiv samt med forskningsfrågor och resultat med särskild relevans för undervisning inom vuxenutbildning och de frivilliga skolformerna. Aktuella styrdokument för de frivilliga skolformerna studeras utifrån olika former för lärande, bedömning och värdering. Ämnes specifik- och integrerad undervisning problematiseras. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten. Ämneskunskaper: • instrumental fördjupning • metoder för musikinstudering • körledning 1 • orkesterledning 1 • musikteori/gehör 5 • komposition, improvisation och arrangering 5 • IT och medieteknik 1 • aktuella styrdokument för de frivilliga skolformerna • ämnesspecifikt och ämnesintegrerat arbete • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 7 • aktuell musikpedagogisk och didaktisk forskning • bedömning av elevers lärande och resultat • olika förutsättningar för lärande Moment 2 Instrumentala färdigheter, orkester- och körledning utvecklas från ett interpretationsperspektiv. Kunskaper i komposition, arrangering och improvisation fördjupas. Användande av IT och medieteknik relateras till dagens produktionsformer och kommunikation av musikaliskt material. Aktuell musikpedagogisk forskning analyseras och granskas bland annat med avseende på olika förutsättningar för lärande i och om musik. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten. Ämneskunskaper: • körledning 2 • orkesterledning 2 • instrumental fördjupning 2 • komposition, improvisation och arrangering 6 • IT och medieteknik 2 • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 8 • musikundervisning som forskningsområde • olika förutsättningar för lärande

Förväntade studieresultat

Moment 1 För godkänd kurs ska den studerande: Kunskap och förståelse • om styrdokument för de frivilliga skolformerna • att kunna relatera olika musikaktiviteter till didaktiska teorier och texter • om specifika förutsättningar för kör och orkesterledning • om distribution av musikaliska produkter • om olika akustiska förutsättningar för inspelning • om lagar och regler för konstnärliga produktioner • om vetenskapliga förhållningssätt till forskning • om bedömning av elevers lärande och resultat Färdighet och förmåga • att leda kör och olika ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar • att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik • att kritiskt kunna förhålla sig till vetenskaplig text inom forskningsområdet • att dokumentera musikaktiviteter och projekt • att digitalt redigera inspelningar och musikaktiviteter • att designa ljudlandskap • att utveckla miljöer för multipla lärandestrategier Värderingsförmåga och förhållningssätt • att värdera och bedöma musikframföranden och interpretationer • till elevers musikaktiviteter, lärande och progression • till eget lärande • att problematisera förutsättningar för musikaliska aktiviteter utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter Moment 2 För godkänd kurs ska den studerande: Kunskap och förståelse • om styrdokument för de frivilliga skolformerna • att kunna relatera olika musikaktiviteter till didaktiska teorier och texter • om specifika förutsättningar för kör och orkesterledning • om distribution av musikaliska produkter • om olika akustiska förutsättningar för inspelning • om lagar och regler för konstnärliga produktioner Färdighet och förmåga • att leda kör och olika ensembler på mer avancerad nivå och med utvidgad repertoar • att utifrån styrdokumenten planera och genomföra undervisning i musik • att kritiskt kunna förhålla sig till vetenskaplig text inom forskningsområdet • att dokumentera musikaktiviteter och projekt • att digitalt redigera inspelningar och musikaktiviteter • att designa ljudlandskap Värderingsförmåga och förhållningssätt • att värdera och bedöma musikframföranden och interpretationer • till elevers musikaktiviteter, lärande och progression • till eget lärande • att problematisera förutsättningar för musikaliska aktiviteter utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter

Behörighetskrav

Godkänd kurs Musik 3, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Instrumentalundervisning och undervisning i arrangering, komposition och improvisation fördjupas med avseende på spelteknik, genrekännedom och interpretation. En aspekt av detta är den studerandes instudering av musikaliska verk. Detta innefattar kör- och orkesterledning. Användande av IT och medieteknik fördjupas i form av produktion samt juridiska aspekter som rör produktion och distribution av digitala medier. Musikdidaktik och pedagogik utvecklas med särskilt fokus på såväl de frivilliga skolformerna och gymnasieskolan som musikundervisning som forskningsområde. Även ämnesintegrerad undervisning problematiseras utifrån olika förutsättningar för lärande och bedömning.

Examination

Examination i musikteori, arrangering och improvisation sker såväl skriftligt som klingande. Kör och orkesterledning examineras vid speciella provtillfällen. IT och medieteknik examineras genom arbetsprov och de juridiska kunskaperna i form av skriftlig tentamen. Musikdidaktik och musikpedagogik examineras med en skriftlig inlämningsuppgift. Särskild hänsyn tas till den studerandes förmåga att vid analys av valt musikpedagogiskt problemområde relatera till teorier och begrepp från kurslitteratur inom olika områden från samtliga kurser i musikutbildningen, utifrån såväl vetenskapliga som konstnärliga aspekter. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. För att erhålla VG på hel kurs ska den studerande ha erhållit betyget VG i fler än 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.