"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 1a, 15 hp

Engelskt namn: Music 1a

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 6MU019

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2011-03-21

Innehåll

Musikens verktyg och musikaliskt hantverk, 15 högskolepoäng (Musical tools and skills) Momentet omfattar fördjupning av grundläggande instrumentala färdigheter, sång, klaviaturinstrument, gitarr, bas och trumset. Detta sker såväl enskilt som i ensembleform. Lektionerna i musikteori och gehör skapar en grund för fortsatt arbete med arrangering, ensembleledning och komposition. Praktiskt musicerande integreras med musikteoretiska kunskaper. En grund för detta och för det kommande yrket är att behärska tekniska redskap som används, exempelvis PA-system, mixerbord, mikrofoner, förstärkare m.m. Det är av vikt att känna till och förhålla sig till aktuella styrdokument för skolans och de frivilliga skolformerna. I kursen ingår kunskaper om att planera, värdera, bedöma och utveckla det egna lärande. Musikdidaktiska aspekter genomsyrar verksamheten i såväl praktik som teori. Den kommunikativa förmågan används såväl musikaliskt som i skrift och tal. Ämneskunskaper • instrumentala färdigheter 1 • ackompanjemangsspel och sång 1 • ensemblemusicerande och ensembleledning 1 • musikteori/gehör 1 • ljudteknik • bedömning och värdering av eget estetiskt arbete och lärande • aktuella styrdokument för musikämnet, skolans och högskolans uppdrag • musikdidaktik relaterad till momentets ämneskunskaper 1

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna visa: Kunskap och förståelse • om grundläggande musikteoretiska begrepp och förståelse för sådana begrepps användning och betydelser i musikundervisning också för utveckling av det egna gehöret • om musikundervisningens tekniska utrustning och förståelse för sådana kunskapers betydelser i olika musiksammanhang • om aktuella kursplaner i musik och förståelse för hur de kan tolkas och förstås • om att utbildningen i musik vilar på vetenskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig grund • om och av arbetsmiljöfrågor med fokus på elsäkerhet, ergonomi, hörselvård och belysning Färdighet och förmåga • i att hantera, använda och felsöka musikteknik • att själv och tillsammans med andra musikaliskt hantera vanliga klassrumsinstrument som klaviaturinstrument, gitarr, bas, trumset och röst • att musikaliskt och pedagogiskt hantera olika situationer i samband med ledning och aktivt deltagande i ensemble • att använda gitarr/piano och sång med sådana kvalitéer som bedöms krävas i en klassrumssituation • förmåga att leda och hantera ensemblemusikaliska aktiviteter utifrån egen komponerad och arrangerad musik • i att se samband mellan didaktiska teorier och olika musikaktiviteter Värderingsförmåga och förhållningssätt • till sin egen kunskapsutveckling såväl in de teoretiska som de praktiska delarna av momentet • med avseende på eget ansvarstagande

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, godkänt antagningsprov.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt gruppkonferens via digital konferensplattform. I kursen tillämpas ett problemorienterat arbetssätt. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna. Den studerande ska ha tillgång till Internetuppkopplad dator. Studenterna skall vidare ge gensvar på varandras arbete Grundläggande musikteori kombineras med praktiskt musicerande i såväl arrangeringsuppgifter som ensemblespel. Ensemblespel och ensembleledning sker i grupper som växlar till antal och medlemmar. Vissa ensembletillfällen är lektioner där avsikten är att de studerande ska lära sig mer om exempelvis den musik de framför, instrumentalspel, ensembleteknik och repetitionsarbete. Andra ensembletillfällen är redovisningar/uppspel. Under dessa tillfällen tränas också formativ bedömning och de utgör på så vis en förberedelse för de studerande att själva kunna ge konstruktiv respons på elevers musicerande. Undervisning i ljudteknik och IKT i klassrummet sker i form av lektioner med praktiska inslag och ses som grundläggande verktyg att hantera i musikundervisning. De delar av undervisningen som berör digitala kompositions- och arrangeringsprogram, sker i form av workshops och laborationer. I seminarieform sker bearbetning av litteratur rörande skilda perspektiv på musikundervisningens villkor, historia och förutsättningar samt elevers lärande. Här ställs krav på de studerandes aktiviteter under seminariet vad gäller exempelvis förberedelser, skrivna texter, egna bidrag till diskussionen, argumentation, förmåga att lyssna till andra och reflektera över ställningstaganden utifrån litteratur.

Examination

Examination grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt på aktivt deltagande i seminarier, workshops, (musikaliska) redovisningar och i den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Examination i musikteori sker genom såväl skriftliga som klingande uppgifter. Instrumentala och ensemblefärdigheter bedöms såväl formativt som summativt, dels enskilt, dels i grupp. Vid ensembleledning sker en formativ bedömning. Kunskaper i ljudteknik och IKT examineras genom praktiskt utformade prov. Examination av kurslitteratur sker såväl vid seminarier som med inlämningsuppgifter relaterade till litteraturuppgifter Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd, VG, särskild vikt vid den studerandes värderingsförmåga av egen kunskaps- och färdighetsutveckling, färdighet och förmåga att planera, leda och genomföra musikaliska aktiviteter samt att analysera och tillämpa kursens teoretiska och vetenskapliga, praktiska och konstnärliga innehåll. Särskild vikt läggs här vid studentens förmåga att dels relatera kursens teoretiska inslag till kursens praktiska och konstnärliga innehåll, dels kunna uppvisa fördjupade kunskaper och färdigheter i kursens delmoment. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education (USE). Blankett för tillgodoräknande www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 36

Fry Duncan R
Live sound mixing
2 uppl. : Victoria, Australia : Roztralia : 1992 : 176 s. :
ISBN: 0-646-11235-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden :b musikteori för alla
1. uppl., 1. tr. : [Danderyd] : Notfabriken : 2007 : 208 s. :
ISBN: 91-85575-15-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Musikkpedagogiske utfordringer : artiklar om musikkpedagogisk teori og praxis
Varkøy Øivind, Johansen Geir, Kalsnes Signe
Oslo : Cappelen Akademisk Forlag : 2004 : 204 s. :
ISBN: 82-02-24012-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (s. 33–45)

Gustavsson Jonas
Det sociala fältet och den musikpedagogiska kroppen. Några reflektioner kring ett avhandlingsprojekt
Nordisk musikpedagogisk forskning. Årbok 5 : 2001 :
Obligatorisk

Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
Oslo : Cappelen akademisk forl. : Cop. 1998 : 242 s. :
ISBN: 82-456-0602-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Inköp via E-boklåda), (242 s.).

Nicklasson Hans
Jakten på det perfekta PA-ljudet : [handbok i ljudteknik]
1. uppl. : Ljungskile : HN Ljuddesign : cop. 2006 : 412 s. :
ISBN: 91-631-8145-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : musik
Sandberg Ralf, Heiling Gunnar, Modin Christer
Stockholm : Skolverket : b Fritzes [distributör] : 2005 : 196 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1422
ISBN: 91-85009-79-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Musik : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutvecklingb Liber distribution : 2007 : 64 s. :
http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=575&file=publication
ISBN: 978-91-85589-41-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.skolverket.se/

Zangger Borch Daniel
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
1. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2005 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-85041-61-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sångsamlingar och ensembleantologier efter behov och i samråd med undervisande lärare