"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Lärandeprocesser i musik, 15 hp

Engelskt namn: Learning Processes in Music

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 6MU014

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, 2008-09-15

Innehåll

Studier av estetiska läroprocesser samt presentation av idéer i musikundervisningen utgör kursens profil. De studerandes olika arbetsprocesser analyseras och dokumenteras ur ett lärandeperspektiv. I kursen ingår ensemblespel med arrangeringsuppgifter samt digitalt berättande där grupprocessen skapar en miljö för informellt och kollektivt lärande. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för begrepp med anknytning till estetiska läroprocesser. - tillämpa kunskaper om lärandeprocesser i musik och arbeta så att de olika processmomenten; idéutveckling, planering, genomförande och värdering, är tydliga och kan analyseras. - beskriva och analysera egna undervisningserfarenheter ur ett socialt, ämnesmässigt och didaktiskt perspektiv. - använda digitala hjälpmedel som ett medel för mer personlig undervisning i samband med digitalt berättande.

Behörighetskrav

Skolämnet Musik 15hp och Musik, kultur och didaktik 15hp eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete samt via digital konferensplattform. Utvärdering genomförs kontinuerligt under kursens gång och efter slutförd kurs. Obligatorisk närvaro vid sammankomsterna. VFU är obligatoriskt. I kursen ingär VFU med 3 hp och den skolförlagda delen utgör 2 veckor.

Examination

Examinationen grundas på inlämnings- och presentationsuppgifter samt genom aktivt deltagande i seminarier, workshops och den digitala konferensen. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd läggs vikt vid att den studerande visar på en högre grad av praktisk, teoretisk, estetisk och didaktisk medvetenhet genom att problematisera, analysera och reflektera kring sambandet mellan kursens olika delar med väl underbyggda resonemang. Bedömningen av VFU/praktik sker löpande och i de fall där studenten tidigt och uppenbart inte bedöms klara kursens förväntade studieresultat har examinator skyldighet att upplysa och i förekommande fall underkänna studenten innan kursen avslutas. Studenten avbryter då sin VFU/praktik. I samband med denna åtgärd skall en individuell utvecklingsplan upprättas mellan examinator och student. Utvecklingsplanen anger vad som behöver förbättras och när VFU/praktik kan återupptas. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger på samma kurs har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för tillgodoräknande kan laddas ner från www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

Bryngelsson, Peter (2006) Filmmusik.Liber. Pedagogiska magasinet 2004/2. Tema: Estetiska läroprocesser. http://www.pedagogiskamagasinet.net/

Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Alerby Eva, Jórunn Elídóttir
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 224 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32292-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04555-9
Se Umeå UB:s söktjänst